Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under COVID-19

Forbrugernes adfærd i både Danmark og resten af Skandinavien har været påvirket og ændret under COVID-19-krisen. Forbrugerne efterspørger nu i højere grad online kanaler til indkøb og shopping, hvor over en tredjedel (34 %) af de danske forbruger angiver, at de har shoppet mere online, end hvad de gjorde før krisen, viser PwC’s strategikonsulenthus Strategy& og Norstats undersøgelse Nordic Consumer Trends, som er foretaget på baggrund af 5.609 forbrugere fordelt over Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Flere vil shoppe online efter Covid-19
Samtidig forventer 31 % af de danske forbrugere, som har benyttet sig af mere online shopping under Covid-19, at de fremadrettet vil fortsætte med at anvende online kanaler til shopping og dermed holde fast i den forøgede digitale forbrugeradfærd - også efter COVID-19. I Sverige vil 27 % af forbrugerne holde fast i den ændrede adfærd, mens det i Norge er 29 % og Finland 35 %.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” siger Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy&, og henviser til, at betydningen af en fysisk butik som salgskanal ikke i lige så høj grad er relevant for forbrugeren.
Køb af dagligvarer udgør den største ændring i forbrugeradfærd
Generelt er det de ældre, som forventer at fortsætte den øgede online handel efter COVID-19, da ca. 30 % af de skandinaviske forbrugere i alderen 40-74 år angiver, at de vil foretage flere onlinekøb, end de gjorde før pandemien. Dog er det dagligvareindkøb, som repræsenterer forbrugernes største adfærdsændring, hvor knap hver anden (46 %) forbruger i Skandinavien angiver at have benyttet sig mere af online kanaler at handle dagligvarer.
Særligt de +75-årige vil holde fast i at købe dagligvarer online. Her svarer hele 63 % af dem, som nu handler online, at de vil fortsætte med at købe dagligvarer online. For de 24-39-årige gælder det for 43 % af forbrugerne.
“De ændrede forbrugsmønstre kan være en udfordring for mange virksomheder, men de bidrager også til nye muligheder, hvis man som virksomhed er i stand til at tilpasse sig den ændrede adfærd hos den nye gruppe af digitale forbrugere. Undersøgelsen peger på, at forbrugerne har været ivrige efter at prøve nye digitale services og tjenester på grund af Covid-19-krisen,” fortæller Michael Szczepanski.
Om undersøgelsen
PwC’s globale strategikonsulenthus Strategy& og Norstat har udarbejdet rapporten Nordic Consumer Trends, der er en undersøgelse af 5.609 forbrugere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland, for at forstå og kunne navigere i skiftende forbrugeradfærd og -tendenser.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
7 ud af 10 erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrig3.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort flertal af danske erhvervsledere frygter yderligere eskalering af handelskrigen, og over halvdelen forventer allerede en negativ effekt på virksomhedens profitabilitet i de kommende 12 måneder som følge af de ændrede toldsatser. Usikkerheden holder mange tilbage, men enkelte virksomheder handler og tilpasser sig den nye virkelighed, viser en ny pulsmåling fra PwC.
Stor stigning i efterspørgsel efter AI-kompetencer på det danske arbejdsmarked2.7.2025 09:50:06 CEST | Pressemeddelelse
Efterspørgslen efter AI-kompetencer på det danske jobmarked stiger kraftigt. Således er antallet af danske jobopslag med krav om AI-kompetencer steget fra blot 263 jobopslag i 2018 til 23.000 i 2024. Det viser PwC’s AI Jobs Barometer 2025, som understreger AI's hastige indtog i en bred vifte af sektorer.
Slå til før renten stiger: Nu er det tid til at betale restskat, hvis du vil spare penge26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ved at være sidste udkald, hvis du vil undgå ekstra rentetillæg på din restskat. Ifølge PwC’s skatteekspert kan der være væsentlige besparelser at hente, hvis du betaler din restskat for 2024 senest den 1. juli 2025.
Nye krav til cybersikkerhed for virksomheder og myndigheder med kritiske funktioner ser dagens lys26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder den danske lovgivning for EU-direktivet NIS2 i kraft, der skal øge cybersikkerheden blandt virksomheder og myndigheder. NIS2-direktivet bygger videre på forgængeren NIS1 og omfatter flere virksomheder end tidligere.
PwC styrker sin forretning inden for Financial Services18.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den finansielle sektor rammes i disse år af en ‘perfekt storm’ af regulering, teknologi og geopolitisk usikkerhed. PwC styrker derfor yderligere sin forretning inden for Financial Services.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum