Djøf får ny formand

- Vi skal ud af det lidt støvede embedsmandsimage, Djøf stadig har, siger Djøfs nye forbundsformand, Sara Vergo. Djøfs ordinære repræsentantskabsmøder i 2022 har medført stor udskiftning blandt formændene i Djøf. Sara Vergo bliver ny forbundsformand, og samtidig er der valgt nye formænd i Djøfs tre største delforeninger, Djøf Offentlig, Djøf Privat og Djøf Studerende.
Sara Vergo, nyvalg formand for Djøf. Foto: Djøf

Det er en glad, men også spændt Sara Vergo, der på Djøf ordinære repræsentantskabsmøde den 29. april 2022 har overtaget formandsstafetten. At være formand for snart 110.000 medlemmer forpligter. Men formanden er fuld af idéer og klare mål for, hvor Djøf skal hen.

- Djøf skal have mere kant. Vi skal ud af det lidt støvede embedsmandsimage, Djøf stadig har. Arbejdsmarkedet og medlemmernes forventninger flytter sig hele tiden, og Djøf skal også flytte sig. Vi skal arbejde med endnu mere nærvær og inddragelse af vores mange og meget forskellige medlemmer – og appellere til nye medlemmer. Vi skal vise, at det er langt bedre at være en del af Djøf end at stå udenfor, siger Sara Vergo.

Noget af det, der står højt på Sara Vergos agenda er et endnu skarpere fokus på medlemmernes arbejdsliv.

- Som fagforening skal vi være superskarpe på arbejdsvilkår, uanset om man arbejder i en kommune, på et advokatkontor eller i en stor produktionsvirksomhed. Eller om man er studerende, konsulent eller direktør. For jeg tror, at arbejdslivets udfordringer i høj grad ligner hinanden, uanset hvor du arbejder som djøf’er.

Sara Vergo mener også, at vi skal tænke andre måder at indrette arbejdslivet på:

- Undersøgelse på undersøgelse viser, at alt for mange er stressede, og det er uanset om man er studerende, medarbejder eller chef. Mange er optaget af at udvikle sig, få nye kompetencer og en stor del drømmer om at gøre karriere som leder. Men der er også rigtigt mange, der drømmer om et mere fleksibelt arbejdsliv eller en mere facetteret karriere, hvor man kan skifte spor undervejs. Og corona har accelereret de tendenser. Det skal fremtidens arbejdsmarked kunne rumme og give plads til, pointerer Sara Vergo.

Sara Vergo er 50 år. Hun har de seneste 6 år været formand for de 31.000 medlemmer af Djøfs største delforening, Djøf Offentlig. Før da var hun projektleder og udviklingskonsulent i Næstved Kommune. Hun er uddannet cand.techn.soc fra Roskilde Universitet i 2001.

Sara Vergo afløser Henning Thiesen på formandsposten.

Flere nye formænd

Repræsentantskabsmødet i Djøf og i Djøfs 6 delforeninger har også budt på flere nye formænd i delforeningerne:

Hos de 30.000 privatansatte medlemmer i Djøf Privat har Anne Bach Waagstein overtaget roret efter Henrik Funder, som takker af efter 6 år på formandsposten. Anne Bach Waagstein er 44 år, uddannet cand.scient.pol. Hun arbejder som chef for samfundsansvar og kommunikation i Advokatfirmaet Poul Schmith, Kammeradvokaten I/S

De 31.000 medlemmer af Djøf Offentlig får Johanne Nordmann som ny formand. Hun afløser Sara Vergo. Johanne Nordmann er 49 år, uddannet cand.polit, og arbejder som specialkonsulent i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i Skatteministeriet.

De 24.000 medlemmer af Djøf Studerende har også valgt ny forperson. Det er Johanne Hansen Baadsgaard. Hun afløser Rasmus Pilegaard Petersen. Johanne Hansen Baadsgaard er 23 år. Hun studerer Politik & Administration på 6. semester på Aalborg Universitet.

Djøfs Pensionistforening har også skiftet formand for de 5.500 medlemmer. Her afløser Ole Qvist Pedersen Nina Würtzen på posten.

Sara Vergo træffes for yderligere oplysninger på tlf. 31 37 39 20

Øvrige henvendelser til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73

Sara Vergo, nyvalg formand for Djøf. Foto: Djøf

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.