Danske Havne: Fint udspil om krydstogt

Der er roser fra brancheorganisationen Danske Havne til regeringen for dagens udspil ”Tættere på – Grønne byer og en hovedstad i udvikling”, der arbejder videre med en stadig forbedring af luftkvaliteten i Danmark.

”Jeg er meget, meget glad for, at regeringen i udspillet anerkender krydstogtsturismens værdi for Danmark og i samme ombæring viser bæredygtige veje frem”, siger Tine Kirk, direktør i brancheforeningen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne.

”Vi har flere havne i Danmark, for hvem krydstogter – før Corona – var blevet en blomstrende forretning, der, udover at være gavnlig for havnene, også bidrog mærkbart til turismen i byerne rundt om havnene. København tegner sig helt naturligt for den absolutte broderpart, ca. 70 procent, af krydstogts-anløbene, men byer som Aarhus, Fredericia og Skagen var kommet godt med. Så godt, at byerne satser på netop krydstogtsturismen”, fortæller Tine Kirk.

Corona-pandemien og gentagne nedlukninger i Danmark satte dog fra foråret sidste år en brat stopper for den voksende krydstogtsturisme-industri og tilsvarende voksende omsætning i byerne. Man anslår, at krydstogtsindustrien i Danmark skaber en direkte omsætning på 1,25 milliarder kroner og generer ikke færre end 2.400 arbejdspladser bredt i Danmark, heraf mange ufaglærte. Branchen er ikke rigtig kommet i gang i gen, og det har ramt hårdt i alle berørte danske krydstogtsbyer, dog hårdest i København, hvor hovedstadens voksende status på krydstogtturisme-verdenskortet på et normalt krydstogtsår - præ-Corona - medfører ca. 300.000 hotelovernatninger i København, væsentligst fordi byen er blevet start- eller slutby for mange krydstogtsruter.

Der er har i flere år været politiske ønsker om, at også krydstogtskibe får mulighed for at tilslutte sig landstrøm – det vil sige grøn strøm fra et elstik i havnen – når de ligger ved kaj, fremfor som i dag at lade dieselmotorerne køre for at holde den lille flydende landsbys mange faciliteter kørende; alt fra lys, varme og toiletter over butikker og restauranter til broen.

”Danske Havne er derfor også positive overfor, at regeringen foruden at anerkende denne gren af turismens store økonomiske og arbejdsmæssige betydning for mange konkret foreslår en lovændring, så Københavns kommune kan medfinansiere landstrømsanlæg. Det vil virkelig rykke i den grønne omstilling på dette område, hvis den havn, der hidtil har taget imod 7 af hver 10 krydstogtskibe til Danmark, kan tilbyde grøn strøm til erstatning for sort diesel”, siger Tine Kirk. Hun tilføjer, at en række danske havne i flere år som led i deres offensive arbejde med grøn omstilling har arbejdet med landstrøm, Aarhus har allerede etableret landstrøm til faste færgeruter og København er på vej.

Tine Kirk kvitterer desuden positivt for, at regeringen i udspillet foreslår fortsat afgiftsfritagelse til andre skibe, der ligger til kaj og bruger landstrøm.