Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under COVID-19

Forbrugernes adfærd i både Danmark og resten af Skandinavien har været påvirket og ændret under COVID-19-krisen. Forbrugerne efterspørger nu i højere grad online kanaler til indkøb og shopping, hvor over en tredjedel (34 %) af de danske forbruger angiver, at de har shoppet mere online, end hvad de gjorde før krisen, viser PwC’s strategikonsulenthus Strategy& og Norstats undersøgelse Nordic Consumer Trends, som er foretaget på baggrund af 5.609 forbrugere fordelt over Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Flere vil shoppe online efter Covid-19
Samtidig forventer 31 % af de danske forbrugere, som har benyttet sig af mere online shopping under Covid-19, at de fremadrettet vil fortsætte med at anvende online kanaler til shopping og dermed holde fast i den forøgede digitale forbrugeradfærd - også efter COVID-19. I Sverige vil 27 % af forbrugerne holde fast i den ændrede adfærd, mens det i Norge er 29 % og Finland 35 %.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” siger Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy&, og henviser til, at betydningen af en fysisk butik som salgskanal ikke i lige så høj grad er relevant for forbrugeren.
Køb af dagligvarer udgør den største ændring i forbrugeradfærd
Generelt er det de ældre, som forventer at fortsætte den øgede online handel efter COVID-19, da ca. 30 % af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år angiver, at de vil foretage flere onlinekøb, end de gjorde før pandemien. Dog er det dagligvareindkøb, som repræsenterer forbrugernes største adfærdsændring, hvor knap hver anden (46 %) forbruger i Skandinavien angiver at have benyttet sig mere af online kanaler at handle dagligvarer.
Særligt de +75-årige vil holde fast i at købe dagligvarer online. Her svarer hele 63 % af dem, som nu handler online, at de vil fortsætte med at købe dagligvarer online. For de 24-39-årige gælder det for 43 % af forbrugerne.
“De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen,” fortæller Michael Szczepanski.
Om undersøgelsen
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends, der er en undersøgelse af 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, for at forstå og kunne navigere i skiftende forbrugeradfærd og -tendenser.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Unge i Esbjerg kommune får privatøkonomi på skoleskemaet7.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I april vender PwC og Skoleglæde.nu tilbage til Esbjergs skoler med projektet ‘Ung privatøkonomi’, der giver eleverne praktiske værktøjer til ansvarlig økonomi og personlig lederskab, med fokus på virkelighedsnære opgaver og færdigheder til at undgå fremtidige økonomiske problemer. Denne gang er det 8. klasserne på skoler i Hjerting, Bryndum og Esbjerg, der får privatøkonomi på skoleskemaet.
Konfirmation: Kender du skattereglerne for pengegaver?29.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I denne tid bliver mange unge mennesker konfirmeret. En betydningsfuld dag, som ofte markeres med ekstra store gaver og pengebeløb. Det er vigtigt at kende reglerne for at undgå at blive beskattet, påpeger PwC.
Fristen nærmer sig: Har du husket alle fradrag i årsopgørelsen?25.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ved at være sidste udkald for de fleste til at rette årsopgørelsen for 2024. Få skatteekspertens bud på, hvilke fradrag og skatteforhold du skal være opmærksom på og huske at få med.
Whistleblower-indberetninger i C25-virksomheder: En fortsat stigning og øget åbenhed24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af whistleblower-indberetninger blandt C25-virksomheder er steget med 18 % fra 2023 til 2024 og med 80 % over en fire-årig periode fra 2021 til 2024. Det viser en ny opgørelse fra PwC.
Kørselsfradrag for studerende er på trapperne15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Studerende i yderkommuner og på øerne kan se frem til et nyt kørselsfradrag med samme kilometersats og grundlag som ved et lønnet arbejde. Det fremgår af et nyt lovforslag i Folketinget, der forventes at træde i starten af 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum