Demonstration: Døde hanekyllinger foran Christiansborg

Aktivister fra dyreværnsforeningen Anima demonstrerer i dag foran Christiansborg med budskabet “Stop aflivning af hanekyllinger”. Med sig har de nogle af de 4,5 millioner hanekyllinger, som den danske ægindustri hvert år afliver og kasserer. Formålet er at konfrontere politikerne med virkeligheden, lyder det fra Anima, som kræver et forbud mod de rutinemæssige aflivninger.

På fortovet overfor hovedindgangen til Christiansborg vil politikerne onsdag morgen møde en forsamling, som er stået tidligt op for at gøre de folkevalgte opmærksomme på et kæmpestort problem.

Med rigtige, døde hanekyllinger i hænderne protesterer aktivister fra Anima mod den rutinemæssige aflivning af hanekyllinger i ægindustrien.

Alene i den danske ægindustri afliver man hvert år over 4,5 millioner nyudklækkede hanekyllinger, fordi industrien kun har brug for kyllinger af hunkøn. Flere EU-lande, heriblandt Tyskland og Frankrig har forbudt den rutinemæssige aflivning af hanekyllinger, og det er på tide, at Danmark følger trop, mener Anima:

“Vi vil have et forbud nu, og derfor står vi her i dag med rigtige hanekyllinger for at konfrontere politikerne og offentligheden med den barske virkelighed. Ved at synliggøre ofrene for en industri, som opererer med en ufattelig kynisme, håber vi at gøre et tilstrækkeligt stort indtryk”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

Anima har sendt mails til samtlige medlemmer af Folketinget og inviteret dem til at komme ud og se kyllingerne med egne øjne.

Fødevareminister åben for at se på sagen
Anima har i løbet af de seneste måneder været i dialog med en række partier om muligheden for et forbud mod aflivning af hanekyllinger, og i marts tilkendegav fødevareminister, Jacob Jensen, i et svar til SF’s dyrevelfærdsordfører, Carl Valentin, at han var klar til at tage problematikken i betragtning i de aktuelle overvejelser om tiltag på dyrevelfærdsområdet.

Derfor er man fra Animas side forsigtigt håbefulde med hensyn til at få indført det forbud, som ifølge organisationen er helt nødvendigt:

“Som samfund bør vi ikke tillade, at en industri sætter millioner af dyr i verden blot for at gasse dem ihjel samme dag og kassere dem. Det er dybt uetisk og et billede på, hvor afsporet industrilandbruget er i dag. Respekten for sansende, levende væsener må siges at ligge på et meget lille sted”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

Tid og sted
Demonstrationen finder sted i Rigsdagsgården på fortovet overfor hovedindgangen i tidsrummet 8.00-9.30.

Ifølge Det Dyreetiske Råd er denne systematiske aflivning “etisk problematisk”

Metoderne til aflivning er forbundet med en række store velfærdsproblemer. I Danmark aflives hanekyllinger ved gasning med CO2. Kyllingerne mister ikke bevidstheden med det samme, hvilket kan medføre åndenød, stress og smertefulde ætsninger af deres luftveje og slimhinder.

Flere europæiske lande har forbudt aflivningen af daggamle hanekyllinger. Dags dato har Tyskland, Frankrig, Luxembourg og Østrig implementeret forbud, og Italien har vedtaget et forbud gældende fra slut 2026.

I stedet for aflivning af daggamle hanekyllinger benyttes teknologier til at bestemme kønnet, inden fugleungen udklækkes - såkaldt in-ovo kønsbestemmelse. Herefter destrueres æggene med det uønskede køn inden udklækning.

Opdræt af hanekyllingerne er ikke et reelt alternativ til aflivning, eftersom det ikke kan betale sig at opfede kyllinger af æglæggende racer.

Aarhus er snublende nær et forbud mod turbokylling1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

I går tilkendegav et bredt flertal i Aarhus Kommunes byråd deres støtte til en indstilling om at forbyde indkøb af turbokyllinger. Forslaget blev stillet af SF og Thure Hastrup og er nu sendt til videre drøftelse hos Magistraten. Beslutningen glæder dyreværnsforeningen Anima: "Jeg er virkelig glad for at Aarhus ser ud til at blive frontløber på denne udvikling. Kyllinger skal ikke pines, og med en ny politik, vil Aarhus sende et klart signal om, at turbokyllinger bare ikke er ok” siger, Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.