Efter corona: Nyt gratis værktøj styrker arbejdsfællesskaber

To konsulenthuse og fire virksomheder har udviklet et gratis online værktøj, der styrker arbejdsfællesskaber og reducerer stress. ”Højaktuelt efter corona” siger Lars Bo Pedersen, programchef i Velliv Foreningen, der har støttet projektet.
De fire virksomheder Tivoli, Nordic Computer, Aarhus Vand og HAB har været med til at udvikle Core Culture - et gratis værktøj til at forebygge stress.

Tivoli, Nordic Computer, Aarhus Vand og HAB har i samarbejde med to konsulenthuse udviklet et nyt gratis værktøj, som skal forebygge stress. Værktøjet hedder Core Culture, og metoden er enkel: At skabe et stærkt arbejdsfællesskab med en tydelig kerneopgave. Bente Enemark, salgsdirektør hos Nordic Computer, udtaler:

- Core Culture-værktøjet har gjort os langt mere tydelige om, hvad vi vil i virksomheden. Et stærkt arbejdsfællesskab og en tydelig kerneopgave reducerer stress, fordi vi ikke står alene med ansvaret, men hjælper hinanden og arbejder i samme retning.

Fællesskabet først

Det nye værktøj tager afsæt i forskning, som viser, at stærke arbejdsfællesskaber styrker trivsel og forebygger stress. Og netop fællesskabet er på mange arbejdspladser kommet under pres efter corona-nedlukning og øget hjemmearbejde.

Peter Holm, HR-Chef hos Aarhus Vand, fortæller, at værktøjet netop adskiller sig fra andre ved at sætte fællesskabet i forgrunden og den enkelte i baggrunden:

- Vi har arbejdet vores kerneopgave ind i alt det, vi gør – MUS, rekruttering, møder, APV osv. Derfor har vi nu et fælles mål, i stedet for at den enkelte sætter sine egne mål. Det skaber trivsel, fordi vi kan se os selv i en større sammenhæng, og fordi det bliver lettere for alle at prioritere opgaverne.

Både Aarhus Vand og Nordic Computer har brugt værktøjet til at forny deres MUS-koncept. Ifølge Bente Enemark fra Nordic Computer giver konceptet mening for både ledere og medarbejdere:

- Vi har nu i to år haft et MUS-koncept, hvor vi ikke længere stiller helt åbne spørgsmål som: ”Hvordan vil du gerne udvikle dig?” eller ”Hvilke kurser, vil du gerne have?”. I stedet sætter vi den enkeltes udvikling i forhold til kerneopgaven. Det skaber mening for medarbejderne, fordi deres udvikling får et højere formål.

Gratis værktøj for alle

De to konsulenthuse, som har været tovholdere på projektet, er Aron – Center for bæredygtigt arbejdsliv og Human House Ledelse & Arbejdsmiljø. Men idéen med værktøjet er, at det skal kunne bruges uden bistand fra konsulenter. De 22 indsatser er udførligt beskrevet, nemme at gå til og gratis at hente på projektets hjemmeside.

Core Culture er støttet af Velliv Foreningen, og programchef Lars Bo Pedersen er glad for, at værktøjet er for alle:

- Med Core Culture kan selv små virksomheder uden HR-afdelinger arbejde professionelt med at reducere stress. Værktøjet er særligt aktuelt efter corona-nedlukning og øget hjemmearbejde, fordi der er fokus på arbejdsfællesskabet. Vi oplever, at der på mange arbejdspladser lige nu er brug for at styrke fællesskabet.

Samlet set tager værktøjet 6-12 måneder at implementere, og ifølge både Peter Holm og Bente Enemark er det vigtigt at sætte tid og ressourcer af til at forankre værktøjet i hele organisationen – også hos den øverste ledelse.

Både for Aarhus Vand og Nordic Computer har det været indsatsen værd. Core Culture har medvirket til, at de to arbejdspladser i dag befinder sig et godt sted, når det kommer til trivsel og stress.

Find værktøjet Core Culture på https://www.coreculture.dk/

Bente Enemark, salgsdirektør, Nordic Computer, tlf. 51 31 46 08, bse@nordiccomputer.dk

Peter Holm, HR-chef, Aarhus Vand, tlf. 20542064, mail: peter.holm@aarhusvand.dk

Hanne Christensen, direktør, Aron - Center for bæredygtigt arbejdsliv, tlf. 31111737, mail: hanne@cfba.dk

Pernille Vedsted, direktør, Human House - Ledelse & Arbejdsmiljø, tlf. 31778082, pv@humanhouse.com

Lars Bo Pedersen, Programchef, Velliv Foreningen, tlf. 22600714, mail: lbp@vellivforeningen.dk

Fakta om Core Culture

Core Culture består af 22 forskellige indsatser og en række gratis skabeloner og guides, som er lige til at printe ud. Den første version af værktøjet var klar i februar 2021 og blev derefter testet af seks virksomheder, og en version 2.0 udkom i august 2021.

Indsatserne handler bl.a. om at formulere, kommunikere, omsætte og vedligeholde kerneopgaven. Dertil kommer en række konkrete indsatser om fx MUS, APV, 1:1 samtaler, møder, rekruttering og fysiske rammer.

De fire virksomheder, som har været med til at udvikle værktøjet, er Tivoli, Nordic Computer, Aarhus Vand og HAB, som er et alment boligselskab.

De seks virksomheder, der testede første version af værktøjet, er TekPartner, Viega, Superfoss, Aalborg Forsyning, Precure og Odamsgaard.

Find værktøjet på https://www.coreculture.dk/

Fakta om Velliv Foreningen

Velliv Foreningen har ca. 370.000 medlemmer, som er kunder hos pensionsselskabet Velliv. En del af foreningens overskud går til almennyttige projekter for mental sundhed i arbejdslivet. Midlerne kan søges af alle virksomheder, foreninger og organisationer.

Velliv Foreningen har støttet projektet Core Culture med ca. 2,5 mio. kr.

Læs mere på www.vellivforeningen.dk