Danske finansdirektører ser lysere på fremtiden

Hver anden finansdirektør betegner den økonomiske usikkerhed som høj. Alligevel er der optimisme at spore i Deloittes dugfriske CFO-undersøgelse baseret på svar fra over 140 finansdirektører i Danmark. Digitalisering og vækst er nu finansdirektørens allervigtigste prioriteter.
Kim Hendil Tegner, partner og leder af Deloittes CFO-program.

Rådgivnings- og revisionsvirksomheden Deloitte har i marts 2023 spurgt 142 CFO’er fra Danmark om deres syn på den finansielle udvikling og deres strategiske prioriteter. Samlet set peger undersøgelsen på, at de danske CFO’er ser mere positivt på fremtiden for deres virksomheders finansielle performance, men alligevel er der fortsat en underliggende bekymring for fremtiden.

37 procent af de adspurgte danske CFO’er ser således mere optimistisk på deres virksomheds finansielle formåen nu end for tre måneder siden. Men samtidig vurderer 49 procent af de adspurgte, at den finansielle og økonomiske usikkerhed er høj.

”Usikkerhedsniveauet er ganske vist fem procentpoint lavere end i vores sidste undersøgelse, men niveauet er stadig blandt de højeste, vi nogensinde har målt,” fortæller partner i Deloitte Kim Hendil Tegner.

Digitalisering og vækst er CFO’ernes allervigtigste prioriteter i den nye undersøgelse, og Deloitte vurderer, at samfundsudviklingen spiller kraftigt ind på prioriteringen.

Rekruttering og teknologisk potentiale

Mens nogle CFO’er, især i store virksomheder, har haft svært ved at tiltrække, fastholde og udvikle talent til finans- og regnskabsroller, så finder størstedelen af de adspurgte det nu lettere end tidligere.

”I sammenligning med den sidste måling fra efteråret 2022 bekymrer CFO’erne sig nu mere om stigende omkostninger og en smule mindre om ikke at lykkes med rekruttering. Det kan tyde på, at de urolige økonomiske vinde med høj inflation, renter og prisudvikling for alvor begynder at kunne mærkes blandt CFO’erne,” siger Kim Hendil Tegner.

Den teknologiske udvikling tager kvantespring i øjeblikket, og det bemærkes i høj grad af landets CFO’er. CFO’erne beskæftiger sig naturligt for digitalisering af forretningen, og det gælder for en lang række funktioner.

Inden for finansfunktionen har interaktiv teknologi til visualisering, cloud, avancerede analyseværktøjer og automatisering af processer for alvor vundet indpas. Alligevel rapporterer CFO’erne i Deloittes undersøgelse, at deres finansteam er ni procentpoint mindre digitalt modne, end de vurderede at være i 2021.

Læs mere i den nye undersøgelse på Deloittes hjemmeside.

Kim Hendil Tegner, partner og leder af Deloittes CFO-program, tlf. 3093 6449, ktegner@deloitte.dk.

Anne Rosa Simonsen, pressechef, tlf. 2063 3133, ansimonsen@deloitte.dk.

Kim Hendil Tegner, partner og leder af Deloittes CFO-program.