Danske Handicaporganisationer

DH om ny inklusionsrapport: Et wake up call til politikerne om de store problemer med dårlig inklusion

Der er fortsat store problemer med dårlig inklusion i folkeskolen. Det viser en netop offentliggjort evaluering fra Børne- og Undervisningsministeriet. Det er et wake up call til politikerne, lyder det fra DH.

Børne- og Undervisningsministeriet har netop præsenteret en større evaluering af inklusion i folkeskolen. Rapporten viser, at der fortsat er store problemer med at få skabt god inklusion på skolerne. Inklusion er den rigtige vej at få for de fleste børn med handicap, men der er brug for massive investeringer og markante forbedringer, lyder det fra Danske Handicaporganisationer.

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer:

”Evalueringen er endnu et wake up call om dårlig inklusion. Den viser, at alt for mange børn med ADHD, psykiske lidelser, fysiske handicap og andre typer af handicap mistrives i skolen. I dag er der naturligvis en stor modstand mod inklusionstanken, fordi inklusionen fejler mange steder. Men hvis politikerne nu investerer massivt i området og laver markante forbedringer af inklusionen, vil det at gå på den lokale skole være den bedste løsning for de fleste børn med handicap.”

I evalueringsrapporten er nogle af konklusionerne:

1) Ifølge lærerne får 7,5 procent af eleverne ikke den støtte, de har behov for. Det er sket en stigning fra 2016 til 2021 af børn, der mangler støtte.

2) Kun 41 procent af lærerne svarer, at de i høj grad har den tilstrækkelige viden om at inkludere børn med særlige behov. Dog viser rapporten, at flere lærere har fået flere kompetencer i forhold til inklusion siden 2015.

3) Samlet set konkluderer rapporten, at der siden 2016 er kommet flere børn med behov for støtte i folkeskolen. Fx havde 18,4 procent af eleverne i den almnidelige undervisning behov for støtte i 2021.

Konklusionerne i den nye evaluering giver anledning til at prioritere et markant løft af området samt at gøre op med den dårlige inklusion, der finder sted, lyder det fra Thorkild Olesen:

”Der er brug for at tage fundamentalt fat, hvis vi skal se mærkbare forandringer for de mange børn, der mistrives. Der skal findes en bedre økonomi til inklusion, bringes mere viden om børnenes handicap ind på skolerne og så skal lærerer og pædagoger klædes langt bedre på til at kunne skabe en god undervisning for alle elever. Fx skal der viden om inklusion ind i læreruddannelsen, inklusionsvejledere på skolerne samt udbredelse af co-teaching i klasserne.”

I evalueringen har man ikke spurgt børn og forældre om, hvordan de oplever inklusionen i skolen.

Fakta om inklusion: Det siger forældre til børn med handicap

I 2019 gennemførte DH en undersøgelse blandt forældre til børn med handicap, der havde sit barn inkluderet i den almindelige undervisning. Her er nogle af konklusionerne fra den undersøgelse.

59 pct. af forældrene svarer, at deres barn ”i mindre grad” eller ”slet ikke” får den nødvendige støtte for at kunne deltage i undervisningen på lige fod med de andre elever.

46 pct. af forældrene svarer, at de er ”uenig” eller ”meget uenig” i at deres barn trives i skolen.

55 pct. af forældrene svarer, at de samlet set er utilfredse med inklusionen af deres barn.

69 pct. af forældrene svarer, at lærere og pædagoger ikke har nok viden om barnets handicap.

Kontakter

Kontakt os på pressetelefon, hvis du fx har brug for at komme i kontakt med formand Thorkild Olesen

Tlf:69 15 30 37

Information om Danske Handicaporganisationer