Endolet ser medicinsk vægttab som et bedre alternativ end fedmekirurgi

Den danske vægttabsklinik Endolet har taget et nyt skridt og valgt at skrotte fedmekirurgi som en behandlingsform til at tabe sig. I stedet mener de, at der er mere effektive og sikre alternativer på markedet: nemlig vægttabsmedicin kombineret med diætistforløb.

Vægttabsklinik Endolet tidligere har anvendt fedmekirurgi med maveballoner som behandlingsmetode for dem, der ønsker at tabe sig. Klinikken er gået væk fra denne praksis, efter at deres erfaringer viser, at det er bedre på flere parametre at sammensætte et forløb bestående af vægttabsmedicin og diætist.

Succes med medicinsk vægttabsbehandling

Endolet ønsker at tilbyde patienter den bedste og mest sikre behandling, og i deres erfaring er vægttabsmedicin hånd i hånd med diætistforløb bedre og mere effektiv end fedmekirurgi, hvis man gerne vil opnå et sundt og varigt vægttab. For det første mener de, at medicinforløbet medfører færre risici for bivirkninger og komplikationer end ved en operation. Endolet bruger GLP-1-baseret medicin, der oprindeligt blev udviklet til diabetes og skal på samme måde indsprøjtes. Medicinen har en appetitnedsættende virkning, der kan reducere trang til sukker og overspisning, hvilket øger succes med vægttab. Derudover er prisen lavere, hvilket kan gøre det mere overkommeligt at komme i gang med et forløb.

En helhedsorienteret tilgang til sundhed og vægttab

Behandlingen suppleres typisk med et forløb hos en diætist. Diætisten kan hjælpe med at udvikle en kostplan, der passer til patientens individuelle behov og livsstil samtidig med at sikre, at de får den optimale kost. Diætistens rolle er også at give støtte og vejledning til patienten i løbet af behandlingsforløbet for at hjælpe dem med at opnå et vellykket vægttab med langvarige resultater.

Hos vægttabsklinikken kan forløbet skræddersys til at inkludere psykologsamtaler. Disse samtaler kan være en afgørende faktor i at håndtere følelsesmæssige og mentale udfordringer i forbindelse med vægttab og en sund livsstil f.eks. at arbejde med alt fra at tackle stress og angst til spiseforstyrrelser og selvværdsfølelse.

Endolet opfordrer alle, der overvejer at tabe sig, til at undersøge deres muligheder grundigt og overveje alle de tilgængelige behandlingsformer, inden de træffer en beslutning. Det er vigtigt at have i mente, at det endelige resultat kan variere afhængigt af den enkelte persons krop og livsstil. Vægttabsklinikken tilbyder en uforpligtende konsultation på deres lokation i Risskov ved Aarhus med en grundig gennemgang af individuelle behov og ønsker og kan vejlede i forhold til de forskellige muligheder.