Danske Handicaporganisationer

Hver tredje dansker i ny undersøgelse: I Danmark behandler vi mennesker med handicap som mindre værd

Ny undersøgelse fra Det Centrale Handicapråd (DCH) og Danske Handicaporganisationer (DH) afdækker danskernes opfattelse og syn på mennesker med handicap ud fra forskellige faktorer som alder, køn, region og uddannelsesniveau. Danskerne har brug for et bedre syn på mennesker med handicap, lyder det fra DCH og DH.

Her ses tre børn, der maler. En af dem sidder i kørestol
En tredjedel af befolkningen mener, at de fleste danskere behandler mennesker med handicap som mindre værd, lyder det i ny befolkningsundersøgelse.

Hovedresultaterne i en ny befolkningsundersøgelse om danskernes syn på mennesker med handicap viser, at vi som samfund langt fra ser på mennesker med handicap som ligeværdige. Det er selvom, at 86 procent af danskerne siger, at de har en relation til en person med handicap

En tredjedel af danskerne mener nemlig, at de fleste behandler mennesker med handicap som mindre værd. Samtidig siger fire ud af ti, at størstedelen af danskerne ignorerer mennesker med handicap.

Det vækker bekymring hos Danske Handicaporganisationer og Det Centrale Handicapråd.

”Der er brug for at forbedre danskernes syn på mennesker med handicap. Det må være et wake up call til os alle, når så mange i den danske befolkning synes, at vi i Danmark behandler mennesker med handicap som mindre værd. Jeg tror på, at vi skal sætte ind tre forskellige steder," siger Thorkild Olesen og fortsætter

"Vi skal have flere mennesker med handicap med i fællesskabet inden for uddannelse, arbejdsmarkedet og fritidslivet. Der er også brug for flere rollemodeller og bedre repræsentation af mennesker med handicap i samfundets forskellige arenaer som fx film, musik og i byråd. Og så er der brug for at ændre måden, som vi taler om mennesker med handicap på."

Han bakkes op af formanden i Det Centrale Handicapråd, der peger på behov for øget inklusion, viden og bekæmpelse af fordomme om handicap:

”I undersøgelsen svarer fire ud af fem, at det er vigtigt for dem, at mennesker med handicap har lige muligheder på en række områder. Det tyder derfor på, at det ikke er de gode intentioner, der mangler, men at problemerne nærmere skyldes usikkerhed, uvidenhed og ubevidste fordomme,” udtaler formand for Det Centrale Handicapråd Mogens Lindhard, som i den forbindelse gør opmærksom på, at hele syv ud af ti i undersøgelsen mener, at de fleste danskere er usikre på, hvordan man omgås mennesker med handicap.

”Det er derfor vigtigt, at vi styrker indsatsen for at inkludere mennesker med handicap i samfundet på lige fod med alle andre, udbreder viden og bekæmper negative holdninger og fordomme. I DCH er vi for eksempel på vej med en ny holdningskampagne, der netop har til formål at bekæmpe fordomme. Det er nemlig ærgerligt, når holdninger står i vejen for, at mennesker med handicap kan tage del i samfundets fællesskaber,” slutter han.

Fakta om undersøgelsen:

Analyse- og konsulentfirmaet Moos-Bjerre har på vegne af Danske Handicaporganisationer og Det Centrale Handicapråd gennemført en repræsentativ befolkningsundersøgelse blandt 4.383 danskere over 16 år.

Dataindsamlingen er gennemført i perioden 7. august til 31. august 2023.

Undersøgelsen belyser befolkningens viden, kendskab og holdninger til mennesker med et længerevarende helbredsproblem eller handicap, herunder psykiske lidelse.

Der er blevet set på forskellige faktorer som alder, køn, region og uddannelsesniveau.

Thorkild OlesenFormand for Danske Handicaporganisationer

Tlf:23 40 92 00

Kontakt os på pressetelefon, hvis du fx har brug for at komme i kontakt med formand Thorkild Olesen

Tlf:69 15 30 37

Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer (DH) er det fælles talerør for 35 handicaporganisationer og repræsenterer omkring 340.000 mennesker med alle typer af handicap.

Følg pressemeddelelser fra Danske Handicaporganisationer

Flere pressemeddelelser fra Danske Handicaporganisationer