Det er ganske vist: Nu åbner spiseriet DEILIG for aftenservering i det nye H.C. Andersens Hus

De afsluttende byggekapitler er ved at blive skrevet til det nye H.C. Andersen Hus, så det eventyrlige museumsprojekt snart kan opleves i fuldt vigør. Siden starten af august har spiseriet DEILIG, som drives af Meyers, holdt snigpremiere med frokoståbent. Men fra d. 11. november svinger køkkenchef Tanja Weber også gryderne efter mørkets frembrud med fire serveringer og tilhørende vine for 550 kr.

DEILIG - et spiseri ligger i en af glas- og træpavillonerne i det nye H.C. Andersens Hus tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma. Foto: Meyers

Sæsonens bedste råvarer tilsat en knivspids Andersen:

Svinedrengechips, fattigmandsgrød, hjerter fra andegården og fyldte gåsedrømme fra den lille pige med svovlstikkerne. Det skorter ikke på referencer og inspirationskilder fra H.C. Andersens forfatterskab, når DEILIG – et spiseri, fra d. 11. november slår dørene op til aftenoplevelser i det nye H.C. Andersens Hus på torsdage, fredage og lørdage.

Selv om Andersens liv og forfatterskab åbner sig som et fadebur af mulige, gastronomiske fortællinger, handler det for køkkenchef Tanja Weber i lige så høj grad om råvarerne og om at sætte sit eget præg:

”I vores mad generelt, og særligt til den kommende aftenmenu, har vi selvfølgelig haft et ønske om at sende en hilsen til H.C. Andersen. Men kun der, hvor det giver mening og kan tilføre et lag af overraskelse, eventyrlighed eller eftertænksomhed til middagen og gæsteoplevelsen. Først og fremmest arbejder vi med sæsonens og naturens bedste råvarer – også dem, der har det med at gå lidt i glemmebogen.”

Oversete planter og dyr i fokus:

At give de oversete råvarer, planter og dyr en plads i gryden, har stået i centrum for køkkenet hos DEILIG fra første færd. Tidligere på året sagde museumsinspektør Henrik Lübker om den nye restaurant:

”H.C. Andersen havde et særligt blik for den oversete og udsatte natur. Han så, hvordan selv den mindste plante rummer stor magi og spejler det største. Samme blik finder vi hos folkene fra Meyers. Derfor er det en fantastisk glæde, at vi indgår i dette samarbejde om at bruge maden og Andersen til at udforske og formidle den forunderlighed, der er overalt rundt om os – hvis blot vi har øje for den.”

Derfor kan aftengæsterne fra d. 11. november og frem sætte gaflen i alt fra sprøde chips lavet på grisetæer til en snackudgave af risengrøden fra Andersens fattige barndom og ikke mindst hans yndlingsspise; indmad fra fjerkræ i form af andehjerter med rosmarin og røg. Der bliver også plads til mere velkendte indslag som ising serveret med vinterkål og valnødder, samt ’mini-anden’ canette i selskab med tyttebær og karamelliseret julesalat.

En sød juledessert med dyster eftersmag:

I desserten – en mandel- og sveskebar med Gråstenæbler og vanilje – sender køkkenchef Tanja Weber og hendes team en særlig hilsen til eventyret om den lille pige med svovlstikkerne:

”Idéen stammer faktisk fra fyldet i den stegte gås, der damper på den hvide dug bag vinduesglasset. Vi bruger æblerne og sveskerne sammen med smagene fra risalamande. Målet er at slutte måltidet med en dessert, der både smager dejligt, ukompliceret af juletiden, men også minder gæsten om, at H.C. Andersens forfatterskab til tider var barskt og dystert. For den lille pige døde jo som bekendt ude i kulden, mens hun kiggede ind på dem, der mæskede sig i gåsestegen på bordet.”

• DEILIG – et spiseri udvider med aftenservering på torsdage, fredage og lørdage fra d. 11. november.

• Siden starten af august har DEILIG haft frokoståbent med smørrebrød, kaffe og kage på menuen.

• Aftenmenuen består af 4 serveringer med tilhørende vine for 550 kr. pr. person. Herudover kan kaffe og sødt tilkøbes for 50 kr. ekstra.

• Se hele menuen og book bord her.

• Køkkenchef Tanja Weber deler sin tid mellem DEILIG i H.C. Andersens Hus og Restaurant H.C. by Meyers på Hotel Odeon. Læs mere her om Tanja, der er udlært fra Falsled Kro og senest har arbejdet som køkkenchef på Stella Maris i Svendborg.

• DEILIG drives af Meyers, der er grundlagt af Claus Meyer.

Fra d. 11. november udvides åbningstiderne, så du både kan spise frokost og middag på DEILIG - et spiseri. Foto: Meyers
Flere af retterne på menukortet er inspireret af H.C. Andersens liv og forfatterskab. Foto: Meyers
Køkkenchefen på DEILIG hedder Tanja Weber. Hun er udlært fra Falsled Kro og har tidligere arbejdet som køkkenchef på Stella Maris i Svendborg. Foto: Odense Sport & Event

Fra kompost til klimamad: Nyt samarbejde forvandler skæve overskudsgrøntsager til frokost i kantinen14.10.2021 09:28:29 CEST | Pressemeddelelse

Ny klimaberegner gør det let at måle CO2-udledning: Danske Rambøll vil reducere CO2-udledningen i kantinen med 25%22.9.2021 06:53:00 CEST | Press release

I foråret præsenterede Meyers sine klimamål frem mod 2030 og 2050. Den helt store nyhed var en klimaberegner, som kan måle CO2-aftryk fra råvarer og drift i storkøkkener. Nu er første udgave af BI-værktøjet rullet ud i knap 90 virksomhedskantiner i samarbejde med Rambøll, der selv har sat sig det mest ambitiøse CO2-reduktionsmål af alle.

B Corp-certificering skal understøtte styrket bæredygtighedsindsats i Meyers14.9.2021 06:48:59 CEST | Press release