
Danske Havne: Fint udspil om krydstogt

”Jeg er meget, meget glad for, at regeringen i udspillet anerkender krydstogtsturismens værdi for Danmark og i samme ombæring viser bæredygtige veje frem”, siger Tine Kirk, direktør i brancheforeningen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne.
”Vi har flere havne i Danmark, for hvem krydstogter – før Corona – var blevet en blomstrende forretning, der, udover at være gavnlig for havnene, også bidrog mærkbart til turismen i byerne rundt om havnene. København tegner sig helt naturligt for den absolutte broderpart, ca. 70 procent, af krydstogts-anløbene, men byer som Aarhus, Fredericia og Skagen var kommet godt med. Så godt, at byerne satser på netop krydstogtsturismen”, fortæller Tine Kirk.
Corona-pandemien og gentagne nedlukninger i Danmark satte dog fra foråret sidste år en brat stopper for den voksende krydstogtsturisme-industri og tilsvarende voksende omsætning i byerne. Man anslår, at krydstogtsindustrien i Danmark skaber en direkte omsætning på 1,25 milliarder kroner og generer ikke færre end 2.400 arbejdspladser bredt i Danmark, heraf mange ufaglærte. Branchen er ikke rigtig kommet i gang i gen, og det har ramt hårdt i alle berørte danske krydstogtsbyer, dog hårdest i København, hvor hovedstadens voksende status på krydstogtturisme-verdenskortet på et normalt krydstogtsår - præ-Corona - medfører ca. 300.000 hotelovernatninger i København, væsentligst fordi byen er blevet start- eller slutby for mange krydstogtsruter.
Der er har i flere år været politiske ønsker om, at også krydstogtskibe får mulighed for at tilslutte sig landstrøm – det vil sige grøn strøm fra et elstik i havnen – når de ligger ved kaj, fremfor som i dag at lade dieselmotorerne køre for at holde den lille flydende landsbys mange faciliteter kørende; alt fra lys, varme og toiletter over butikker og restauranter til broen.
”Danske Havne er derfor også positive overfor, at regeringen foruden at anerkende denne gren af turismens store økonomiske og arbejdsmæssige betydning for mange konkret foreslår en lovændring, så Københavns kommune kan medfinansiere landstrømsanlæg. Det vil virkelig rykke i den grønne omstilling på dette område, hvis den havn, der hidtil har taget imod 7 af hver 10 krydstogtskibe til Danmark, kan tilbyde grøn strøm til erstatning for sort diesel”, siger Tine Kirk. Hun tilføjer, at en række danske havne i flere år som led i deres offensive arbejde med grøn omstilling har arbejdet med landstrøm, Aarhus har allerede etableret landstrøm til faste færgeruter og København er på vej.
Tine Kirk kvitterer desuden positivt for, at regeringen i udspillet foreslår fortsat afgiftsfritagelse til andre skibe, der ligger til kaj og bruger landstrøm.
Nøgleord
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder
Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer