DI-undersøgelse: Vesthimmerland i front på grøn udvikling

Ifølge de lokale virksomheder er Vesthimmerlands Kommune dygtige til at skabe rammerne om grøn udvikling. Det er konklusionen i DI’s nye undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed, hvor Vesthimmerland i den kategori er bedst i Nordjylland og sjettebedst i hele landet. De nordjyske kommuner gør det generelt godt på den grønne front, mens det overordnede billede af den nordjyske erhvervsvenlighed er mere broget. Aalborg er dog fortsat den mest erhvervsvenlige storbykommune i Danmark.

- Det grønne område dominerer mere og mere, når vi snakker udvikling. Og her spiller kommunerne en kæmpe rolle. De skal først og fremmest optimere deres egen forretning på bedste vis, men de er også med til at skabe rammer og partnerskaber, som fører til bæredygtig omstilling i erhvervslivet. Det er godt at se, at kommunerne i vores område generelt gør det godt på det område, og i sær stor cadeau til Vesthimmerlands Kommune, siger Peter Rindebæk, formand for DI Aalborg.

I den samlede stilling går Vesthimmerlands Kommune en plads frem til en plads som nummer 39.

Aalborg går frem

Aalborg rykker hele ti pladser frem til en placering som nummer 54, og er den mest erhvervsvenlige storbykommune i Danmark foran København, Aarhus og Odense . Kommunen får ros af de lokale virksomheder, når det kommer til infrastruktur og transport, grøn udvikling, uddannelse og digitale rammer. Til gengæld er der plads til forbedring i sagsbehandlingen og brugen af private leverandører.

- Jeg er glad for at se, at Aalborg klarer sig godt på nogle områder, som kommunen arbejder målrettet med. Blandt andet forbedring af offentlig transport med Plusbus, som er i fuld gang. Vores fælles indsats for at få 3. Limfjordsforbindelse vedtaget. De store perspektiver i regi af Green Hub Denmark. En proaktiv og virksomhedsrettet indsats for øget digitalisering. Og så går det fremad på uddannelsesområdet, hvor flere og flere unge vælger en erhvervsrettet uddannelse. Men der ér også udfordringer, som vi skal have kigget på, bl.a. i den generelle service og i samarbejdet med leverandørerne, siger Peter Rindebæk.

Stadig tro på Rebild

Rebild Kommune dumper ned fra en 11. plads til en plads som nummer 30, og de mister titlen som den Nordjyllands mest erhvervsvenlige til Morsø Kommune.

- Den generelle tilfredshed blandt virksomhederne i Rebild Kommune er stadig rigtig god og i spørgsmålet om, hvorvidt virksomhederne vil anbefale andre at etablere sig i kommunen, ligger Rebild næstbedst i hele Danmark. Det vidner om en stolthed blandt virksomhederne og en fortsat tro på, at kommunen kan levere det nødvendige trods en ringere placering, forklarer Peter Rindebæk.

I kategorien Uddannelse er Rebild Kommune også næstbedst i hele landet. Til gengæld er der forhold omkring kommunalt vejnet, offentlig transport og digitale rammer, som trækker i den anden retning.

Jammerbugt dygtige til uddannelse

Efter en række år med flotte placeringer, går Jammerbugt Kommune tilbage fra en 21. plads til en samlet 47. plads. I kategorien ”uddannelse” klarer Jammerbugt Kommune sig dog godt.

- Det skyldes et stort fokus på samarbejdet mellem folkeskoler og virksomheder, herunder erhvervspraktik, samt en stor andel af unge, som vælger en erhvervsrettet uddannelse. Det resulterer i en samlet 22. plads, hvilket er godt gået, siger Peter Rindebæk.

Til gengæld er der blandt de adspurgte virksomheder en oplevelse af, at samarbejdet med kommunen om arbejdskraft samt den generelle information og dialog er blevet mindre godt. Her går kommunen fra topplaceringer sidste år til mere jævne placeringer i år.

Mindre tilfredse virksomheder i Mariagerfjord Kommune

Mariagerfjord Kommune går tilbage fra en 45. plads til en plads som nummer 75. Det skyldes blandt andet, virksomhedernes overordnede vurdering af erhvervsvenlighed er faldet siden sidste år.

- Og så skyldes det en lav placering i kategorien ”digitale rammer”. Det handler blandt andet om kommunens indsats for at skabe digital infrastruktur og tilbyde digitale services, og der er virksomhederne mindre tilfredse med kommunen, fortæller Peter Rindebæk.

I kategorierne sagsbehandling og grøn udvikling er Mariagerfjord omvendt med i den bedste halvdel af feltet. Blandt andet fordi at de fleste kommunale bygninger har en god energimærkning.

Positive elementer alle steder

DI-formanden er overvejende tilfreds med udviklingen i DI Aalborg, når han kigger på det samlede resultat.

- Der vil altid være vindere og tabere, når man laver undersøgelser som denne. Jeg hæfter mig dog ved, at der er positive elementer hos alle kommunerne. Og så må vi prøve at se på, hvad der ligger til grund, der hvor kommunerne går tilbage, og hvor de lokale virksomheder er blevet mindre tilfredse Det er igennem den gode og konstruktive dialog, vi bliver bedre og hjælper hinanden bedst muligt, slutter Peter Rindebæk.

Se undersøgelsen her

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt chefkonsulent i DI Thy/Mors, Henrik Marcher Larsen, på tlf.: 4015 8858 og mail: heml@di.dk eller presserådgiver i DI, Nis Peder Kolby, på tlf. 4032 3400 og mail: nipk@di.dk