MX Press

Danskerne skifter til LED - og det gavner miljøet

Flere og flere danskere skifter deres gamle glødepærer ud med LED-varianter. Det gælder både pærerne i hjemmet, i bilen og på cyklen. Og det er ikke bare godt for pengepungen og brandrisikoen. Det er også godt for klimaet.

Lys er vigtigt i et væld af forskellige sammenhænge. Om aftenen er det vigtigt at have lys i hjemmet. Ellers ender du hurtigt med at slå tåen på dørkarmen eller gå ind i bordkanten. Og når du kører i mørket på cykel eller i bilen, kan lygten betyde forskellen mellem liv og død.

Danskerne bruger altså lys og lygter hele dagen, hele året. Men har du nogensinde tænkt over, hvilken type pære du bruger? Det er der tilsyneladende flere og flere, der gør. For et stigende antal danskere er begyndt at udskifte deres gamle glødepærer med nye LED-pærer. Og det har flere fordele.

LED-pærer slår de gamle typer af pærer på en lang række parametre. Blandt andet er de langt bedre for klimaet,” fortæller Tom Kosack fra Easy-Light.dk. Det er en webshop, som er eksperter i LED-lys til både virksomheder og private.

Sparer strøm og sparer penge

I mange år har glødepærer været foretrukket ude i de danske hjem. De er den klassiske type elpære, men i et moderne hjem har de mange ulemper. De sluger strøm som en støvsuger, og de bliver så varme, at de kan udgøre en brandrisiko.

LED-pærer fungerer langt bedre end glødepærer. Derfor er de en rigtig god investering. De har en lang levetid, et lavt energiforbrug, og så lyser de utrolig godt,” forklarer Tom Kosack fra Easy-Light.dk.

Og den lange levetid gavner ikke bare på elregningen, men også ift. miljøet. Elpærer er nemlig meget ressourcekrævende at fremstille. Så det er et problem, hvis de hele tiden skal udskiftes. Og får du ikke strømmen fra vedvarende energikilder, er det også en fordel, at du bruger så lidt energi til din belysning som muligt.

Derfor er det også godt for klimaet, at flere danskere er begyndt at udskifte deres gamle glødepærer med LED-varianter.

Det er blevet let at skifte

“Du kan få LED-pærer til alle formål i dag. Både til lamperne i hjemmet, lygterne på bilen og belysningen på cyklen. Så det er nemt at skifte,” forklarer Tom Kosack fra Easy-Light.dk.

Webshoppen mener også, at det store udvalg er en af grundene til LED-pærens voksende popularitet.

I dag kan du jo få et væld af varianter. Du kan endda få dem med farver, som du kan styre fra din telefon. Mulighederne er mange, og der kommer hele tiden ny modeller på markedet,” fortæller Tom Kosack.

Ifølge Tom Kosack er LED-pæren kommet for at blive, og der er ikke tegn på, at der er nye, mere energibesparende erstatninger på vej. Det gør LED-pærer til det rigtige valg både pga. anvendeligheden og af klimahensyn.

Så det er kun et spørgsmål om tid, før størstedelen af belysningen i de danske hjem er 100 % LED. Og det vil ikke kun gavne danskernes pengepung. Det vil også være en stor lettelse for miljøet.

Information om MX Press

MX Press
Marielundvej 46
2730 Herlev

MX Press er et mindre nyhedsmedie fra mediehuset KH MEDIA.

Følg pressemeddelelser fra MX Press

Flere pressemeddelelser fra MX Press