Danske Havne

Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget

Del
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Søtransport er klimavenligt og vokser. Staten bør sikre de blå vandveje. Foto: Danske Havne
Søtransport er klimavenligt og vokser. Staten bør sikre de blå vandveje. Foto: Danske Havne

”Godstransport med skib udleder seks gange mindre CO2 end godstransport med lastbil. Det tal taler jo for sig selv. Vi kender også alle til trængslen på motor- og landeveje, for privatbilister kæmper om pladsen med store lastvogne. Bedre og mere prioriterede vandveje i søfartsnationen Danmark vil hjælpe på både klima og trængsel, så vi har et håb om, at et nyt folketing efter valget vil prioritere både vandvejene og havnene højere”.

Sådan siger brancheorganisationen Danske Havnes bestyrelsesformand Carsten Aa, der til daglig er direktør for Odense Havn, og Tine Kirk, direktør for Danske Havne, i anledning af det kommende valg til folketinget 1. november.

”Danske Havne er en mindre brancheorganisation. Men vores medlemmer, de danske erhvervshavne, løfter en national vigtig opgave. Uden havne ingen morgenmad, ingen byggematerialer, ingen smartphones, it-komponenter, træ, sten og grus. Og vores eksport af kød, landbrugsprodukter og medicin ville være ilde stedt.

Oven i spiller danske havne en nøglerolle i dén grønne omstilling, som politikerne har sat turbo på de seneste tre år. Ikke mindst da i år med haste-udbygningen af havvindmølleparker i Nordsøen og Østersøen og anlæggelse af energiøer”, siger Carsten Aa og Tine Kirk.

De peger på, at havnene er store erhvervs- og energihubs og samler titusindvis af arbejdspladser, både lokalt, hvor de ligger, og nationalt.

Derfor efterlyser Danske Havne en national havnestrategi, der skal prioritere havne og vandveje og sikre, at havnene kan drive deres virksomhed som erhvervshavne og sikre og øge beskæftigelsen både lokalt og nationalt.

De danske havne er en del af Det Blå Danmark, der foruden havnene omfatter rederier, maritime virksomheder og havne- og shippingvirksomheder. Til sammen omsætter branchen for omkring 400 milliarder kroner o gbeskæftiger ca. 100.000 danskere. Alene beskæftigelsesperspektiverne i den øgede udbygning af havvindsprojekter og de energi-muligheder, der er tilknyttet som eksempelvis Power-to-X-teknologi, der omdanner den grønne vind fra vandet til klimavenlige brændsler, der kan bruges i den tunge industri, skibe og lastbiler, er svimlende.

Kontakter

Billeder

Søtransport er klimavenligt og vokser. Staten bør sikre de blå vandveje. Foto: Danske Havne
Søtransport er klimavenligt og vokser. Staten bør sikre de blå vandveje. Foto: Danske Havne
Download

Information om Danske Havne

Danske Havne
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K

72 11 81 00https://www.danskehavne.dk/

Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.

Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.

Følg pressemeddelelser fra Danske Havne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Havne

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye