Ejendomsbranchen er klar til digital fremtid

Ejendomsbranchen er moden til en øget implementering af digitale løsninger, viser ny rapport fra bl.a. EjendomDanmark. Det styrker både bæredygtighed og bundlinje, men der er fortsat barrierer.

De senere år har der været stigende interesse for og fokus på digitalisering af ejendomsbranchen. Nu er det for første gang muligt at få et overblik over, hvor udbredte digitale værktøjer reelt er i ejendomsbranchen. Det fremgår af en netop offentliggjort rapport fra EjendomDanmark, PwC, Rambøll og BUILD på Aalborg Universitet.

Rapporten ”Status for digitaliseringen af ejendomsbranchen i dag” viser, at stadig flere virksomheder har fået øjnene op for, at digitalisering er et vigtigt redskab for en bæredygtig virksomhed.

Men den viser også, at rejsen mod en mere digital fremtid kun lige er begyndt:

”Lysten og modet til at gennemføre en øget digitalisering er gået op de senere år, og vi står på kanten til at opleve en større transformation. Det er ikke mindst båret frem af bæredygtighed som en af de store samfundsmæssige tendenser, og her vil digitalisering spille en nøglerolle,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.

Mange større ejendomsvirksomheder ser nemlig bæredygtighed som et vigtigt konkurrenceparameter, og en øget digitalisering er en vigtig brik i at den proces.

Lovgivningen er en barriere

Der er et digitaliseringspotentiale i mange typer af ejendomme. Nu skal vejen dertil findes i næste fase af projektet, hvor fokus lægges på branchens behov og den digitale værdiskabelse. Det skal ske i samarbejde mellem ejerne og de lejere, der bor og arbejder i de danske bygninger.

Rapporten viser også, at det er reguleringen, der til tider spænder ben for mulighederne. Hvordan det kan løses, skal der ses nærmere på i begyndelsen af 2022:

”Vi skal have et bedre overblik over de lovgivningsmæssige rammer for digitalisering i branchen, som forhåbentlig afføder en mulighed for at opdatere lovgivningen på en måde, der kommer både lejere og ejere til gode. Begge sider skal i samarbejde undersøge mulighederne, så vi får de regler, der bedst for alle,” siger Jannick Nytoft.

Se rapporten her

Kontaktpersoner hos EjendomDanmark
Adm. direktør Jannick Nytoft: jny@ejd.dk // 27 11 20 73
Pressekonsulent Cecilie Lund Vinther: clv@ejd.dk // 21 40 46 75

Er du interesseret i at høre om tilgængelige digitale løsninger, kan du kontakte adm. direktør Nadim Stub fra PropTech Denmark på ns@proptechdk.dk // 26 72 28 84

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Medlemmerne er blandt andre pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.