Disse 10 megatrends definerer dit liv i 2025

Huawei har netop lanceret rapporten Global Industry Vision (GIV), hvori teknologigiganten forudsiger 10 megatrends, som vil forme vores liv og arbejde i 2025. Det er anden gang, at Huawei på baggrund af egne kvantitative data kombineret med et blik på den teknologiske udvikling forudsiger kommende megatrends. 5G, AI-udrulning, hjemmerobotter og brugen af smarte assistenter er blot nogle af de teknologier, der stormer frem og gennemsyrer alle brancher.

De 10 megatrends som Huawei forudsiger i 2025 er:

1. Et liv med bots: Fremskridt inden for materialevidenskab, perceptuel AI og netværksteknologier er drivkraften for inddragelse af robotter i mange forskellige hjemme- og personlige scenarier. GIV forudsiger en 14% global udbredelsesrate for hjemmerobotter.

2. Supersyn: Konvergens af 5G, VR/AR, maskinlæring og andre nye teknologier vil få os til at være tilstede og deltage uafhængigt af afstand, støj, topografi og historik. Det åbner op for nye perspektiver for mennesker, virksomheder og kulturer. GIV forudsiger, at procentdelen af virksomheder, som vil udnytte AR/VR, vil stige til 10%.

3. Slut med søgning: Da datadrevne applikationer og apparater med sensorer begynder at kunne forudsige vores behov, vil informationerne finde os. Fremtidige søgninger vil være knapfrie, personlige sociale netværk vil blive skabt legende let, og branchen vil få fordel af "nul-søgningsvedligeholdelse". GIV forudsiger, at 90% af ejerene af smart teknologi vil bruge intelligente personlige assistenter.

4. Intelligente veje: Intelligente transportsystemer vil forbinde mennesker, køretøjer og infrastruktur og vil eliminere køer, fremme hurtig respons i nødstilfælde og andre funktioner, som vil gøre livet nemmere. GIV forudsiger, at 15% af alle køretøjer vil have trådløs teknologi, der tillader køretøjet at kommunikere med sine omgivelser.

5. Samarbejd med robotter: De ændrer allerede mange brancher, og intelligent automatisering vil overtage flere farlige, repetitive præcisionsopgaver – et fremskridt for sikkerhed og produktivitet. GIV forudsiger, at der vil være 103 robotter i industrien for hver 10.000 ansatte.

6. Forbedret kreativitet: Cloud AI vil sænke omkostninger og andre barrierer for almindelig adgang til videnskabelige eksperimenter, innovation og kunst. Det åbner en guldmine af kreativt potentiale, som er tilgængeligt for alle. GIV forudsiger, at 97% af alle større virksomheder vil implementere AI.

7. Friktionsfri kommunikation: AI- og big data-analytikere vil skabe friktionsfri kommunikation mellem virksomheder og kunder og nedbryde sprogbarrierer. Præcision, empati og tillid vil gennemsyre morgendagens kommunikation. GIV forudsiger, at virksomhederne vil udnytte 86% af de data, som de oparbejder.

8. Symbiotisk økonomi: Virksomheder i hele verden indfører digital teknologi og smarte applikationer på samarbejdende platforme med ét logon – det betyder større samarbejde, ressourcedeling, stærkere globale økosystemer og større produktivitet. GIV forudsiger, at alle virksomheder overalt vil bruge cloud teknologi og 85% af firmaapplikationerne vil være cloud-baserede.

9. 5G’s hurtige udrulning: 5G er her, og er udrullet meget hurtigere end nogen anden tidligere trådløs generation – potentialet for enkeltpersoner, virksomheder og samfundet generelt er enormt. GIV forudsiger, at 58% af verdens befolkning vil have adgang til 5G i 2025.

10. Global digital styring: Fremskridt for digital teknologi skal afbalanceres med fælles datastandarder og fælles principper for dataanvendelse. GIV forudsiger, at den årlige mængde af data globalt vil nå 180 ZB (1 ZB = 1 billion GB).

Hos Huawei er man ikke i tvivl om, at ny informations- og kommunikationsteknologi (ICT) kan sikre en bedre hverdag for mennesker, hjem og organisationer.

- Menneskers udforskning af ny teknologi stopper aldrig. Vi bør se udover det, som vi kan se nu, og se ind i fremtiden og skifte fra innovation til opfindelse. Vi ser hurtige ændringer af liv, arbejde og samfund efterhånden som alle brancher indfører AI, 5G, cloud computing og andre nye teknologier, og hos Huawei forpligter vi os til at opbygge digitale platforme, brugeroplevelser og intelligent teknologi, som understøtter forbindelser i alle scenarier, og det er vores mission at tilbyde alle en bedre og mere intelligent fremtid, siger Kevin Zhang, CMO for ICT Infrastruktur hos Huawei.

Global Industry Vision er skabt for at analysere brancheudviklingstrends og fungerer som en strategisk vejledning for ny ICT. Den første rapport udkom i 2018.

Kontaktinformation: Huawei Denmark Public Affairs and Communications Department: liuyinhanxiao@huawei.com

Vestre Teglgade 9

Huawei er en af verdens førende producenter af data- og telekommunikationsudstyr. Gennem brugercentreret innovation og stærke partnerskaber har Huawei etableret end-to-end fordele i telenetværker, enheder og cloud computing. Huawei’s produkter og services sælges i mere end 170 lande og betjener mere end en tredjedel af verdens befolkning. Huawei har mere end 9.900 medarbejdere i Europa – hvoraf 1.200 arbejder i R&D. Virksomheden har i alt 18 R&D centre i otte europæiske lande (Tyskland, Belgien, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Sverige og England) og driver talrige fælles innovationscentre i samarbejde med telekommunikations- og teknologipartnere.

Huawei pudser advokat på Wall Street Journal: ”I vidste, jeres kilder ikke var pålidelige.”19.8.2019 10:03:39 CESTPressemeddelelse

Wall Street Journal offentliggjorde onsdag i sidste uge en artikel, hvori det beskrives, hvordan den kinesiske teleudbyder Huawei ifølge Wall Street Journals oplysninger har hjulpet regeringer i de afrikanske lande Uganda og Zambia med at bedrive spionage. Målene for spionagen skulle ifølge artiklen være politiske regeringsmodstandere og aktivister i de to lande, og anklagerne er hovedsageligt baseret på anonyme kilder.

Huawei tilslutter sig internationalt samarbejde for at styrke cybersikkerheden8.8.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Den 1. august tilsluttede Huawei Technologies sig Paris Call-deklarationen – et internationalt samarbejde, der forpligter medlemmerne til at samarbejde om et af verdens mest presserende og komplicerede spørgsmål: at gøre digitale produkter mere sikre, styrke det kollektive forsvar mod cyberkriminalitet og fremme samarbejde mellem alle involverede på tværs af landegrænser.

13 milliarder kroner: Huawei investerer mere i 5G end alle konkurrenter tilsammen27.6.2019 13:30:32 CESTPressemeddelelse

På en pressekonference tidligere i dag offentliggjorde Huawei en hvidbog, som for første gang giver et samlet overblik over firmaets investeringer i forskning/udvikling og intellektuelle rettigheder (IPR). Bag offentliggørelsen stod Huaweis chefjurist, Dr. Song Liuping, som satte ord på en række tal fra virksomheden: I 2018 brugte Huawei mere end 13 mia. kroner udelukkende på 5G. Beløbet overstiger den samlede investering i 5G fra alle større konkurrenter i USA og Europa tilsammen. Huawei bruger hvert år 10-15 % af omsætningen til forskning og udvikling. Firmaet har siden 2009 investeret mere end 480 milliarder i forskning og udvikling. I løbet af de sidste 30 år har Huawei betalt mere end 40 milliarder kroner til andre selskaber for at kunne benytte sig af deres patenter. På verdensplan står Huawei selv bag mere end 80.000 patenter. 10.000 af dem er amerikanske patenter. Huawei indsender hvert år mere end 6.000 bidrag til organisationerne bag de internationale standarder (ETSI, ITU, I