Elgiganten A/S

Det skal være enkelt at træffe mere miljørigtige valg.

Del
Stadig flere kunder ønsker at tage mere miljø- og klimavenlige valg, men det er ikke altid lige nemt at vide hvordan. For at gøre det lidt mere enkelt samarbejder Elgiganten med det internationale certificeringsselskab EcoVadis. Halvdelen af Elgigantens omsætning kommer nu fra produkter, hvor leverandøren er EcoVadis-certificeret.

Med utallige elektronikproducenter og -leverandører kan det være svært at gennemskue, hvem der arbejder mest med tanke på miljøet. Det er Elgiganten helt enig i.

- Det skal være nemmere at træffe miljørigtige valg. Sammen med EcoVadis giver vi nu vores kunder indsigt i, hvordan forskellige leverandører scorer set med bæredygtighedsbrillerne på. Samtidig får vi som forhandler endnu bedre mulighed for at kontrollere, at de krav, vi stiller til produkterne, efterleves i hele værdikæden, siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten.

Håbet er at certificeringen over tid vil føre mere med sig.

- Jeg forestiller mig, at EcoVadis kommer til at skabe interesse blandt vores leverandører for, hvordan de hver især performer på ’bæredygtighedsskalaen’. Jeg tror på, at det kan motivere dem til at forbedre sig yderligere – til gavn for både kunder og miljø.

Reducerer eget klimaaftryk
Al elektronik har et betydeligt miljøaftryk og som Nordens største elektronikkæde, har Elgiganten et medansvar for, at der leveres på Paris’ klimamål. Samtidig bliver kunderne mere optaget af at leve grønnere og de spørger i stigende grad Elgiganten til råds.

- Vi hjælper vores kunder med både at genbruge og genanvende. Og vi er godt i gang med at nedbringe det CO2-aftryk, som stammer fra vores egne bygninger og transport. Men det er de produkter, vi sælger, der står for den største klima- og miljøpåvirkning. Derfor er det måden, vi driver forretning og hjælper kunderne på fremover, som kommer til at have den største effekt, siger Peder.

Alle producenter rangeres
At sammenligne produkter fra hele verden med forskellige branchestandarder og lovgivninger er kompliceret. Ikke kun for kunderne, men også forhandlerne. EcoVadis’ mærkning og rangering forenkler det hele.

Helt præcis kigges der på leverandørers arbejde med miljø, etik og socialt ansvar. Vurderingerne ligger frit tilgængelige for at vise kunderne, hvor ansvarlige leverandørerne bag de enkelte produkter er.

På Elgigantens hjemmeside har man lavet evalueringen som et medaljesystem. Om en producent gør sig fortjent til platin, guld, sølv eller bronze, afhænger af scoren, der opnås samt en procentvis rangering af firmaet i EcoVadis' oversigt, uafhængig af branche.

Relaterede links

Nøgleord

Kontakter

Ditte Opstrup Andersen
Kommunikationschef
PR & Kommunikation
ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
+4527614057

Billeder

Information om Elgiganten A/S

Elgiganten A/S
Elgiganten A/S
Arne Jacobsens Allé 16, 2
2300 København S

http://elgiganten.dk

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Elgiganten tager yderligere markedsandele og øger bundlinjen markant23.10.2025 15:38:14 CEST | Pressemeddelelse

Selvom markedet for forbrugerelektronik faldt for tredje år i træk, og Elgiganten fik en marginalt mindre omsætning, kom Danmarks største varehuskæde for elektronik og hårde hvidevarer ud af regnskabsåret 2024-2025 med en stigning i resultat før skat på 15,7% i forhold til året før. Det gode resultat skyldes stærk omkostningsstyring, højere effektivitet og bedre produktmix, der samlet gør Elgiganten endnu mere attraktiv for forbrugerne. Markedsandelen blev lige som i foregående år øget, og det gjaldt især inden for B2B, hvor også den største organiske vækst forventes fremover. Med en SKI-aftale åbnes nye muligheder for øget salg af hårde hvidevarer til det offentlige.

Elgiganten oplever eksplosivt salg af laptops14.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

-”Salget af laptops er steget eksplosivt i oktober, og det viser tydeligt, at danskerne reagerer på både Windows 10-udfasningen og de nye AI-funktioner som Co-pilot,” fortæller Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten. Salget af laptops i Danmark er steget eksplosivt i oktober, drevet af to klare faktorer: Windows 10-udfasningen den 14. oktober, som betyder, at ældre computere ikke længere modtager sikkerhedsopdateringer, og nye AI-funktioner som Microsoft Co-pilot, der gør moderne hardware mere attraktiv for forbrugere, der ønsker bedre digitale oplevelser og sikkerhed. -”Mange danskere opgraderer nu for at sikre deres data og samtidig kunne udnytte den nyeste teknologi fuldt ud,” fortsætter Peder. Sikker genanvendelse af gamle computere Mange danskere lader stadig gamle computere ligge i skuffen, fordi de er bekymrede for, hvor deres data ender. Hos Elgiganten kan kunderne aflevere deres elektronik i Secure Collect-containere, som er aflåste og plomberede. Data slettes først af autor

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye