Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om børn automatisk er dækket på forældrenes ulykkesforsikring? Om ejerskifteforsikringen dækker asbest? Og om indboforsikringen dækker, hvis et cykelbatteri bryder i brand?
Colourbox - by Artfolio

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for maj:

Spørgsmål - Er mit barn dækket af min ulykkesforsikring

Hej Brevkasse

Vi er lige blevet forældre og vi er i tvivl, om vores datter er dækket af vores ulykkesforsikring eller om hun skal have sin egen?

Og hvordan finder vi frem til, hvilke dækninger der er bedst at have?

De nybagte forældre

Hej Forældre

Stort tillykke.

Det er forskelligt fra selskab til selskab, om børn er dækket på forældrenes ulykkesforsikring eller om de skal have deres egen forsikring. I er derfor nødt til at tjekke med jeres forsikringsselskab.

Forsikringsselskabet får heller ikke automatisk besked om, at I har fået en datter, så derfor skal hun noteres på jeres forsikring, hvis det er muligt og ellers skal der købes en ny forsikring.

I kan fx benytte www.forsikringsguiden.dk til at sammenligne priser og dækninger på børneulykkesforsikring.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Dækker vores ejerskifteforsikring asbest?

Kære Forsikringsoplysningen

Vi har lige købt et hus og har i den forbindelse også købt en ejerskifteforsikring.

Vi er i gang med at renovere kælderen og i den forbindelse har en håndværker fået brudt isoleringen til et rør, hvori der viser sig at være asbest.

Kælderen skal asbestsaneres, men forsikringsselskabet siger, at de ikke dækker. Hvorfor ikke? Det er jo ulovligt.

De frustrerede boligejere

Kære Boligejere

Asbest er som udgangspunkt ikke dækket på ejerskifteforsikringen, fordi det i sig selv ikke udgør en skade. Ejerskifteforsikringen dækker udbedring af aktuelle skader, samt fysiske forhold ved bygningen der giver nærliggende risiko for skader. Ved skade forstås brud, lækage, svækkelse, revnedannelse mv.

Det er først i det øjeblik, hvor isoleringen fx brydes, at asbest bliver et problem. I må derfor forsøge, at rette jeres krav mod håndværkeren eller dennes ansvarsforsikring. Det vil dog altid være en konkret vurdering i den enkelte sag, om håndværkeren kan gøre ansvarlig for den skete skade.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Dækker min indboforsikring, hvis der går ild i batteriet til min elcykel?

Hej

Jeg har lige købt en elcykel og tager selvfølgelig batteriet med op i min lejlighed, når det skal lades op.

Men hvad hvis det bryder i brand, mens det ligger til opladning? Vil min indboforsikring dække, hvis det skulle ske?

Den bekymrede

Hej Bekymrede

Som udgangspunkt dækker indboforsikringen brand, medmindre der er tale om grov uagtsomhed eller forsæt.

Ligesom med alle andre elektroniske devices, så kan batteriet bryde i brand, mens det oplader. Derfor er det en rigtig god idé at tænke over hvor og hvordan man oplader batteriet.

Man bør ikke oplade batteriet i sofaen eller tæt på andet brandbart materiale som fx aviser eller blade. Og man bør heller ikke lade batteriet op lige ved indgangsdøren, så man risikerer at afskære muligheden for at komme ud, hvis uheldet skulle være ude.

Og så er det en rigtig god idé at sætte brandalarmer op i lejligheden.

Colourbox - by Artfolio

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.