Lolland Kommune

Byggestart på Femern-forbindelsen er en fantastisk nyhed

Del

”Endelig. En fantastisk nyhed, som vil give et kæmpe løft nationalt og lokalt”. Det er den umiddelbare reaktion hos borgmester Holger Schou Rasmussen efter formiddagens nyhed om, at byggeriet af Femern-forbindelsen er endelig på plads, og arbejdet i fuld skala skal begynde ved Rødbyhavn næste år.

Femern Bælt der skal lægge bund til sænketunnelen fra Rødbyhavn til Femern (foto: Femern A/S)
Femern Bælt der skal lægge bund til sænketunnelen fra Rødbyhavn til Femern (foto: Femern A/S)

Med dagens aftale begynder arbejdet af Femern-tunnelen den 1. januar 2021, hvor fabrikken, der skal lave tunnelelementerne, anlægges. De første elementer skal i vandet midt i 2023, og så kan tunnelen åbne midt i 2029. Aftalen er kulminationen og forløsningen på flere års arbejde og venten:

”Beslutningen om at begynde byggeriet af tunnelen under Femern Bælt er en fantastisk god nyhed. Projektet vil få rigtig stor betydning for hele regionen, Danmark og i særdeleshed for Lolland Kommune, hvor spaden sættes i jorden. Det gælder de næste ni år, hvor byggeriet af verdens største sænketunnel står på, og det gælder, når tunnelen står færdig”, siger Holger Schou Rasmussen.

I et europæisk perspektiv handler det om vækst og arbejdspladser og om at binde Skandinavien, Centraleuropa og Middelhavet sammen med en grøn transportkorridor. Regionalt vil forbindelsen binde Femern- og Øresundsregionen sammen. Forbindelsen vil blive en løftestang for landområderne i en region, som i dag er bundet sammen over Øresund, men hvor forbindelsen over Femernsund mangler, for at det der i dag er lande adskilt af vand og grænser, bindes sammen i en ny stor fælles region.

Nationalt er det også rettidig omhu at gå fuldtonet ind i Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, hvor beskæftigelsesvirkningerne kan give samfundsøkonomien et stort løft. Det gælder specielt i den nuværende situation, det gælder på landsplan, og det gælder lokalt, hvor Holger Schou Rasmussen forudser, at Lolland står over for et tiår, som vil definere og forandre Lolland for altid.

”Vi står over for nogle år, som vil blive en helt ny begyndelse for Lolland. Det handler ikke kun om de mere end 5.000 ekstra arbejdspladser om året, mens byggeriet står på, selvom de i sig selv har kæmpe betydning. Det handler også om vores kommende placering i Danmark og Europa. Lolland vil ikke længere ligge for enden af Danmark med ryggen mod Tyskland. Vi kommer til at ligge midt på hovedfærdselsåren mellem Skandinavien og Centraleuropa og midt mellem de to metropoler, Hamborg og København, som du begge vil kunne nå inden for halvanden time. Økonomisk, mentalt og kulturelt får det kæmpe betydning”, siger Holger Schou Rasmussen.

”Vi står over for den største transformation, som Lolland har oplevet, og det er ikke længere et spørgsmål om, 'hvornår' byggeriet starter. Det er lige her og nu, det sker, og det er nu, vi skal gribe de store muligheder og skabe det Lolland, som vi gerne vil have i morgen og i overmorgen", slutter borgmesteren.

Læs mere om byggestarten på Femern-forbindelsen på Transport- og Boligministeriets hjemmeside.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Femern Bælt der skal lægge bund til sænketunnelen fra Rødbyhavn til Femern (foto: Femern A/S)
Femern Bælt der skal lægge bund til sænketunnelen fra Rødbyhavn til Femern (foto: Femern A/S)
Download

Information om Lolland Kommune

Lolland Kommune
Lolland Kommune
Jernbanegade 7
4930 Maribo

54 67 67 67http://www.lolland.dk/

Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum