DISSE MOBILER AFLEVERER DANSKERNE TIL GENANVENDELSE

I sommeren 2019 lancerede Telia sit ambitiøse Recycle-projekt, som giver kunderne mulighed for at aflevere deres gamle mobiltelefoner mod betaling. Der er samlet set indleveret mere end 12.000 mobiltelefoner, som enten bliver repareret og gensolgt eller skilt ad, så værdifulde komponenter og råmaterialer kan genbruges. Telia løfter her sløret for, hvilke telefoner danskerne afleverer.

Kunderne har afleveret mere end 12.000 mobiltelefoner til videresalg, genbrug eller forsvarlig destruktion via Telia Recycle.

Danskerne smider i gennemsnit ca. 25 kilo elektronik ud om året, og er således blandt verdens største producenter af elektronikaffald per indbygger. Ved at tilbyde kunderne et system og incitament for indsamling og genanvendelse af mobiltelefoner, skal Telia Recycle medvirke til at minimere problemet. Det er i tråd med det grønne løfte, som Telia aflagde i marts 2019, hvor målsætningen er, at televirksomheden i 2030 udleder nul CO2, har nul spild og realiserer dette gennem 100 % handling.

Sikkert videresalg - godt for miljøet
De mobiltelefoner, der indleveres i Telias butikker, vurderes individuelt af uddannet personale. Her værdifastsættes den gamle mobil, og kunden får tilbudt et beløb, som kan bruges i forbindelse med køb af fx en ny mobil eller tablet.

Det første, der sker med de indleverede mobiler, er at alle personlige data slettes. Herefter bliver mobilen enten videresolgt eller også bliver brugbare komponenter benyttet som reservedele til reparation af andre mobiler. Andre af mobilens dele bliver smeltet om og genanvendt. De sidste komponenter – fx udtjente batterier eller ødelagte skærme – bliver miljørigtigt destrueret.

Det er gavnligt for alle parter, ikke mindst klodens begrænsede ressourcer, at så mange mobiler som muligt afleveres og indgår i genanvendelsesprocesser som Telia Recycle.

Siden lanceringen af Telia Recycle er der blevet indleveret flere end 12.000 mobiltelefoner. Det glæder Sine Smith-Jensen, Director of Commercial Management i Telia:

”Hos Telia tager vi ansvar for de produkter, vi sælger. Vi har et mål om, at vi i 2030 udleder nul procent CO2 og har elimineret spild fuldstændigt. Så vi arbejder målrettet på at minimere det aftryk, vi er med til at sætte på verden. Telia Recycle er konkret initiativ, der er med til at sikre, at så mange mobiler som muligt bliver genbrugt eller miljørigtigt destrueret”.

Apple er altdominerende på Top 10
Telias opgørelse over de afleverede telefoner viser, at Danmark er et iPhone-land. Samtlige 10 øverste pladser på Recycle-listen er således besat af mobiltelefoner fra Apple.

Nummer ét på listen er iPhone 4S, som kom på markedet i efteråret 2011. Den nyeste mobil på listen er iPhone 8, der blev lanceret i september 2017. Den højeste pris Telia har betalt for en brugt telefon er 5293 kr mens laveste pris er én kr. I gennemsnit bliver kundernes brugte mobiltelefoner vurderet til knap 1000 kr.

TOP 10: De mest indleverede mobiltelefoner til Telia Recycle i 2019

1. Apple iPhone 4S
  2. Apple iPhone 5S
  3. Apple iPhone 4
  4. Apple iPhone 6
  5. Apple iPhone 7
  6. Apple iPhone 6S
  7. Apple iPhone 5
  8. Apple iPhone SE
  9. Apple iPhone 8
  10. Apple iPhone 7 Plus

Se også pressemeddelelsen 'årets mest populære mobiltelefoner', der giver et overblik over de telefoner, som Telia har solgt flest af i 2019, samt deres respektive materialeforbrug, klimaprofil og CO2-aftryk.

Sine Smith-Jensen, Director of Commercial Management i Telia

Vi er Telia Company, den nye generation af teleselskab. Vores mere end 20.000 talentfulde kollegaer servicerer hver dag millioner af kunder i en af verdens mest teknologimodne regioner. Med en stærk tele-infrastruktur er vi samlingspunkt for det digitale økosystem, som hver dag gør det muligt for private, virksomheder og samfund at følge lige præcis det, som giver allermest mening for netop dem – på deres egne betingelser. Med hovedkvarter i den nordiske region – epicenter for innovation og teknologi - er vi klar til at forandre branchen og bringe hele verden endnu tættere på vores kunder.