Brugte mobiltelefoner hører ikke til i skuffen eller skraldespanden

Telia har siden sommeren 2019 øget incitamentet for at indlevere brugte mobiltelefoner til genbrug mod betaling. Og der er mere end penge at indkassere, eftersom hele 92% af en brugt mobiltelefon kan genbruges. Dermed er genbrug en markant gevinst for både miljøet og den gode samvittighed. Indtil videre er 10.000 brugte mobiltelefoner blevet indleveret til Telia.
Danskerne skiller sig i gennemsnit af med omkring 25 kilo elektronik om året

Danskerne er begejstrede for elektronik, ikke mindst mobiletelefoner. Vi skifter typisk mobilen ud hvert andet eller tredje år, til trods for at den typisk kan holde i fire til fem år.

Vores forbrug af ny teknologi har dog en bagside i form af store mængder elektronikaffald. Danmark har således en kedelig placering i toppen blandt verdens største ”producenter” af elektronikaffald med knap 25 kg pr indbygger om året. Reelt er miljøaftrykket dog noget større, hvis man medregner de ressourcer og det affald, det kræver at producere elektronikken.

En mobiltelefon, der typisk vejer et par hundrede gram, har eksempelvis et såkaldt ’skjult’ ressourceforbrug på 26 kg. I forbindelse med telefonens produktion bliver der således brugt ressourcer og genereret affald svarerende til mere end 100 gange telefonens vægt.

Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at brugte mobiltelefoner kan genbruges helt eller delvist – mens andre komponenter skal destrueres på miljømæssigt forsvarlig vis, når mobiltelefonen ikke kan mere. Eksempelvis indeholder mobiltelefoner værdifulde metaller, der kan genanvendes. Endestationen for en brugt mobiltelefon bør derfor aldrig være skraldespanden eller skrivebordsskuffen.

10.000 gamle mobiler er allerede afleveret
I dag er det under 20 % af alle mobiltelefoner, der bliver afleveret til genbrug. Det tal ønsker Telia at øge markant og lancerede derfor initiativet ’Telia Recycle’ i juli 2019:

”Med Telia Recycle vil vi skabe opmærksomhed omkring forsvarlig håndtering af mobiltelefoner, når det er tid til at købe en ny. Hele 92 % af alle de enheder, vi får ind, bliver enten videresolgt eller genbrugt, og får således nyt liv”, siger Sine Smith-Jensen, direktør for Commercial Management i Telia.

Medarbejderne i Telias butikker vurderer på stedet prisen på brugte mobiler og kan på den baggrund tilbyde kunderne et beløb til køb af ny telefon eller udstyr, afhængig af model og stand på den brugte mobiltelefon.

”Vores butikker melder om stor kundeinteresse for at komme forsvarligt af med mobiltelefonerne. I løbet af initiativets første fire måneder har vi modtaget omkring 10.000 mobiltelefoner. Vi har set flere eksempler på kunder, der har afleveret to-tre ældre telefoner, som de har haft liggende hjemme i skuffen derhjemme. De nye telefoner, som kunderne køber i stedet, har typisk et mindre miljøaftryk end de ældre modeller, da mange producenter har fokus på at fremstille dem mere miljøvenligt, blandt andet ved øget brug af genbrugsmaterialer”, uddyber Sine Smith-Jensen.

Hvad sker der med de indleverede telefoner?
Telia samarbejder bland andet med Replace Group, der hver måned håndterer ca. 60.000 brugte mobiltelefoner. Heraf bliver 92% videresolgt eller genbrugt – mens de resterede 8% bliver forsvarligt destrueret. Replace Group sørger først og fremmest for at slette al personlig data fra telefonen. Herefter bliver den vurderet og videresolgt eller også bliver brugbare komponenter benyttet som reservedele til reparation af andre mobiler. Andre af mobilens dele bliver smeltet om og genanvendt. De sidste komponenter – fx udtjente batterier eller ødelagte skærme – bliver miljørigtigt destrueret.

Læs mere om Telia Recycle og hvordan du forlænger din telefons levetid.

Danskerne skiller sig i gennemsnit af med omkring 25 kilo elektronik om året
Sine Smith-Jensen, direktør for Commercial Management i Telia.

Ørestads Boulevard 45

Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse

I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.