Digitale læremidler kræver dygtige lærere
De seneste årtiers eksplosive teknologiske udvikling har gjort digitale teknologier allestedsnærværende – også i den danske grundskole, hvor digitale læremidler i dag spiller en markant rolle i undervisningen. Men det er en dårlig ide bare at digitalisere derudaf uden didaktisk omtanke. Det er en af de centrale pointer i den nye forskningsoversigt ’Digitale læremidler i danskfaget’ i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
”Digitale læremidler er så relativt nyt et fænomen, at alle stadig eksperimenterer med det. Men selvom forskningen ikke siger noget entydigt om konsekvenserne af at bruge digitale læremidler i undervisningen, er der én pointe, der går igen: Fornuftig brug af digitale læremidler handler om et godt og gennemtænkt didaktisk design. Lærerne skal engagere sig i teknologien og bringe deres fagfaglighed og professionelle samarbejde i spil, hvis det skal gøre en positiv forskel” siger Ulf Dalvad Berthelsen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, der har lavet forskningsoversigten sammen med Morten Tannert, ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet.
Digitale læremidler er en blandet landhandel. Det dækker over alt fra hardware som computere og tablets til interaktive kommunikationsplatforme, videoredigeringsprogrammer, computerspil, digitale grammatikøvelser og læringsportaler. Forskningsoversigten forklarer, hvad vi overhovedet skal forstå ved digitale læremidler, hvilke typer der er, og hvor udbredte de er.
Didaktik før digitalisering
Forskerne bag oversigten har gennemgået en række skandinaviske og internationale studier om digitale læremidler i de forskellige landes modersmålsundervisning.
De peger på, at den massive teknologiske påvirkning kan betyde, at de digitale læremidler på godt og ondt sætter rammen for aktiviteter og indhold i danskundervisningen.
”Derfor er det en meget vigtig pointe, at digitale læremidler aldrig kan erstatte didaktisk refleksion hos lærerne. Det giver ikke sig selv, hvordan man bedst integrerer digitale læremidler i undervisningen. På den ene side risikerer skolerne at stå med en masse isenkram, fx tablets og 3D-printere, som det er vanskeligt at få i spil på en meningsfuld måde. Og på den anden side risikerer de at overlade ansvaret for undervisningen til læremiddelproducenterne, hvis de ikke selv tager teten. Lidt firkantet sagt, så kan digitale læremidler ikke redde et dårligt didaktisk design, men et godt didaktisk design kan sikre, at de digitale læremidler faktisk bliver frugtbare for undervisningen,” siger Ulf Dalvad Berthelsen.
Mere samarbejde
Når digitale læremidler anvendes i undervisningen, åbner der sig nye didaktiske muligheder.
”Digitale læremidler kan fx bidrage til, at skriveundervisningen bliver mere samarbejdsorienteret, fordi eleverne kan skrive tekster i fællesskab, ligesom elevernes tekster bliver læst uden for skolen, fordi internettet kan bruges som publiceringskanal. Nogle elever bliver mere motiverede og engagerede gennem den form for arbejde. Den største udfordring ved at integrere digitale læremidler i undervisningen er dog at udnytte de nye muligheder på en måde, hvor de kobles meningsfuldt til fagets øvrige indhold og aktiviteter,” siger Morten Tannert.
Et eksempel er computerspil, hvor det ikke er nok, at læreren har viden om de pågældende spil, men også må kunne relatere sin viden om spillene til fagets andre elementer.
”Som professionel fagdidaktiker skal læreren koble spillene til danskfagets eksisterende mål, undervisningsaktiviteter og genrer. Det er vigtigt, at digitale læremidler ikke blot bliver noget, som læreren inddrager i undervisningen, fordi man skal eller kan. Det kræver altid en didaktisk begrundelse,” siger Morten Tannert.
Strøm til papir
Forskningsoversigten understreger på, at digitale læremidler ikke i sig selv fører til nytænkning af undervisningen. Fx viser en dansk undersøgelse, at selvom grammatikundervisning i skolerne i stigende grad faciliteres af digitale didaktiske læremidler, så minder disse læremidler i høj grad om traditionelle papirbaserede grammatiklæremidler.
”Der er tale om det fænomen, der ofte kaldes ’strøm til papir’-undervisning. Dvs. at de digitale læremidler ikke udnytter de handlemuligheder, som det digitale format giver, fx større fokus på samarbejde mellem eleverne gennem chat eller deling af indhold eller på spilbaserede aktiviteter. Tilsvarende viser undersøgelser, at investeringer i digital teknologi ikke har nogen positiv virkning i praksis, hvis ikke de kombineres med didaktiske og pædagogiske tiltag,” siger Ulf Dalvad Berthelsen.
Fakta
’Digitale læremidler i danskfaget’ af Morten Tannert og Ulf Dalvad Berthelsen er den fjerde forskningsoversigt i DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforsknings e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’, der er skrevet direkte til lærere, pædagoger, ledere, konsulenter, beslutningstagere, forvaltninger og alle andre, der beskæftiger sig med pædagogik eller uddannelse i praksis.
Forskningsoversigten giver overblik over den eksisterende skandinaviske og internationale forskning i brugen af digitale læremidler i modersmålsundervisning. Den inviterer – bl.a. via arbejds- og refleksionsspørgsmål – læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på, og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, den bygger på.
Forskningsoversigten skal skabe grundlag for en fagdidaktisk diskussion af de digitale læremidlers potentialer og begrænsninger i danskundervisningen og lægger op til didaktisk refleksion og udvikling af danskundervisningen.
’Pædagogisk indblik’ udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.
Hent forskningsoversigterne på:
Kontakter
Ulf Dalvad Berthelsen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
E: ulda@edu.au.dk
T: 93 50 81 65
Morten Tannert, ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet
E: mota@edu.au.dk
T: 21 67 50 33
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et institut ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Læs mere om DPU på www.dpu.au.dk
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.
Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse
Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
