DI Sydsjælland fortsætter med samme stærke hold

Efter generalforsamling i DI Sydsjælland onsdag den 25. april er sammensætningen af bestyrelsen uændret.

Produktionsdirektør Klaus Rønholt fra Lhoist Faxe Kalk A/S er blevet genvalgt som formand, og adm. direktør Kim G. Jørgensen fra Viking Malt A/S og adm. direktør Peter Rosenkrands fra Palle Knudsen Kunststoffabrik ApS fortsætter begge som næstformænd.

Det seneste år er adm. direktør Allan Kristensen fra Howden A/S og adm. direktør Steffen Steffensen fra Liselund Fontænen A/S trådt ud af bestyrelsen, mens adm. direktør Jacob Møller fra Insatech A/S er kommet til.

Bestyrelsesformand Klaus Rønholt ser frem til det fortsatte samarbejde omkring udfordringerne i området.

- Grobunden for vækst i virksomhederne er dygtige medarbejdere. Om det er ufaglærte, faglærte eller højtuddannede, så er de sværere at finde end for blot få år siden. Det skal vi gøre noget ved nu, ellers risikerer vi, at virksomhederne begynder at miste ordrer. Det er min bestyrelses vigtigste opgave de kommende år, siger Klaus Rønholt.

Og udfordringen bliver kun større fremover.

- Vi kan se, hvordan medarbejderne er blevet ældre, og hvordan det er blevet sværere at lokke unge faglærte til. Der er fortsat for få, der vælger en erhvervsuddannelse. Vi har som virksomheder et ansvar for at ansætte lærlinge, for det er ude på virksomhederne de unge får en forståelse af faget og ser de spændende karrieremuligheder en erhvervsuddannelse giver, siger formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt.

Han håber også på en fortsat god dialog med de lokale politikere, hvor der for alvor bliver sat handling bag ordene.

- De sydsjællandske kommuner ligger desværre stadig i den nederste del, når DI måler erhvervsvenligheden blandt landets kommuner. Jeg mærker en stor velvillighed hos mange embedsmænd og politikere i kommunerne. Det er vigtigt, at den velvillighed bliver omsat til et godt serviceniveau for de virksomheder, der efterspørger hjælp til for eksempel miljøgodkendelse, byggesagsbehandling eller rekruttering, siger DI Sydsjællands formand Klaus Rønholt.

Bestyrelsen for DI Sydsjælland ser sådan ud:

• Produktionsdirektør Klaus Rønholt, Lhoist Faxe Kalk A/S (formand)
  • Adm. direktør Kim G. Jørgensen, Viking Malt Group A/S (næstformand)
  • Adm. direktør Peter Rosenkrands, Palle Knudsens Kunststoffabrik ApS (næstformand)
  • Adm. direktør Tommy Jensen, Ropox A/S
  • Adm. direktør Jacob Møller, Insatech A/S
  • Divisionsdirektør Andreas Nyborg, De Forenede Dampvaskerier A/S
  • Adm. direktør Mette Radich Pedersen, Næstved Pulverlakering A/S
  • Adm. direktør Birgit Rasmussen, Casa Arkitekter A/S

For yderligere kommentarer kontakt formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt, tlf: 4041 9759 eller pressekoordinator Jeppe Bo Rasmussen, jebr@di.dk, tlf: 2440 1897

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge