Cyklistforbundet

Cyklistforbundet om speedpedelecs: Det er en ommer

Del

Cyklistforbundet frygter det værste, når speedpedelecs søndag rammer cykelstierne med 45 km/t. Direktør Klaus Bondam kalder det en helt uigennemtænkt ordning at lade de hurtige speedpedelecs blande sig med cykler på byernes travle cykelstier. Han opfordrer nu Folketingets transportordførere til at lægge pres på ministeren.

Der er en grund til, at det kun er på motorveje, at biler må kører stærkt. Cykel-infrastruktur er ikke anderledes end bil-infrastruktur, siger Cyklistforbundet i sin kritik af ny forsøgsordning med speedpedelecs på cykelstien
Der er en grund til, at det kun er på motorveje, at biler må kører stærkt. Cykel-infrastruktur er ikke anderledes end bil-infrastruktur, siger Cyklistforbundet i sin kritik af ny forsøgsordning med speedpedelecs på cykelstien

- Speedpedelecs må med 45 km/t køre lige så hurtigt som en knallert. Det er tankeløst, uansvarligt og skaber ekstremt farlige situationer at tillade, at de må blande sig med cykler og elcykler på byernes ofte meget trafikerede cykelstier. Der har de ikke noget at gøre, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam få dage, før forsøgsordningen træder i kraft.

På søndag træder en forsøgsordning med speedpedelecs i kraft, og speedpedelecs bliver ikke længere kategoriseret som store knallerter. Derfor vil de hverken kræve stort knallertkørekort, indregistrering og nummerplader. Aldersgrænsen for føreren bliver desuden sat ned fra 18 år til 15 år.

- Det giver heller ingen mening, at man som knallertkører skal køre på vejen, være 18 år og bruge styrthjelm, mens 15-årige må køre lige så hurtigt på cykelstien og kun med cykelhjelm. Det giver meget farlige situationer for ikke bare personen på speedpedelec’en, men også for de øvrige trafikanter på cykelstien, siger Klaus Bondam.

Han slår samtidig fast, at cykelstierne ikke er bygget til den form for fart.

- Når vi bygger veje, hvor der skal køres stærkt, så tager vi højde for det i fx vejbredde og kurver. Det sidder der jo ingeniører og regner på. Der er jo en grund til, at det kun er på motorveje, at man må kører stærkt. Infrastruktur til cykler er på den vis ikke anderledes end infrastruktur til biler, siger Klaus Bondam.

Men på landet kan speedpedelecs noget
Cyklistforbundet er ikke grundlæggende imod speedpedelecs, der kan noget andre steder end på byernes cykelstier:  

- Speedpedelecs giver os nye muligheder for at styrke transporten på lande og mellem byerne. Med dem kan vi gøre det mere attraktivt at vælge aktiv transport og sige ja til cyklen. Der er enorme sundhedsmæssige gevinster ved, at flere cykler mere i hverdagen- både for den enkelte og på et større samfundsmæssigt plan. Den mulighed bør vi bestemt gå efter. Men det ændrer ikke ved, at speedpedelecs ikke bør blandes med cykelstiens trafik, siger Klaus Bondam og fortsætter:

- I Cyklistforbundet opfordrer vi både minister og transportordførerne til at gå efter en ’differentieret’ tilladelse til speedpedelecs. På den måde kan vi både udnytte deres muligheder for at styrke mobilitet og aktiv transport på landet og undgå de farlige situationer med dem i byen.

Pres på ministeren
Klaus Bondam glæder sig over, at Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn vil indkalde transportminister Ole Birch Olesen til hastesamråd. Rasmus Prehn skrev onsdag morgen på sin Twitter bl.a., at 45 km/t ikke var aftalen, da S i december stemte ja til ændringen af færdselsloven.

Klaus Bondam siger:

- Jeg håber, at det er med til at lægge det nødvendige pres, så vi kan få en ordentlig evaluering af ordningen. Samtidig handler det om mere en speedpedelecs. Det er nu, at vi skal passe på ikke at gøre cykelstierne til trafikkens skraldespand ved at fylde dem op med både speedpedelecs, segways, elektriske løbehjul og andre små motoriserede køretøjer, siger Klaus Bondam.

------------------------------------

FAKTA: DEN NYE FORSØGSORDNING

Forsøgsordningen blev vedtaget, da Folketinget 12. december enstemmigt vedtog en ændring i Færdselsloven. Forsøgsordningen blev udsat efter høringsfase, hvor ordningen blev massivt kritiseret af en lang række centrale organisationer og parter – herunder Rådet for Sikker Trafik, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker og Cyklistforbundet. Ordningen træder i kraft på søndag uden at være blevet tilpasset kritikken.

  • Speedpedelecs vil ikke længere blive kategoriseret som store knallerter. Derfor vil de hverken kræve stort knallertkørekort, indregistrering og nummerplader.
  • Aldersgrænsen for føreren bliver sat ned fra 18 år til 15 år
  • Speedpedelecs skal kunne køre på cykelstierne.
  • Lygterne skal altid være tændt.
  • Der skal bruges cykelhjelm fremfor styrthjelm.
  • Straffen for spiritus- og narkokørsel vil blive dømt efter samme regler som for kørsel på en lille knallert.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Der er en grund til, at det kun er på motorveje, at biler må kører stærkt. Cykel-infrastruktur er ikke anderledes end bil-infrastruktur, siger Cyklistforbundet i sin kritik af ny forsøgsordning med speedpedelecs på cykelstien
Der er en grund til, at det kun er på motorveje, at biler må kører stærkt. Cykel-infrastruktur er ikke anderledes end bil-infrastruktur, siger Cyklistforbundet i sin kritik af ny forsøgsordning med speedpedelecs på cykelstien
Download

Information om Cyklistforbundet

At kunne cykle giver frihed, glæde og oplevelser. Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sjovere, sundere og bæredygtig verden med cyklen som løftestang. Op mod 300.000 børn og voksne deltager årligt i vores aktiviteter. Vi har lokalafdelinger og repræsentanter over hele landet og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.
 
Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Cyklistforbundet lancerer idekatalog til kommunerne: Sådan styrker I børnecykelkulturen23.10.2018 07:30pressemeddelelse

I disse år bygges der flere steder i Danmark nytænkende cykellegebaner, hvor børn kan lege sig til cykelglæde og cykelsikkerhed. Cyklistforbundet lancerer nu et idekatalog, der samler best pratice fra Aabenraa, Aalborg, Odsherred, Varde, Guldborgsund og Silkeborg, Nyborg, Kolding og Høje Taastrup Kommune. Kataloget skal inspirere flere kommuner til at anlægge cykellegebaner og gøre bagsædebørn til glade og sikre børnecyklister.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum