
Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under COVID-19
De danske og skandinaviske forbrugertendenser er blevet mere digitale som en konsekvens af COVID-19. Knap 8 ud af 10 danske forbrugere har foretaget ét eller flere onlinekøb under pandemien. Det er flere end i Sverige (72 %), Norge (66 %) og Finland (67 %). Det viser en ny undersøgelse foretaget af PwC og Norstat, der har analyseret på mere end 5.600 forbrugere i Skandinavien.

Forbrugernes adfærd i både Danmark og resten af Skandinavien har været påvirket og ændret under COVID-19-krisen. Forbrugerne efterspørger nu i højere grad online kanaler til indkøb og shopping, hvor over en tredjedel (34 %) af de danske forbruger angiver, at de har shoppet mere online, end hvad de gjorde før krisen, viser PwC’s strategikonsulenthus Strategy& og Norstats undersøgelse Nordic Consumer Trends, som er foretaget på baggrund af 5.609 forbrugere fordelt over Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Flere vil shoppe online efter Covid-19
Samtidig forventer 31 % af de danske forbrugere, som har benyttet sig af mere online shopping under Covid-19, at de fremadrettet vil fortsætte med at anvende online kanaler til shopping og dermed holde fast i den forøgede digitale forbrugeradfærd - også efter COVID-19. I Sverige vil 27 % af forbrugerne holde fast i den ændrede adfærd, mens det i Norge er 29 % og Finland 35 %.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” siger Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy&, og henviser til, at betydningen af en fysisk butik som salgskanal ikke i lige så høj grad er relevant for forbrugeren.
Køb af dagligvarer udgør den største ændring i forbrugeradfærd
Generelt er det de ældre, som forventer at fortsætte den øgede online handel efter COVID-19, da ca. 30 % af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år angiver, at de vil foretage flere onlinekøb, end de gjorde før pandemien. Dog er det dagligvareindkøb, som repræsenterer forbrugernes største adfærdsændring, hvor knap hver anden (46 %) forbruger i Skandinavien angiver at have benyttet sig mere af online kanaler at handle dagligvarer.
Særligt de +75-årige vil holde fast i at købe dagligvarer online. Her svarer hele 63 % af dem, som nu handler online, at de vil fortsætte med at købe dagligvarer online. For de 24-39-årige gælder det for 43 % af forbrugerne.
“De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen,” fortæller Michael Szczepanski.
Om undersøgelsen
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends, der er en undersøgelse af 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, for at forstå og kunne navigere i skiftende forbrugeradfærd og -tendenser.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 280.000 PwC'ere i 155 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
PwC: Væksten stiger med rekordhast i 2021, men den bliver uensartet22.1.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I det nye år vender udviklingen, og væksten vil stige med rekordhast, ligesom nye investeringer kan markere et vendepunkt i kampen mod klimaændringer. Samlet set forventes den globale økonomi at vende tilbage til før-krise-niveau inden udgangen af 2021 eller i begyndelsen af 2022, lyder det i PwC’s Global Economy Watch 2021.
Vil du sikre en korrekt løn i januar og undgå at betale for meget i skat?20.1.2021 07:49:14 CET | Pressemeddelelse
Ønsker du at undgå at begynde året med en forkert skattebetaling, er det nu sidste chance for at tjekke din forskudsopgørelse og rette i dine oplysninger hos Skat, så du får en korrekt løn i januar, fortæller skatteekspert hos PwC.
Utilsigtet deling af følsomme personoplysninger er firdoblet på fire år13.1.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Antallet af sager om utilsigtet deling af følsomme personoplysninger eller anden følsom information er siden 2017 firdoblet. I 2017 rapporterede blot 12 % om en utilsigtet deling af følsomme oplysninger, mens det er vokset til 38 % i 2020. Det viser PwC’s seneste Cybercrime Survey.
Positive takter i C25-selskabernes regnskaber for 3. kvartal 202022.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
C25-selskaberne har oplevet en positiv udvikling i både indtjening og investeringer i 3. kvartal 2020 både i forhold til samme kvartal sidste år og første halvår af 2020. COVID-19-krisen påvirker dog fortsat de danske C25-selskaber, og 3. kvartal bød derfor på lav vækst i omsætningen i forhold til samme periode sidste år. Det viser en ny analyse ‘C25 by Numbers’ fra PwC.
8 gode juletips til at få styr på skatten21.12.2020 08:41:45 CET | Pressemeddelelse
Har du styr på, hvordan feriepengene påvirker din restskat? Har du overvejet at spare penge i skat ved at indbetale ekstra til din pension? Har du tjent eller tabt på de turbulente aktiemarkeder i COVID19--sommeren? Få svar på disse og andre relevante spørgsmål i PwC’s 8 gode juletips til at få styr på skatten.
6 ud af 10 danske virksomheder ramt af cyberangreb17.12.2020 07:28:14 CET | Pressemeddelelse
I det seneste år har 6 ud af 10 danske virksomheder været udsat for minimum én sikkerhedshændelse, hvilket er det højeste niveau i fire år. Virksomhederne bliver særligt ramt af de såkaldte phishing-angreb, hvor et ud af tre er relateret til COVID-19-pandemien. Det viser PwC’s Cybercrime Survey 2020.
Det københavnske marked for ejendomsinvesteringer er blevet mere attraktivt15.12.2020 08:08:23 CET | Pressemeddelelse
Investering i fast ejendom er en af de få investeringsformer, der stadig giver afkast på et tidspunkt med lave eller negative renter. København indtager i år en 18. plads på listen over Europas foretrukne byer til ejendomsinvesteringer i 2021 og er dermed blevet én tand mere attraktiv sammenlignet med sidste år. Det viser en ny rapport udgivet af PwC og Urban Land Institute (ULI).