Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under COVID-19

Forbrugernes adfærd i både Danmark og resten af Skandinavien har været påvirket og ændret under COVID-19-krisen. Forbrugerne efterspørger nu i højere grad online kanaler til indkøb og shopping, hvor over en tredjedel (34 %) af de danske forbruger angiver, at de har shoppet mere online, end hvad de gjorde før krisen, viser PwC’s strategikonsulenthus Strategy& og Norstats undersøgelse Nordic Consumer Trends, som er foretaget på baggrund af 5.609 forbrugere fordelt over Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Flere vil shoppe online efter Covid-19
Samtidig forventer 31 % af de danske forbrugere, som har benyttet sig af mere online shopping under Covid-19, at de fremadrettet vil fortsætte med at anvende online kanaler til shopping og dermed holde fast i den forøgede digitale forbrugeradfærd - også efter COVID-19. I Sverige vil 27 % af forbrugerne holde fast i den ændrede adfærd, mens det i Norge er 29 % og Finland 35 %.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” siger Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy&, og henviser til, at betydningen af en fysisk butik som salgskanal ikke i lige så høj grad er relevant for forbrugeren.
Køb af dagligvarer udgør den største ændring i forbrugeradfærd
Generelt er det de ældre, som forventer at fortsætte den øgede online handel efter COVID-19, da ca. 30 % af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år angiver, at de vil foretage flere onlinekøb, end de gjorde før pandemien. Dog er det dagligvareindkøb, som repræsenterer forbrugernes største adfærdsændring, hvor knap hver anden (46 %) forbruger i Skandinavien angiver at have benyttet sig mere af online kanaler at handle dagligvarer.
Særligt de +75-årige vil holde fast i at købe dagligvarer online. Her svarer hele 63 % af dem, som nu handler online, at de vil fortsætte med at købe dagligvarer online. For de 24-39-årige gælder det for 43 % af forbrugerne.
“De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen,” fortæller Michael Szczepanski.
Om undersøgelsen
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends, der er en undersøgelse af 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, for at forstå og kunne navigere i skiftende forbrugeradfærd og -tendenser.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Streaming- og biografmarkedet er fortsat i vækst, men økonomisk usikkerhed påvirker forbrugernes adfærd på ét punkt18.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2025 ser ud til at blive et år med fremgang for de danske biografer, men danskerne forventes at blive mere tilbageholdende med at betale for streamingtjenester, viser PwC’s analyse af den danske streaming- og biografbranche.
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum