Great Place To Work

Tillid får medarbejdere til at blive på deres arbejdsplads

Medarbejdere på arbejdspladser med en høj grad af tillid mellem ledelse og medarbejdere vil gerne blive på deres arbejdsplads i lang tid. Det viser den seneste undersøgelse fra analyse- og konsulentvirksomheden, Great Place To Work©.

Torsdag eftermiddag har analyse - og konsulentvirksomheden Great Place To Work© offentliggjort den 21. liste med Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Ifølge undersøgelserne, som ligger bag kåringen, ønsker 88% - altså næsten 9 ud af 10 medarbejdere på de i alt 45 arbejdspladser, som i år kan smykke sig med titlen Danmarks Bedste Arbejdspladser®, at blive på deres arbejdsplads i lang tid. Ifølge administrerende direktør i Great Place To Work©, Liselotte Sloth Jensen, skyldes det høj tillid mellem ledelse og medarbejdere.

Her er fastholdelse ikke noget problem

I 2021 skiftede medarbejdere verden over job som aldrig før. Fænomenet var så udbredt, at man talte om ”The Great Resignation”. I USA skiftede hele 4 millioner medarbejdere job alene i april måned 2021, og herhjemme havde vi ifølge tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering den største jobomsætning nogensinde i august måned sidste år. Men det er ikke et fænomen, som kommer til udtryk på de 45 arbejdspladser, som i år kan smykke sig med titlen Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Ifølge administrerende direktør i Great Place To Work©, Liselotte Sloth Jensen, skyldes det en høj grad af tillid mellem ledelse og medarbejder:

”På de 45 arbejdspladser er der generelt en høj grad af tillid mellem ledelse og medarbejdere, og medarbejderne oplever fleksibilitet og at kunne balancere arbejdsliv og privatliv. Det mener jeg, er afgørende faktorer for, at så mange ønsker at blive på arbejdspladserne”, udtaler hun.

Inspiration at hente hos Danmarks Bedste

Kombineret med det faktum, at dansk økonomi - efter et par turbulente år med Corona - faktisk lige nu er i topform, bliver den udbredte tilbøjelighed til at skifte job en kæmpe udfordring. Og selvom Danmarks Bedste Arbejdspladser ikke umiddelbart er udfordret, så går de foran med hensyn til at øge puljen, som medarbejderne kan rekrutteres fra.

Det gælder blandt andet de to mangfoldighedsprisvindere, værktøjsgrosisten, Carl Ras, der tager socialt ansvar og ansætter medarbejdere med psykiske lidelser i praktik, og Middelfart Sparekasse, der betragter seniormedarbejdere som en særdeles attraktiv ressource.

Følgende opnår topplaceringer
Som nummer et på listen med arbejdspladser med flere end 500 medarbejdere finder man - for tredje år i træk - Sparekassen Kronjylland. For andet år i træk er vinderen i kategorien 50 – 499 medarbejdere Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret, Gentofte Kommune, som dermed også for fjerde år i træk bliver Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads. På listen med arbejdspladser med 20 – 49 medarbejdere er vinderen, entreprenørvirksomheden, Q-Construction, og IT-virksomheden, Delegate, bliver IT-Branchens Bedste Arbejdsplads.

De fulde lister med Danmarks Bedste Arbejdspladser® kan ses på www.greatplacetowork.dk. og www.danmarksbedstearbejdspladser.dk

Fire arbejdspladser vinder mangfoldighedspriser

Fire mangfoldighedspriser går til følgende: Prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads til Inklusion til værktøjsgrossisten, Carl Ras, prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads for Seniorer til Middelfart Sparekasse, prisen Danmartks Bedste Arbejdsplads for Unge til optikerkæden, Louis Nielsen og prisen Danmarks Bedste Arbejdsplads for Kvinder til IT-virksomheden, Delegate.

Der kan læses mere om specialprisvinderne på www.greatplacetowork.dk. og www.danmarksbedstearbejdspladser.dk

Pressekontakter:
Great Place To Work: Liselotte Sloth Jensen, Adm. dir.,
Tlf.: 28 10 08 49, email: Liselotte.jensen@greatplacetowork.com

Sparekassen Kronjylland: Klaus Skjødt, Adm. direktør,
Tlf.: 89 12 24 13, email: direktionen@sparkron.dk

Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret, Gentofte Kommune: Rikke Strøyer Christophersen
Tlf.: 20 35 19 82, email: rsc@gentofte.dk

Delegate: Jacob Schou, Adm. dir.
Tlf.: 23 33 75 00, mail: jsc@delegate.dk

Q-Construction: Lasse Kåre Olsen, Adm. dir.
Tlf.: 25 72 97 29, email: lko@q-c.dk

Carl Ras: Emilie Greve Falbe-Hansen, Kommunikationsansvarlig
Tlf.: 30 89 94 28, email: EGFH@carl-ras.dk

Louis Nielsen: Rune Steiness, Senior Manager PR & Communications
Tlf.: 30 38 96 52, email: rune.steiness@louisnielsen.dk

Middelfart Sparekasse: Bjarne Jacobsen, Kommunikationsdirektør
Tlf.: 27 90 06 64, email: bja@midspar.dk

Information om Great Place To Work

Great Place To Work
Vesterbrogade 149, bygning 12, 3

Om undersøgelsen

Det er 21. gang, at analyse- og konsulentvirksomheden Great Place To Work® kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Den første liste blev offentliggjort i 2001.

Både offentlige og private arbejdspladser med mere end 20 medarbejdere kan deltage i Danmarks Bedste Arbejdspladser®, som er baseret på anonyme medarbejderundersøgelser og evalueringer af de deltagende arbejdspladsers kultur. Arbejdspladserne betaler fra kr. 10.000,- for at få foretaget medarbejderundersøgelserne og kulturevalueringen, som ligger bag kåringen.

I alt har lidt mere end 25.000 medarbejdere på 117 danske virksomheder deltaget i undersøgelsen i 2022. Af disse opnår i alt 45 arbejdspladser i år en af de attraktive placeringer

Great Place To Work®

Great Place To Work® er en analyse- og konsulentvirksomhed, der hjælper arbejdspladser med at blive bedre ved at øge graden af tillid, stolthed og fællesskab. Great Place to Work® er repræsenteret i 60 lande verden over og har hovedkvarter i San Francisco, USA.

Udover at kåre de bedste arbejdspladser i de 60 lande verden over, kårer Great Place to Work® Europas Bedste Arbejdspladser, Asiens Bedste Arbejdspladser, Latinamerikas Bedste Arbejdspladser samt Verdens Bedste Arbejdspladser, som offentliggøres af Fortune Magazine.

Følg pressemeddelelser fra Great Place To Work

Flere pressemeddelelser fra Great Place To Work

Respekt og retfærdighed fastholder medarbejderne på Europas Bedste Arbejdspladser 20229.9.2022 08:29:49 CEST | Pressemeddelelse

87% af medarbejderne på Europas Bedste Arbejdspladser vil gerne blive på deres arbejdsplads i lang tid. Det viser den seneste undersøgelse fra Great Place To Work®, som blev offentliggjort ved en prisoverrækkelsesfest i Venedig torsdag aften. Tallet er i øjenfaldende mere positivt end andre undersøgelser, som viser, at hver femte medarbejder ønsker at skifte job. Baggrunden for det positive tal er en oplevelse af at blive vist respekt og at opleve retfærdighed.