Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad der sker, hvis man bliver påkørt af et el-løbehjul? Ved de, hvilke forsikringer der er behov for, hvis man skal på en længere rejse uden for EU, eller om en dyr racercykel er dækket af en almindelig indboforsikring?
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for marts:

Spørgsmål - Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver kørt ned af et el-løbehjul?

Til Forsikringsoplysningen

Jeg bor lige ved siden af en skole, som i sig selv kan give lidt ekstra larm i dagtimerne. Efter de nye el-løbehjul er kommet på gaden, oplever vi også, at især unge drenge kommer drønene på dem på fortovet i både frikvarterene og efter skole.

Hvordan er vi egentlig stillet, hvis de fx kører ind i vores bil, som holder parkeret i indkørslen eller i os?

Den usikre beboer

Hej usikre beboer

Den 17. januar trådte en ny forsøgsordning i kraft for motoriserede løbehjul. Der gælder helt bestemte regler for brug af disse løbehjul.

For det første skal man være 15 år for at køre på de motoriserede løbehjul. Dernæst skal man køre efter de samme regler som cykler, dvs. køre på cykelstien, hvis der er sådan en.

Selvom løbehjulene forsikringsmæssigt bliver sammenlignet med et motorkøretøj, er det kun løbehjul, der udlejes, som skal være ansvarsforsikret.

Skulle uheldet være ude, er det vigtigt, at du først og fremmest får noteret en række oplysninger, bl.a. ulykkessted, tidspunkt, navn, adresse, tlf. nr. og forsikringsselskab på den person, som er kørt ind i dig, og hvem der ejer løbehjulet – herunder om det var et lejet løbehjul.

Hvis du eller dine ting bliver påkørt af en person, som kører på et lejet løbehjul, er du sikret erstatning på samme måde, som havde det været en bil, du var blevet kørt ned af. Uheldet skal derfor anmeldes til løbehjuludlejerens lovpligtige ansvarsforsikring. Hvis din bil er kaskoforsikret, dækker bilforsikringen også skader på din bil. Men der kan være en selvrisiko, som du selv skal betale i første omgang. Har du ikke en kaskoforsikring, ville du derimod skulle gå direkte til udlejerens forsikringsselskab.

Er løbehjulet ejet af en privatperson, er der ingen pligt til at forsikre sig, og det er almindelige regler i dansk erstatningsret, som gælder. Det betyder, at dine muligheder for at få erstatning afhænger af 1) om føreren har gjort noget forkert, dvs. opført sig uagtsomt, og 2) om føreren har en indboforsikring, som dækker skader, der sker ved kørsel på et motoriseret løbehjul.

Nogle motoriserede løbehjul kan køre op til 20 km/t., og mange indboforsikringer dækker ikke skader, der sker ved brug af et motoriserede køretøjer, som kan køre hurtigere end 15 km/t. Nogle selskaber har omvendt valgt at udvide forsikringen til ekstraordinært at dække disse kørselsskader.

Hvis en privat ejer ikke har en forsikring, eller hans forsikring ikke dækker dine skader, er du ikke overladt til dig selv. Det skyldes, at du i sådan en situation kan anmelde dine skader til Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM). DFIM er en garantifond, der sikrer, at du som tilskadekommen kan få erstatning, selvom et motorkøretøj ikke er forsikret. DFIM vil efterfølgende forsøge at kræve erstatningen tilbagebetalt af ejeren/føreren af løbehjulet.

Til sidst bør du også anmelde uheldet til dit eget forsikringsselskab, hvis du er kommet til skade og har en ulykkesforsikring. Den kan nemlig dække dine eventuelle varige mén og eventuelle behandlingsudgifter efter en påkørsel, selvom du får erstatning fra førerens ansvarsforsikring eller DFIM.

Jeg håber, at mit svar har givet dig klarhed over reglerne. Du kan finde mere information på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk samt Færdselsstyrelsens hjemmeside https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Regler-om-koretojer/Forsogsordning-for-smaa-motoriserede-koretojer.aspx.

Spørgsmål - Hvilke forsikringer har min søn brug for på sin rejse til USA?

Kære brevkasse

Min hjemmeboende søn på 21 år skal til USA i fem måneder, når han er færdig med sit studie. Min mand og jeg har købt en rejseforsikring hos Europæiske Rejseforsikring, der dækker hele vores husstand. Men jeg er nu kommet i tvivl, om den er nok til hans lange rejse. For vil han være dækket af den, hvis han kommer til skade eller mister nogle af sine ting under sit ophold?

Jeg vil gerne have helt styr på hans forsikringer, inden han skal afsted. Jeg håber, at I kan hjælpe os på rette vej.

Bh.

Den bekymrede mor

Kære bekymrede mor

Jeg kan godt forstå, at du vil være sikker på, at din søn er rigtigt forsikret, når han skal være så langt væk hjemmefra.

Vi kender desværre ikke alle forsikringsselskabers produkter og vilkår. Men mange rejseforsikringer dækker normalt kun rejser op til 60 dages varighed. Som det første skal I derfor sikre jer, at forsikringen dækker ham i hele perioden, og at den dækker i hele verden.

Hvis ikke jeres rejseforsikring dækker hele perioden, kan I kontakte jeres forsikringsselskab eller tjekke forsikringsguiden.dk. Her kan I indtaste din søns specifikke rejsedage og finde en forsikring, der dækker under hele hans ophold i USA.

Herudover vil jeg råde jer til at undersøge, om rejseforsikringen inkluderer en dækning for privatansvar og indbo. For jeres/hans egen indboforsikring dækker normalt kun ophold i udlandet i indtil tre måneder fra afrejse. Det betyder, at han ikke er dækket, hvis han efter tre måneder fx bliver udsat for tyveri eller er skyld i, at andre kommer til skade.

Hvis han har en ulykkesforsikring, vil den som oftest dække ham i udlandet i op til et eller to år. Det fremgår af hans forsikringsvilkår. Hvis han skal arbejde under sit ophold, skal han desuden sikre sig, at forsikringen dækker den type erhverv, han skal udføre. Samtidig må han undersøge, om han kan være dækket af arbejdspladsens evt. forsikringer, hvis han fx kommer til skade eller er skyld i andres skade under arbejdets udførelse. For sidstnævnte vil ikke være dækket af en privat ansvarsforsikring.

Jeg håber, at mit svar har givet dig et bedre indblik, og at din søn får et rigtigt godt ophold i USA.

Spørgsmål: Er min nye dyre racercykel dækket af min forsikring?

Hej

Jeg har netop købt en ny carbon racercykel til ca. 35.000 kr., som jeg skal køre på til og fra arbejde og bruge i min fritid.

Nu er jeg kommet i tvivl om, cyklen er dækket af min almindelige indboforsikring? Herudover vil jeg høre, om der er særlige krav til, hvordan jeg skal låse den, når den er dyrere end en sædvanlig cykel? Og har det nogen betydning, at cyklen er importeret fra Italien?

Mvh. cykelentusiasten

Hej cykelentusiast

De fleste indboforsikringer inkluderer en cykeldækning. Kun hos enkelte forsikringsselskaber skal man købe en særskilt cykelforsikring (betale ekstra) for at få dækket fx tyveri af eller hærværk på sin cykel.

For at få dækket cykeltyveri, skal du som minimum have låst din cykel med en godkendt lås. Du kan se, hvilke låse der er godkendt på Varefaktas hjemmeside www.varefakta.dk. Herudover skal du kunne oplyse cyklens stelnummer. Har din cykel ikke et dansk stelnummer, skal du sikre dig, hvordan dit selskab dækker. For nogle selskaber dækker kun, hvis din cykel har et dansk stelnummer.

Du skal også være opmærksom på, at en almindelig indboforsikring normalt kun dækker cykler op til en vis værdi – typisk omkring 10.000-12.000 kr. pr. cykel, men beløbet kan det kan variere. Prisen på din cykel har derfor betydning for, om din forsikring dækker godt nok. Du kan tjekke i din forsikringsaftale, hvor dyr din cykel må være for at være dækket af standarddækningen.

Når din cykel koster ca. 35.000 kr. fra ny, vil du normalt have brug for en speciel cykelforsikring. Udover at forsikringssummen er højere på denne forsikring, dækker den ofte også flere typer af skader på cyklen, fx skader efter færdselsuheld, som ikke er dækket af din almindelige indboforsikring. Du kan spørge dit forsikringsselskab, om du kan købe en cykelforsikring, om der er særlige låsekrav, og hvad forsikringen koster. Du kan også tjekke dine forsikringsmuligheder hos andre forsikringsselskaber på forsikringsguiden.dk.

Dit forsikringsselskab kan kræve, at du fx låser cyklen med to låse i stedet for en. Men så skal det stå i din forsikringsaftale. Selvom dit forsikringsselskab ikke stiller særlige sikringskrav, er det alligevel en god ide at låse cyklen fast til noget for at besværliggøre arbejdet for en cykeltyv. Du bør også tænke over, hvor du parkerer din cykel.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Kender du Forsikringsoplysningen?Videokanal

Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen                        Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring