Sund & Bælt

Energioptimering giver grønne effekter

Del
Tårnbytunnelen
Tårnbytunnelen

Sund & Bælt er i gang med en omfattende udskiftning af oprindelige lyskilder til energibesparende LED på tværs af koncernens anlæg. Til april starter udskiftningen i den trafikerede Tårnbytunnel på Amager, og det vil føre flere grønne gevinster med sig.

Sund & Bælt driver Danmarks største infrastrukturprojekter fra analyse til design og anlæg og den efterfølgende drift. Med hertil hører et ansvar for at tænke bæredygtighed ind i alle faserne. Derfor er Sund & Bælt i gang med en omfattende energioptimering af belysningssystemerne på nogle af Danmarks største bro- og tunnelanlæg.

Store energibesparelser
Sidste år blev belysning i tunellen under Øresund udskiftet med LED, og den eksisterende konstruktionsbelysning på Storebæltsbroens østbro er netop nu ved at blive udskiftet med den nyeste LED-armatur teknologi.

Nu er turen kommet til den trafikerede Tårnbytunnel på Amager, som forventes at være klar med fuld LED-belysning til foråret 2023.

70.000 køretøjer passerer hver dag gennem Tårnbytunnelen. For at sikre, at bilisterne har optimalt udsyn og overblik, er tunellen udstyret med ca. 1.800 lysarmaturer. Når de nuværende armaturer henover det næste år udskiftes til LED, giver det store energibesparelser samtidig med, at vedligeholdelsesfrekvensen kan reduceres.

- Vi forventer at spare 6,3 GWh i løbet af lysenes estimerede levetid på 11 år. Det svarer til 4.000 personers elforbrug i et helt år, siger Bjarne Jørgensen, Direktør for Teknisk Drift & Vedligehold.

Udover at udskiftning til LED reducerer energiforbruget, så er en anden gevinst, at der også bliver mindre vedligehold og dermed lavere omkostninger. Det betyder i sidste ende, at sikkerheden øges for de medarbejdere, som skal arbejde med det fremtidige vedligehold. Samtidig øges trafiksikkerheden.

-Vores trafikanter vil få en meget bedre oplevelse, når de kører gennem tunnelen. LED-belysningen giver nemlig et mere jævnt lys, som hverken blinker eller flimrer, fortsætter Bjarne Jørgensen.

Grønne ambitioner
Mens de eksisterende anlæg løbende optimeres, tænkes ny teknologi ind fra start i fremtidige anlæg. Når Femern-forbindelsen åbner i 2029, vil der fra start være tænkt energieffektive lyskilder ind. Ambitionen er, at drift af tunnelen skal være CO2-neutral, og strømforbrug til alle lyskilder vil være dækket af grøn strøm.

- I Sund & Bælt ser vi hele tiden på, hvordan vi kan øge bæredygtigheden ved at optimere på vores anlæg. Da der er tale om ganske store anlæg, er der også en tilsvarende stor gevinst ved at vælge mere energieffektiv kilder til vores belysning, slutter Bjarne Jørgensen.

For at opnå den bedste pris på el, gennemførte Sund & Bælt sidste år et fælles indkøb af grøn strøm til alle anlæg på tværs af hele koncernen. Samtidig er energiledelse sat på dagsorden, så der nu aktivt arbejdes med at reducere elforbruget og minimere CO2 belastningen.  

FAKTA OM ENERGIBESPARELSER:

Tårnbytunnelen

  • De eksisterende lysarmaturer udskiftes til LED. I alt skiftes ca. 1.800 armaturer.
  • Udskiftning til nyeste LED teknologi forventes at spare 6,3 GWh i løbet af lysenes estimerede levetid på 11 år. Det svarer til 4.000 personers elforbrug i et helt år
  • De nye LED-belysninger har en brændetid på ca.100.000 timer. Nuværende belysningsprojektører har en brændetid på under 70.000 timer.
  • Arbejdet med udskiftningen af lyskilder vil fortrinsvis foregår i nattetimerne, hvor tunnelen vil kunne blive lukket i kortere perioder.
  • Udskiftningen starter i april 2022 og forventes at være udført i foråret 2023.

Storebælts østbro

  • Konstruktionsbelysningen udskiftes hen over dette forår med den nyeste LED-armatur teknologi, som vil give en energibesparelse på omkring 3,3 GW i løbet af den estimerede levetid. Det svarer til cirka 2.100 personers elforbrug i et 1 år.
  • I alt udskiftes 385 lamper på Østbroens pyloner og ankerblokke.
  • De nye LED-lysrør har en brændetid på 100.000 timer, mens den nuværende belysning har en brændetid på 70.000 timer.

Øresundsbrons tunnel

  • Lysstofrørene i tunnelen blev sidste år udskiftet med LED-lysrør, som forventes at give en energibesparelse på 9,6 GWh i løbet af den elleveårige estimerede levetid. Det svarer til et forbrug på 50 villaers varmepumpeforbrug i 11 år.
  • Ved udskiftningen blev ca. 4.500 armaturer skiftet.
  • De nye LED-lysrør har en brændetid på 100.000 timer. De tidligere lysstofrør havde en brændetid på 70.000 timer.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Tårnbytunnelen
Tårnbytunnelen
Download
Tårnbytunnelen
Tårnbytunnelen
Download
Øresundsbrontunnelen
Øresundsbrontunnelen
Download
Tunneludmunding ved Øresundsbron
Tunneludmunding ved Øresundsbron
Download
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Download
Øresundsbron
Øresundsbron
Download
Udskiftning af konstruktionsbelysning på Storebælt
Udskiftning af konstruktionsbelysning på Storebælt
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse

Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye