Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.

Det kan knibe med at finde motivationen for mange elever i de sidste år i folkeskolen. Den nye undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College har derfor et vigtigt budskab til arbejdet med den kommende fagfornyelse i folkeskolen:
”Vores undersøgelse viser, at særligt ét redskab kan løfte elevernes motivation. Den gode nyhed er, at det redskab allerede findes i skolen og understøttes i lovgivningen – nemlig emnet ’uddannelse og job’. Når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder og inddrager virksomheder og arbejdspladser i undervisningen, kan det være en fantastisk løftestang til at nå målet med fagfornyelsen: at gøre undervisningen mere virkelighedsnær og engagerende,” siger Rie Thomsen, professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet.
Det handler om dem selv
Hun er leder af forsknings- og udviklingsprojektet SamVej (Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning), der netop har udgivet rapporten ’Virkeligheden gør en forskel – Fag, dannelse og karrierelæring’.
Forskerne i projektet peger på, at fordi uddannelsesvejledning handler om de unge selv og deres oplevelser og erfaringer med uddannelse og job, kan det bidrage til at gøre undervisningen ekstra vedkommende for eleverne.
”På den måde er det et godt supplement til den almindelige praksis i undervisningen, hvor der ikke direkte er fokus på, hvordan de enkelte fag relaterer sig til elevernes liv. Det er meget tydeligt i vores undersøgelse, at eleverne er rigtig glade for den virkelighedsnære undervisning, som læreres og vejlederes samarbejde resulterer i. Derfor er det vigtigt, at der bliver skabt rum til dette samarbejde i den kommende fagfornyelse,” siger Rie Thomsen.
Ledelse af samarbejdet er afgørende
Projektet giver også ny viden om ledelsens rolle. Det peger ikke blot på, at ledelse af læreres og uddannelsesvejlederes samarbejde er helt afgørende, men viser også, hvordan forskellige ledelsesinitiativer konkret kan understøtte samarbejdet. Fx afhænger kvaliteten og bæredygtigheden af samarbejdet af, at skoleledelserne prioriterer at sætte tid af til fælles forberedelse.
”Både lærere og vejledere fortæller os, at der kan gå rigtig meget tid med at finde tid til at mødes. Det er ærgerligt, hvis logistik kommer til at stå i vejen for den virkelighedsnære og praksisfaglige undervisning, som både elever, lærere, vejledere og ledelse ønsker sig meget mere af,” siger Rie Thomsen
Kontakter
Rie ThomsenProfessor MSODPU, Aarhuus Universitet
Tlf:22 88 67 00riet@edu.au.dkBilleder

Links
DPU, Aarhus Universitet
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
Metallerne afslører: Bronzealderen var mere forbundet, end vi hidtil har troet11.9.2025 08:34:53 CEST | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold har i forbindelse med forskningsprojektet Metals & Giants kastet nyt lys over metalhandlen i bronzealderen – og åbnet for nye perspektiver på forbindelserne mellem Sardinien og Norden, hvor de ikoniske hornede hjelme også optræder.
SLØK-forelæsning med Lea Ypi, Professor i Politisk Teori, London School of Economics3.9.2025 08:27:56 CEST | Pressemeddelelse
Fredag den 24. oktober 2025 kl. 13.30-15.00 afholdes årests SLØK-forelæsning på Aarhus Universitet med LEA Ypi, professor i Politisk Teori, London School of Economics
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum