Det skal være enkelt at træffe mere miljørigtige valg.

Med utallige elektronikproducenter og -leverandører kan det være svært at gennemskue, hvem der arbejder mest med tanke på miljøet. Det er Elgiganten helt enig i.
- Det skal være nemmere at træffe miljørigtige valg. Sammen med EcoVadis giver vi nu vores kunder indsigt i, hvordan forskellige leverandører scorer set med bæredygtighedsbrillerne på. Samtidig får vi som forhandler endnu bedre mulighed for at kontrollere, at de krav, vi stiller til produkterne, efterleves i hele værdikæden, siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten.
Håbet er at certificeringen over tid vil føre mere med sig.
- Jeg forestiller mig, at EcoVadis kommer til at skabe interesse blandt vores leverandører for, hvordan de hver især performer på ’bæredygtighedsskalaen’. Jeg tror på, at det kan motivere dem til at forbedre sig yderligere – til gavn for både kunder og miljø.
Reducerer eget klimaaftryk
Al elektronik har et betydeligt miljøaftryk og som Nordens største elektronikkæde, har Elgiganten et medansvar for, at der leveres på Paris’ klimamål. Samtidig bliver kunderne mere optaget af at leve grønnere og de spørger i stigende grad Elgiganten til råds.
- Vi hjælper vores kunder med både at genbruge og genanvende. Og vi er godt i gang med at nedbringe det CO2-aftryk, som stammer fra vores egne bygninger og transport. Men det er de produkter, vi sælger, der står for den største klima- og miljøpåvirkning. Derfor er det måden, vi driver forretning og hjælper kunderne på fremover, som kommer til at have den største effekt, siger Peder.
Alle producenter rangeres
At sammenligne produkter fra hele verden med forskellige branchestandarder og lovgivninger er kompliceret. Ikke kun for kunderne, men også forhandlerne. EcoVadis’ mærkning og rangering forenkler det hele.
Helt præcis kigges der på leverandørers arbejde med miljø, etik og socialt ansvar. Vurderingerne ligger frit tilgængelige for at vise kunderne, hvor ansvarlige leverandørerne bag de enkelte produkter er.
På Elgigantens hjemmeside har man lavet evalueringen som et medaljesystem. Om en producent gør sig fortjent til platin, guld, sølv eller bronze, afhænger af scoren, der opnås samt en procentvis rangering af firmaet i EcoVadis' oversigt, uafhængig af branche.
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
Ditte Opstrup Andersen
Kommunikationschef
PR & Kommunikation
ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
+4527614057
Billeder
Information om Elgiganten A/S
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.
Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Elgiganten oplever rekordhøjt salg af LEGO® sæt17.12.2025 09:01:33 CET | Pressemeddelelse
Meget tyder på, at LEGO-klodser bliver et af årets helt store julegavehits. Elgiganten har siden starten af Black Week, i midten af november, set en markant stigning i salget, og populære serier som Harry Potter, Star Wars og Botanicals fortsætter med at begejstre både børn og voksne. Elgiganten forventer derfor, at mange danskere kan se frem til at finde en LEGO-pakke under juletræet i år.
Danskernes juleønsker afsløret: Én produktkategori dominerer2.12.2025 08:24:04 CET | Pressemeddelelse
Har du også AirPods på ønskelisten? Du er langt fra alene. Nye data fra Ønskeskyen viser, at elektronik og gadgets fra Elgiganten dominerer danskernes ønskelister i år, og Apple-produkter sidder tungt på toppen. Men der er også plads til overraskelser på listen.
Her er produkterne, danskerne jagter under Black Week19.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Black Week er i fuld gang, og danskerne gør sig klar til årets største shoppingdag – Black Friday. Nye tal fra Elgiganten viser en klar tendens: Black Week bruges til at opgradere teknologi, hjemmet og sikre julegaverne – og interessen for premium-produkter er særligt høj.
Astralis event i Field’s: kom og bak op om dansk e-sport13.11.2025 10:32:37 CET | Pressemeddelelse
Astralis og Elgiganten inviterer alle danske e-sportfans til et stort fan-event i Field’s den 22. november kl. 10:00, hvor der skal sendes god energi og opbakning afsted til spillerne inden en af årets største Counter-Strike-turneringer, Starladder Budapest Major 2025.
Elgiganten introducerer Retail Media i Danmark og på tværs af Norden3.11.2025 12:55:00 CET | Pressemeddelelse
Elkjøp-koncernen, som i Danmark er kendt som Elgiganten, åbner nu op for, at brands kan nå forbrugere direkte i købsøjeblikket – både digitalt og fysisk – gennem en række nye annonceformater som i hele Norden bliver tilgængelige direkte eller via mediebureauer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

