Byggeriet mangler medarbejdere trods corona

Mens store dele af erhvervslivet har skruet ned for nye ansættelser og har oplevet faldende omsætning under coronakrisen, så ser det anderledes ud for bygge- og anlægsbranchen. Her er efterspørgslen efter flere medarbejdere høj, og der er stadig mangel på arbejdskraft.

Ledige, der synes jobsituationen ser sort ud under coronakrisen, kan måske med fordel kigge mod byggeriet.

Mens antallet af nye stillingsopslag generelt er faldet med 16 pct. under corona-krisen, er den steget med 26 pct., når det gælder bygge- og anlægserhverv. Samtidigt har bygge- og anlægsbranchens omsætning sneget sig næsten uskadt gennem perioden, med en nedgang på kun 1 pct. fra marts til maj, sammenlignet med samme periode sidste år. Det står i skærende kontrast til bl.a. hotel- og restaurationsbranchen, der har oplevet en omsætningsnedgang på 58 pct. Det viser tal fra Danmarks Statistik og jobindsats.dk

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark forklarer det med, at byggesektoren ikke har været lukket ned under coronaudbruddet.

”Før krisen havde branchen så meget arbejde, at de knap kunne følge med. Nu er ventetiden på en håndværker måske lidt kortere, men der er stadig stor aktivitet. Derudover har den offentlige sektor sat mange projekter i gang, efter det blev besluttet at suspenderede kommunernes anlægsloft, der ellers lægger et loft over investeringerne,” siger han.

Næsten hver 3. bygge- og anlægsvirksomhed i SMVdanmark meldte i 1. kvartal, at de var begrænset i deres muligheder som følge af mangel på arbejdskraft. Dermed er byggeriet klart den branche, der er mest ramt af ikke at kunne finde tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere.

”Når en virksomhed ikke kan finde nok dygtige medarbejdere, må de i yderste konsekvens takke nej til nye ordrer. Det er skidt, både for virksomheden og samfundsøkonomien. Byggeriets situation betyder, at beskæftigelsesystemet må mere i sving, fx ved at opkvalificere ufaglærte og i det hele tage have fokus på, at her er en branche, der står klar med åbne arme, når det gælder ledige,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Uændret lønkompensationen efterlader virksomhederne i stikken26.3.2021 18:10:42 CET | Pressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning til 30. juni uden ændringer er et kæmpe svigt af dansk erhvervsliv. Lønkompensationen har fra dens begyndelse efterladt en stor del af corona-regningen hos virksomhederne, og nu er deres økonomiske fedt på kroppen væk, hvorfor en forlængelse uden forbedringer risikerer at skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Godt med nye lånemuligheder men glem ikke virksomheder uden omsætning24.3.2021 13:52:26 CET | Pressemeddelelse

Med yderligere en låneordning for A-skat, AM-bidrag og moms sikrer regeringen en ny tiltrængt likviditetsindsprøjtning til en stor gruppe virksomheder. Det er meget glædeligt og en god nyhed for dem, som har været hårdt ramt af coronakrisen, men stadig har haft omsætning. De nye låneordninger hjælper dog ikke dem uden eller med meget lille omsætning det seneste år, og de bør fortsat have mere hjælp, mener SMVdanmark.