GuldBageren A/S

Danskerne elsker fuldkorn: Bagere uddeler gratis surdej til hjemmebrug

Vi har fordoblet indtaget af fuldkorn, og grove brødtyper er blevet de foretrukne. Op til Homemade Bread Day 17. november fejrer GuldBageren 30-årsdag med at uddele surdej over hele landet.
Ved at forære surdej til kunderne ønsker GuldBageren at skabe et større kendskab til bagning af kvalitetsbrød. Foto: PR.

I Danmark spiser vi nu dobbelt så meget fuldkorn, som vi gjorde for ti år siden. Tendensen mærkes tydeligt hos kæden GuldBageren, der frem mod den internationale Homemade Bread Day 17. november sætter fokus på kvalitetsbrød ved at uddele surdej til alle, der har lyst til at prøve kræfter med eget rugbrød.

– I dag er der generelt et stort fokus på sund mad og gode råvarer, og i bagerforretningerne oplever vi også, at flere og flere foretrækker de sundere, grovere brødtyper med gods i. Den strømning vil vi gerne bakke op om, og ved at uddele surdej vil vi give så mange som muligt en god oplevelse med at bage deres eget rugbrød, fortæller Michael Mikkelsen, der er direktør hos GuldBageren.

Spiser dobbelt så meget fuldkorn

Ifølge Fuldkornspartnerskabet, der er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, NGO'er og fødevarevirksomheder, har danskerne fordoblet fuldkornsindtaget i løbet af de seneste ti år og spiser nu i gennemsnit 63 gram fuldkorn om dagen – blot 12 gram fra de anbefalede 75.

– Danskerne er blandt de bedste i Europa til at spise havregryn, rugbrød og andre grove brødtyper, og det skyldes blandt andet, at vi har taget rådet om at spise mere fuldkorn til os, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder hos Fuldkornspartnerskabet.

Tag børnene med i køkkenet

I anledning af GuldBagerens 30-årsjubilæum og Homemade Bread Day kan alle, der vil prøve kræfter med deres eget surdejsrugbrød, bestille et glas gratis surdej med dertilhørende opskrift på et rugbrød.

– Det tager tid at bage et godt brød, og det er en god aktivitet sammen med børn. De kan komme med i køkkenet og lære om, hvordan ordentligt brød bliver til. Vi håber, rigtig mange vil benytte lejligheden til at få fingrene i dejen, fastslår Michael Mikkelsen fra GuldBageren.

Bestil på forhånd

For at være sikker på at få fingre i en gratis surdej skal man ringe til den lokale GuldBager eller møde op i butikken. Surdejen kan bestilles fra 6. november og kan derefter afhentes den 15. november.

Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
oar@epicent.dk

Billeder

Download
I anledning af Homemade Bread Day den 17. november sætter GuldBageren fokus på kvalitetsbrød og uddeler den 15. november gratis surdej til alle. Foto: PR.
Download

Information om GuldBageren A/S

GuldBageren A/S
Håndværkervej 32
6710 Esbjerg V

GuldBageren er en frivillige kæde med 17 butikker over hele Danmark, der er ejet af bagermestre og -fruer. Funderet på stolte håndværkstraditioner supporterer kæden, der i år fejrer 30-årsjubilæum, de lokale GuldBagere med produktudvikling, indkøb og markedsføring. GuldBageren er blandt andet kendt for børnefamiliekonceptet KrummeKlubben.