DI: Virksomheder kan kapre kunder fra Amazon med kunstig intelligens
Det mener Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder DI Handel.
- Det er meget ofte de samme produkter vi handler med, men der er pokker til forskel på, hvordan vi behandler kunderne. Her kan danske virksomheder gå nye veje og udvikle en digital kultur, der giver kunderne unikke oplevelser, når de køber ind, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.
Selv om langt de fleste kunder har gode oplevelser når de køber ind i danske webbutikker, bliver alligevel en stor del af danskernes indkøb på nettet sendt retur, mange varer ender i indkøbskurven uden at blive bestilt og købt. Og, kunderne kontakter i stor stil webshops både før, under og efter en bestilling.
- Hvis danske virksomheder bliver bedre til at give deres kunder en god oplevelse, når de køber ind, kan de kapre kunder fra giganter som Amazon. Et nyt våben i den kamp kan f.eks. blive kunstig intelligens og big data, som vi bl.a. kan bruge til at lære vores kunder bedre at kende, siger Annette Falberg.
- Amazon er en stor udfordring for danske virksomheder, men kender vi vores besøgstid, så kan vi vende det til vores egen fordel, men det kræver i den grad, at vi er vågne og åbne over for at tage nye digitale midler i brug, siger Annette Falberg.
DI Handel vil fremover hjælpe sine medlemmer med større digitalisering af kundeoplevelser, og startskuddet lyder i dag på en konference i København.
- Vi skal give kunderne en helt unik oplevelse, når de går på indkøb på nettet. De skal nærmest kunne føle på produktet, og se det fra alle sider, inden de beslutter sig. Kunderne kræver skræddersyede produkter, ydelser og oplevelser.
I dag er det forholdsvis få virksomheder, der bruger nye digitale teknologier til at hjælpe kunderne til at få en god købsoplevelse. Tal fra Danmarks Statistik viser i en analyse om IT-anvendelse i virksomheder 2017, at kun 14 pct. af de adspurgte virksomheder anvender mere end en type avanceret teknologi. Og dette tal falder drastisk med antallet af teknologier, f.eks. er det kun 3 pct. der anvender tre typer avanceret teknologi. Det kan være avanceret teknologi som f.eks. machine learning og kunstig intelligens, internetforbundne sensorer, GPS og andre satellitbaserede tjenester.
- Mange andre steder er brugerne allerede klar til at bruge de nye teknologier. Over 16 pct. af amerikanerne har allerede taleassistenter/talk-bots, som f.eks. Amazons Alexa og iPhones Siri, der bl.a. kan bruges til at indtale sine ordre – og der er tydelig vækst på talkbots, da over 7 pct. af amerikanerne fik en i julegave i 2017. Det giver en helt nye måde at tænke salg og kundeoplevelser på, siger Annette Falberg.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos Annette Falberg, tlf. 2240 8803, e-mail anwf@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.