Great Place To Work

Her ser medarbejderne frem til at komme på arbejde og sender shout out til ledelsen

På 40 arbejdspladser i Danmark ser 9 ud af 10 medarbejdere frem til at komme på arbejde og samme andel oplever ledelsen som kompetent. Baggrunden er vedvarende fokus på gode arbejdspladskulturer, og de 40 arbejdspladser vækster og øger omsætningen. Det viser den seneste undersøgelse fra analyse- og konsulentvirksomheden, Great Place To Work®.

Torsdag aften, den 27. april offentliggør analyse - og konsulentvirksomheden Great Place To Work® den 22. liste med Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Offentliggørelsen finder sted ved en stor prisoverrækkelsesfest i Tivoli Hotel og Congress Center. Ifølge undersøgelserne, som ligger bag kåringen, ser 9 ud af 10 medarbejdere på de i alt 40 arbejdspladser, som i år kan smykke sig med titlen, frem til at komme på arbejde.

Ingen Quiet Quitting her!
Resultatet står i skærende kontrast til begerebet Quiet Quitting, der i 2022 opstod i kølvandet på COVID som udtryk for tilfælde, hvor medarbejdere bliver i deres job, men ikke engagerer sig synderligt i arbejdspladsen. – Fænomenet er også kendt som medarbejdernes stille oprør mod at lade arbejdet fylde for meget i livet.

Quiet Quitting fænomenet har på ingen måde ramt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Her giver 92% af medarbejderne tværtimod udtryk for, at de er villige til at yde en ekstra indsats for at få arbejdet gjort, samme andel svarer, at de føler, at de gør en forskel på arbejdspladsen og 90% synes, at deres arbejdsplads er et sjovt sted at arbejde.

”Resultatet er glædeligt”, udtaler administrerende direktør i Great Place To Work, Liselotte Jensen, ”for Quiet Qutting-fænomenet kan blive udfordrende for både ledelse og medarbejdere: Hvis det at gå på arbejde udelukkende bliver en udveksling af arbejdskraft for penge i lønningsposen, er det med fare for tab af arbejdsglæde og for kvaliteten i arbejdet”.

Fokus på arbejdspladskultur giver shout out til ledelsen
Men de flotte resultater kommer heller ikke af sig selv. Ifølge, Liselotte Jensen, er de 40 arbejdspladser karakteriseret ved et vedholdende fokus på skabe gode arbejdspladskulturer – både fordi man synes, at det er det rigtige at gøre og fordi man betragter det som den bedste måde at få strategien til at lykkes på. ”Bl.a. opmuntres der til at balancere arbejdsliv og privatliv og der er rig mulighed for at tage fri fra arbejde, når man har behov for det”, udtaler hun.

Og der kvitteres for det fra medarbejdernes side med et shout out til ledelsen; 90% af medarbejderne i undersøgelsen svarer, at de synes, at ledelsen er kompetent til at lede arbejdspladsen.

Økonomien følger med
Efter alt at dømme synes det i det hele taget at gå godt for de 40 arbejdspladser. Tilsammen har de i det forgange år skabt mere end 1.000 nye jobs og i gennemsnit øget omsætningen med 22%.

Følgende opnår topplaceringer
Som nummer et på listen i kategorien flere end 500 medarbejdere finder man optikerkæden, Louis Nielsen. Vinderen i kategorien 50 – 499 medarbejdere er det digitale marketingbureau, Precis Digital. På listen i kategorien 20 – 49 medarbejdere er vinderen bostedet, Louisenlund. Endelig kåres IT-virksomheden, Delegate for andet år i træk som IT-Branchens Bedste Arbejdsplads.

Der uddeles fire diversitets og inklusionspriser
Fire mangfoldighedspriser uddeles til følgende arbejdspladser: Prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads til Inklusion går til Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem. Prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads for Seniorer går til ingeniørvirksomheden, Process Engineering, prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads for Unge går til IT-virksomheden, Delegate, og prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads for Kvinder går til bygge- og anlægsvirksomheden, Hilti.

Alle priser bliver som nævnt offentliggjort ved en storstilet prisfest i Tivoli Hotel og Congress Center, torsdag, den 27. april, kl. 17.00-24.00.

De fulde lister med Danmarks Bedste Arbejdspladser og specialprisvinderportrætter kan ses på www.greatplacetowork.dk og www.danmarksbedstearbejdspladser.dk.

Great Place To Work: Liselotte Jensen, Adm. dir.
Tlf. 28 10 08 49, email: Liselotte.jensen@greatplacetowork.com

Louisenlund Bosted: Direktør, Tina Møller Kroun
Tlf.: 31 50 80 89, email: tmk@bosted-louisenlud.dk

Precis Digital: Senior Kommunikationskonsulent, Anne Aarhus Wildenschild
Tlf.: 26 79 04 10, wildenschild@precisdigital.com

Louis Nielsen: Kommunikationskonsulent, Julie Vinding Bengtson
Tlf.: 30 10 76 63, email: julie.bengtson@louisnielsen.dk

Dansk Retursystem: Kommunikationskonsulent, Mette Theisbjerg Klint
Tlf.: 3067 1390, email: mtk@dansk-retursystem.dk

Process Engineering: Vicedirektør, Mogens Olesen
Tlf.: 29 63 49 54, email: mol@proeng.dk

Hilti : HR-Direktør, Carina Christoffersen
Tlf.: 29 63 49 54, carina.christoffersen@hilti.com

Delegate: Head of Marketing, Jeanne Grundtvig Theander Laisbo
Tlf.: 22 92 98 96, email: jtl@delegate.dk

Information om Great Place To Work

Great Place To Work
Vesterbrogade 149, bygning 12, 3

Om undersøgelsen

Det er 22. gang, at analyse- og konsulentvirksomheden Great Place To Work© kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Den første liste blev offentliggjort i 2001.

Både offentlige og private arbejdspladser med mere end 20 medarbejdere kan deltage i Danmarks Bedste Arbejdspladser®, som er baseret på anonyme medarbejderundersøgelser og evalueringer af de deltagende arbejdspladsers kultur. Medarbejdernes besvarelser af spørgeskemaundersøgelserne vægter 75% i den samlede vurdering.

I alt har 18.300 medarbejdere på 118 danske virksomheder deltaget i årets undersøgelsen. Af disse opnår i alt 40 arbejdspladser en af de attraktive placeringer.

Great Place To Work®
Great Place To Work® er en analyse- og konsulentvirksomhed, der hjælper organisationer verden over med at blive bedre arbejdsplader ved at øge graden af tillid, stolthed og fællesskab. Great Place to Work® er repræsenteret i 60 lande verden over og har hovedkvarter i San Francisco, USA.

Udover at kåre de bedste arbejdspladser i de 60 lande verden over, kårer Great Place to Work Europas Bedste Arbejdspladser, Asiens Bedste Arbejdspladser, Latinamerikas Bedste Arbejdspladser samt Verdens Bedste Arbejdspladser, som offentliggøres af Fortune Magazine.

Følg pressemeddelelser fra Great Place To Work

Flere pressemeddelelser fra Great Place To Work

Respekt og retfærdighed fastholder medarbejderne på Europas Bedste Arbejdspladser 20229.9.2022 08:29:49 CEST | Pressemeddelelse

87% af medarbejderne på Europas Bedste Arbejdspladser vil gerne blive på deres arbejdsplads i lang tid. Det viser den seneste undersøgelse fra Great Place To Work®, som blev offentliggjort ved en prisoverrækkelsesfest i Venedig torsdag aften. Tallet er i øjenfaldende mere positivt end andre undersøgelser, som viser, at hver femte medarbejder ønsker at skifte job. Baggrunden for det positive tal er en oplevelse af at blive vist respekt og at opleve retfærdighed.