Danskerne handler fra mobilen som aldrig før
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
I tredje kvartal i år handlede 43 procent af forbrugerne i undersøgelsen på nettet via en mobiltelefon. Kun 35 procent benyttede computerens større skærm og tastatur.
- Mobilen er stukket fuldstændig af fra computeren, når det gælder indkøb på nettet, og de mobile enheder øger forspringet til storebroderen. Det er stort set alle aldersgrupper, der synes, det er nemmere at købe ind med mobilen, men gruppen af forældre med hjemmeboende børn er helt vilde med det. Hele 64 procent i den gruppe foretrækker at bruge mobilen, siger chefkonsulent for e-commerce i DI, Mie Bilberg.
Virksomheder halter efter
Mens stadig flere danske forbrugere finder det mere bekvemt at gå på indkøb via mobilen, så er det ikke alle virksomheder, der kan følge med udviklingen.
- Der er stadig for mange danske websites og webshops, der ikke er mobiloptimeret. Det svarer lidt til, at man stiller sine varer ned i supermarkedet, men tager dem ikke af pallen, og skærer heller ikke plastisk, pap og tape op, så kunderne kan komme til. Det er en dårlig ide. Det er en meget meget lavt hængende frugt for mange virksomheder at lave om på. Et website og en webshop bliver også umoderne, den skal løbende optimeres og engang imellem reorganiseres, siger Mie Bilberg.
Betaling via en app på mobiltelefonen voksede også i samme periode og bruges nu ved 34 procent af indkøbene. Kreditkortet er stadig det mest brugte med 55 procent, men mobilbetaling vinder stadig fremgang. Det understreger, at onlinesalg til de danske forbrugere foregår ”mobile-first”.
Danskernes favoritwebshop - Top 10
DI og Epinion har også undersøgt, hvilke webshops der er danskernes foretrukne.
Kinesiske Shein har sneget sig ind i top tre. I samme kvartal sidste år var Shein ikke at finde på danskernes top 10 over favoritwebshops. Det var til gengæld tre webshops med salg af dagligvarer. I tredje kvartal 2023 er kun nemlig.com med i top 10. Til gengæld er nemlig.com rykket fra en tiende plads til en sjette plads. Coop røg ud af danskernes top ti, da de i starten af 2023 lukkede for onlinesalg af dagligvarer. Bilka er ikke lykkedes med at komme i top 10 i dette kvartal. Det er til gengæld Elgiganten.
- Vi ved, at pris og det store udvalg er de primære årsager til, at danskerne vælger at handle på udenlandske onlinemarkedspladser – og her må man jo bare sige, at Shein klarer sig godt på de to parametre. Det er især de unge, som møder Shein fortrinsvist på de sociale medier, der har taget Shein til sig. Dette er også normalt en målgruppe, der bekymrer sig mere om klima og bæredygtighed end andre målgrupper, derfor kan det måske godt undre, at Shein klarer sig så godt på det danske marked, siger Mie Bilberg.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.