Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under COVID-19

Forbrugernes adfærd i både Danmark og resten af Skandinavien har været påvirket og ændret under COVID-19-krisen. Forbrugerne efterspørger nu i højere grad online kanaler til indkøb og shopping, hvor over en tredjedel (34 %) af de danske forbruger angiver, at de har shoppet mere online, end hvad de gjorde før krisen, viser PwC’s strategikonsulenthus Strategy& og Norstats undersøgelse Nordic Consumer Trends, som er foretaget på baggrund af 5.609 forbrugere fordelt over Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Flere vil shoppe online efter Covid-19
Samtidig forventer 31 % af de danske forbrugere, som har benyttet sig af mere online shopping under Covid-19, at de fremadrettet vil fortsætte med at anvende online kanaler til shopping og dermed holde fast i den forøgede digitale forbrugeradfærd - også efter COVID-19. I Sverige vil 27 % af forbrugerne holde fast i den ændrede adfærd, mens det i Norge er 29 % og Finland 35 %.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” siger Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy&, og henviser til, at betydningen af en fysisk butik som salgskanal ikke i lige så høj grad er relevant for forbrugeren.
Køb af dagligvarer udgør den største ændring i forbrugeradfærd
Generelt er det de ældre, som forventer at fortsætte den øgede online handel efter COVID-19, da ca. 30 % af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år angiver, at de vil foretage flere onlinekøb, end de gjorde før pandemien. Dog er det dagligvareindkøb, som repræsenterer forbrugernes største adfærdsændring, hvor knap hver anden (46 %) forbruger i Skandinavien angiver at have benyttet sig mere af online kanaler at handle dagligvarer.
Særligt de +75-årige vil holde fast i at købe dagligvarer online. Her svarer hele 63 % af dem, som nu handler online, at de vil fortsætte med at købe dagligvarer online. For de 24-39-årige gælder det for 43 % af forbrugerne.
“De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen,” fortæller Michael Szczepanski.
Om undersøgelsen
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends, der er en undersøgelse af 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, for at forstå og kunne navigere i skiftende forbrugeradfærd og -tendenser.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Rekordmange ejerledere overvejer et muligt salg af virksomheden23.10.2025 07:20:46 CEST | Pressemeddelelse
Hele 84 % af ejerlederne er åbne for at sælge deres virksomhed, hvilket er et rekordhøjt niveau. Samtidig har over 8 ud af 10 ejerledere modtaget henvendelser om muligt salg. Det understreger den fortsat store interesse fra investorer for ejerledede virksomheder, viser PwC’s ejerlederanalyse 2025.
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 i Sydjylland23.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 30. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 i Sydjylland for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 på Sjælland22.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 på Sjælland for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden20.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 27. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 i Hovedstaden for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 på Fyn15.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 23. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 på Fyn for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum