Great Place To Work

Danmarks Bedste Arbejdspladser® kommer gennem COVID-19 med trivslen i behold

Kan man komme gennem COVID-19 uden at det påvirker arbejdsmiljøet og trivslen negativt? Det kan man ifølge den seneste undersøgelse fra analyse og rådgivningsvirksomheden, Great Place to Work©, hvis man i forvejen har en høj grad af tillid mellem ledelse og medarbejdere.

Torsdag formiddag har konsulent og rådgivningsvirksomheden Great Place to Work© offentliggjort den 20. liste med Danmarks Bedste Arbejdspladser®, og selvom man næsten skulle tro, at det var umuligt, så viser undersøgelsen, at de deltagende arbejdspladser i store træk har bevaret sine høje trivselsniveauer igennem COVID-19: I kategorierne mindre arbejdspladser med 20 – 49 medarbejdere og store arbejdspladser med flere end 500 medarbejdere er niveauerne for medarbejdernes trivsel uforandrede i forhold til november 2019, hvor Danmarks Bedste Arbejdspladser sidst blev offentliggjort. I kategorien 50 – 499 er niveauet faldet med bare et enkelt procentpoint.

Udfordrende at passe børn og arbejde samtidigt

Det synes umiddelbart overraskende og ifølge adm. dir. i Great Place to Work, Liselotte Jensen, så er arbejdspladserne og deres medarbejdere selvfølgelig heller ikke gået gennem COVID-19 helt uden at være påvirkede af situationen:

”Af de trivselsundersøgelser, vi gennemførte, da Lock Down ramte første gang i marts 2020, kunne vi se, at især to grupper følte sig presset, nemlig de yngste og nye medarbejdere samt medarbejdere med små børn. Selvom man umiddelbart skulle tro, at de unge ville føle sig hjemme i de digitale universer, så følte de sig isolerede, og medarbejdere, som både skulle passe deres arbejde og børn hjemme i privaten, var usikre på, hvad der blev forventet af dem. Men arbejdspladserne identificerede udfordringerne og reagerede på dem”, udtaler hun.

Tillidsbaserede arbejdspladser er godt rustet til at modstå en krise

Og på den baggrund har arbejdspladserne også i store træk bevaret de høje niveauer for medarbejdernes trivsel, som er kendetegnende for dem. Liselotte Jensen fortsætter:

”Arbejdspladserne, der deltager i Danmarks Bedste Arbejdspladser, har generelt fokus på ledelse og trivsel, og de er kendetegnet ved en høj grad af tillid mellem ledelse og medarbejdere. Det har gjort dem godt rustet til at komme godt igennem de udfordringer, som COVID-19 har ført med sig. Blandt andet har hyppig, struktureret og tydelig kommunikation været et vigtigt værktøj”.

Følgende opnår topplaceringer

Som nummer et på listen med arbejdspladser med flere end 500 medarbejdere finder man - for andet år i træk - Sparekassen Kronjylland. Vinderen i kategorien 50 – 499 medarbejdere er Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret, Gentofte Kommune, som dermed for tredje år i træk også løber med prisen som Bedste Offentlige Arbejdsplads, og på listen med arbejdspladser med 20 – 49 medarbejdere er vinderen, medicinalvirksomheden AbbVie. Fire specialpriser går til følgende: Prisen Bedste Arbejdsplads for Unge går for andet år i træk til revisionsvirksomheden Beierholm, prisen Bedste Arbejdsplads for Seniorer går til byggematerielvirksomheden, Lindab, prisen Bedste Arbejdsplads for Kvinder går til IT-virksomheden Precis Digital og endelig går prisen Bedste Arbejdsplads til Inklusion til logistik og transportvirksomheden, DHL Express & Aviation.

Alle priser bliver offentliggjort ved en online event torsdag formiddag den 18. marts 2021.

Danmarks Bedste Arbejdspladser® 2021 i kategorien flere end 500 medarbejdere er:
Nr. 1. Sparekassen Kronjylland

Nr. 2. DHL Express & Aviation

Nr. 3. Louis Nielsen

Nr. 4. Beierholm

Nr. 5. Lindab

Danmarks Bedste Arbejdspladser® 2021, Top10 i kategorien 50 - 499 medarbejdere er:

Nr. 1. Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret, Gentofte Kommune

Nr. 2. Roche Pharmaceuticals

Nr. 3. Precis Digital

Nr. 4. Delegate

Nr. 5. Abakion

Nr. 6. Carl Ras

Nr. 7. Bitzer Electronics

Nr. 8. Sopra Steria

Nr. 9. Middelfart Sparekasse

Nr. 10. Devoteam

Den fulde liste på i alt 25 arbejdspladser kan ses på www.greatplacetowork.dk

Danmarks Bedste Arbejdspladser® 2021, Trop 5 i kategorien 20 – 49 medarbejdere er:

Nr. 1 AbbVie

Nr. 2 BASE Erhverv

Nr. 3 Billund Vand & Energi

Nr. 4 Acies

Nr. 5 Louisenlund Bosted

Den fulde liste på i alt 10 arbejdspladser kan ses på www.greatplacetowork.dk

Pressekontakter:
Great Place to Work: adm. dir., Liselotte Jensen, tlf. 28 10 08 49
mail: liselotte.jensen@greatplacetowork.com
Sparekassen Kronjylland: adm. dir, Klaus Skjødt, tlf. 89 12 24 13
mail: direktionen@sparkron.dk
Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret, Gentofte Kommune: Kommunikationsmedarbejder, Rikke Strøyer Christophersen: tlf: 20 35 19 82,
mail: rsc@gentofte.dk
AbbVie: Jacob Holst Andersen, Head of External Affairs, Tlf.: 42 14 27 71
mail: Jacob.andersen@abbvie.com

Information om Great Place To Work

Great Place To Work
Vesterbrogade 149, bygning 12, 3

Om undersøgelsen

Det er 20. gang, at analyse- og konsulentvirksomheden Great Place to Work© kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Den første liste i Danmark blev offentliggjort i 2001.

Både offentlige og private arbejdspladser med mere end 20 medarbejdere kan deltage i Danmarks Bedste Arbejdspladser®, som er baseret på anonyme trivselsmålinger og evalueringer af de deltagende arbejdspladsers kultur.

I alt har godt 25.000 medarbejdere på 104 danske virksomheder deltaget i undersøgelsen i 2021. Af disse opnår i alt 40 arbejdspladser i år en af de attraktive placeringer

Great Place to Work®

Great Place to Work® er en analyse- og konsulentvirksomhed, der hjælper arbejdspladser med at blive bedre ved at udvikle relationerne på arbejdspladsen og øge graden af tillid, stolthed og fællesskab. Great Place to Work® er repræsenteret i 60 lande verden over og har hovedkvarter i San Francisco, USA.

Udover at kåre de bedste arbejdspladser i de 60 lande, kårer Great Place to Work endvidere de Bedste Arbejdspladser i Europa, Asien, Latinamerika samt Verdens Bedste Arbejdspladser, som offentliggøres af Fortune Magazine.

Følg pressemeddelelser fra Great Place To Work

Flere pressemeddelelser fra Great Place To Work

Respekt og retfærdighed fastholder medarbejderne på Europas Bedste Arbejdspladser 20229.9.2022 08:29:49 CEST | Pressemeddelelse

87% af medarbejderne på Europas Bedste Arbejdspladser vil gerne blive på deres arbejdsplads i lang tid. Det viser den seneste undersøgelse fra Great Place To Work®, som blev offentliggjort ved en prisoverrækkelsesfest i Venedig torsdag aften. Tallet er i øjenfaldende mere positivt end andre undersøgelser, som viser, at hver femte medarbejder ønsker at skifte job. Baggrunden for det positive tal er en oplevelse af at blive vist respekt og at opleve retfærdighed.