Danskerne ofrer gerne bøffen for klimaet men det kniber med flyrejsen

Klimabevidstheden er rykket ind i de danske husholdninger, hvor halvdelen af alle danskere spiser mindre kød, end de gjorde for blot to år siden. Til gengæld er færre villige til at opgive flyrejserne for klimaet skyld. Det viser en ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA

Efterårsferien står for døren, og i morgen fredag bliver den helt store efterårsrejsedag i Københavns Lufthavn. Her siger prognoserne, at lufthavnen forventer 108.000 rejsende, og dermed kan i morgen blive en af årets største rejsedage.

En ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA viser, at et fåtal af danskerne er villige til at droppe flyrejserne for klimaets skyld. Her svarer fire ud af 10 af de 2009 adspurgte, at de rejser mindre med fly end for to år siden for at mindske deres CO2-aftryk.

»Det er dejligt, at klimakampen har sneget sig helt ind under huden på nogle danskere, der tænker over deres individuelle CO2-aftryk. Men vi skal ikke holde op med at rejse, for globalisering gavner ikke alene kulturudveksling, men gør os også klogere på nye teknologier og på hinanden i det hele taget. Derfor mener jeg, at Danmark skal gå forrest, når det kommer til at udvikle CO2-neutrale flybrændstoffer,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Til gengæld er klimakampen rykket ind i de danske køkkener, hvor den står på færre efterårsbøffer end for to år siden. For på to år er danskerne begyndt at spise mindre kød af hensyn til miljø- og klimabelastninger, viser undersøgelsen, hvor 51 procent svarer, at de i meget høj grad, i høj grad og i nogen grad spiser fødevarer med lavere klimabelastning (som f.eks. kød), end i forfjor.

»Det er et positivt tegn, at danskerne har taget klimakampen helt ind i køkkenet og er klar på at ændre mange årtiers indgroede vaner, når det kommer til kødspisning,« siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Unge er mest klimabevidste

Undersøgelsen viser også, at det især er de unge, der er klar på at droppe bøfferne. Seks ud af 10 af de 18-34-årige svarer, at de i meget høj grad, i høj grad og i nogen grad spiser mindre kød end for to år siden.

»Produkter som plantefars, vi ikke kendte til for blot få år siden, vælter ind på supermarkedernes hylder og vidner om, at befolkningen er fuldt bevidste om, at mindre kødspisning har en positiv indvirkning på klimaet – og vores analyse tyder på, at de yngre generationer vokser op med en større klimabevidsthed end de ældre, « siger Thomas Damkjær Petersen.

Med regeringens netop fremlagte klimaplan er der udsigt til, at vi får en mærkningsordning, så forbrugerne kan se, hvor stort et klimaaftryk de forskellige fødevarer har.

FAKTA:

Jeg spiser fødevarer med lavere klimabelastning (fx mindre kød)

I meget høj grad

I høj grad

I nogen grad

I mindre grad

Slet ikke

Ved ikke

I alt

Jeg rejser mindre med fly i forbindelse med ferier

I meget høj grad

I høj grad