DI Handel

Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance

Del
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.
Branchedirektør og chef for e-commerce Jacob Kjeldsen. Foto: Søren Nielsen
Branchedirektør og chef for e-commerce Jacob Kjeldsen. Foto: Søren Nielsen

Danmark får et historisk stort underskud på e-handelsbalancen, viser nye tal fra Nationalbankens betalingsstatistik og DI-beregninger. I 2021 var underskuddet på -55,2 milliarder kroner og i 2022 lød det på -57,6 milliarder kroner.

Minusset er blevet endnu større og udgør dermed en større udfordring, som danske virksomheder skal være opmærksomme på.

- Det er i sig selv ikke et problem at danskere er glade for at handle i udenlandske webshops, men det ville være bedre, om vi fik flere fra udlandet til at handle i danske webshops. Der er store gevinster og dermed store eksportindtægter at hente, hvis vi kunne blive bedre til at lokke udlandet ind i danske webshops, siger Jacob Kjeldsen branchedirektør for DI Handel og chef for e-commerce i DI.

Danskerne tror, at de handler dansk

Når danskerne bliver spurgt til, hvilken nationalitet den seneste webshop, de handlede i, har, svarer 70% af forbrugerne, at den var dansk ifølge en ny analyse fra Epinion og Dansk Industri - ”Danskernes e-commerce tracker – 2022”

- Det er er en stor konkurrencefordel for enhver webshop, at kunne skabe en lokal tilstedeværelse, uanset om man sælger på hjemmemarkedet eller over grænsen. Det gøres blandt andet ved at webshoppen er oversat til det lokale sprog, så det både føles trygt og lokalt at handle der.

- Det er Zalando tydeligvis dygtige til, for noget tyder på, at danskerne måske endda mener, at Zalando er dansk og derfor ser vi en så høj andel af danskere, der svarer, at de handler dansk, når de handler online.

- Mange er måske ikke klar over at Zalando er tysk. Danske virksomheder kan sagtens lade sig inspirere af Zalando, som i øvrigt er en af Europas allerstørste webshops, siger Jacob Kjeldsen.

Zalando vokser og er størst - igen

Igen i 2022 er Zalando danskernes favorit, hvilket også er en af årsagerne til det store minus på e-handelsbalancen. Zalando var også i 2021 danskernes favoritwebshop, men har i 2022 øget sin andel med yderligere 1,8 procentpoint og genkøbsraten med 5 procentpoint, hvilket øger afstanden til danskernes favorit nummer to, som også i 2022, er Matas.

Matas udvider

Matas har fornyelig annonceret, at de åbner webshop i Norge og Sverige, så måske kan vi opleve i 2023, at e-handelsbalancen retter sig mere mod dansk favør.

Af andre udenlandske webshop på danskernes favoritliste er boozt.com, der bevarer sin position som nummer fem. I andet kvartal var Boozt.com slet ikke at finde på danskernes Top 10, men i fjerde kvartal kommer boozt.com stærkt tilbage og indtager en tredje plads og øger også samlet set sin andel og genkøbsrate i forhold til 2021. Boozt.com er svensk og tæller derfor med i e-handelsminusset.

Amazon (amerikansk) må til gengæld se sig slået tilbage fra en sjette plads til en 10. plads og taber både på antal nye danske kunder og danske kunder, der handler igen hos Amazon.

Billeder

Branchedirektør og chef for e-commerce Jacob Kjeldsen. Foto: Søren Nielsen
Branchedirektør og chef for e-commerce Jacob Kjeldsen. Foto: Søren Nielsen
Download
Danskernes foretrukne webshops 2021
Danskernes foretrukne webshops 2021
Download
Danskernes foretrukne webshops 2022
Danskernes foretrukne webshops 2022
Download

Links

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye