Aarhus Universitet: Arts

Det tværkommunale skolepartnerskab FabLab@SCHOOLdk får prestigefyldt pris fra Stanford University

Del
Kolding, Vejle og Silkeborg Kommune har siden 2014 samarbejdet med Aarhus Universitet i FabLab@SCHOOLdk om udvikling af teknologi-undervisning i folkeskolen. Det banebrydende samarbejde blev i sidste uge anerkendt på højt internationalt plan, da FabLab@SCHOOLdk på FabLearnEU konferencen i Trondheim modtog 2018 FabLearn Global Excellence - Organizational Leadership Award. Prisen blev overrakt af professor Paulo Blikstein fra Stanford University, USA.
NTNU, Tronheim, hvor overrækkelsen fandt sted
NTNU, Tronheim, hvor overrækkelsen fandt sted

FabLab@SCHOOLdk var udvalgt blandt 50 nominerede projekter fra hele verden med begrundelsen, at projektet på fornemmeste vis har formået at: 

  • implementere FabLearns princippers for hand-on-undervisning 
  • udvikle høj kvalitet i undervisningen med teknologi 
  • bygge indsatsen på fortræffelig implementering, skalering og ledelse i organisationen 
  • etablere ‘best practice’ på området og dele denne med lokale og internationale netværk. 

Til inspiration for andre lande 

FabLab@SCHOOLdk fremstår som et fyrtårn i maker-uddannelsen. I samarbejde med Aarhus Universitet har I formået at skabe et stærkt maker-fællesskab. Vi beundrer jeres evne til at demonstrere lederskab, påvirke feltet og tilbyde solid undervisning og professionel udvikling samt støtte initiativer på nationalt niveau. Jeres arbejde kan inspirere andre netværk og lande, og vi håber, at I fortsat vil være til stor inspiration for ledere og underviser verden over, udtaler Paulo Blikstein i nomineringen. 

Kommentarer til prisen  

Ole Sejer Iversen, professor, Center for Computational Thinking and Design, Aarhus Universitet: 

  • Med denne pris har den globale FabLearn organisation valgt at anerkende det danske fablab@school.dk for det arbejde, som foregår i vores forskningsmiljøer, i kommunerne, i labs og ude på de enkelte skoler. Jeg er rigtig glad for, at den danske model for samarbejde mellem forskning og praksis har sat sine spor på den globale scene og vist hvordan et sådant samarbejde kan bidrage til udviklingen af børns evne til at designe og forstå digitale teknologier.  

Kristina Jørgensen, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Kolding kommune: 

  • Det er en fantastisk anerkendelse at få, og det bekræfter mig i, at vi er på rette spor i vores fælles arbejde med teknologi, design og digitalisering i folkeskolerne i Kolding.” 

Torben Elsig-Pedersen, formand for Børne – og Familieudvalget i Vejle Kommune: 

  • Vi er stolte og beærede over udmærkelsen fra Stanford. Vi skal bruge anerkendelsen til at minde hinanden om, hvor vigtigt det er, at vores børn og unge dannes til et samfund med stadig mere it. 

Søren Kristensen, 1. viceborgmester og formand for Børne- og Ungeudvalget, Silkeborg Kommune: 

  • Vi er enormt stolte over den her pris. Det bekræfter os i, at vi lykkes med vores vision om at skabe nogle stærke faglige rammer for et digitalt læringsmiljø i folkeskolerne i Silkeborg. Vores børn bliver klædt godt på til en fremtid, hvor teknologi fylder mere og mere. 

For yderligere information kan du kontakte: 

National koordinator for FabLab@SCHOOLdk 

Hanne Voldborg Andersen, mail: hva@silkeborg.dk, mobil:  21542492 

Lokale projektledere i Vejle, Kolding og Silkeborg Kommune: 

Vejle: Mads Bo-Kristensen mail: madbo@vejle.dk, mobil 41111619 

Kolding: Camilla Johansen mail: cajo@kolding.dk  , mobil: 24667029 

Silkeborg: Jette Hundahl Mikkelsen, mail: jhmi@silkeborg.dk, mobil: 23716800 

Professor, Center for Computational Thinking og Design, Aarhus Universitet 

Ole Sejer Iversen, mail: oiversen@cavi.au.dk, mobil: 50546778 

For mere information om FabLearn principper: http://fablearn.org/about/ 

For mere information om FabLab@SCHOOLdk: www.fablabatschool.dk 

Billeder

NTNU, Tronheim, hvor overrækkelsen fandt sted
NTNU, Tronheim, hvor overrækkelsen fandt sted
Download
Fra venstre:Mads Bo-Kristensen, projektleder, Fablab@SCHOOLdk, Vejle
Hanne Voldborg Andersen, national koordinator, FabLab@SCHOOLdk
Ole Sejer Iversen, Professor, CCTD, Aarhus Universitet
Camilla Johansen, projektleder, FabLab@SCHOOLdk, Kolding
Jette Hundahl Mikkelsen, projektleder, FabLab@SCHOOL, Silkeborg
Paulo Blikstein, Ass. Professor, FabLearn, Stanford University
Fra venstre:Mads Bo-Kristensen, projektleder, Fablab@SCHOOLdk, Vejle Hanne Voldborg Andersen, national koordinator, FabLab@SCHOOLdk Ole Sejer Iversen, Professor, CCTD, Aarhus Universitet Camilla Johansen, projektleder, FabLab@SCHOOLdk, Kolding Jette Hundahl Mikkelsen, projektleder, FabLab@SCHOOL, Silkeborg Paulo Blikstein, Ass. Professor, FabLearn, Stanford University
Download

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye