Bagedystvinder indgår flødebollesamarbejde med Meyers Bageri

Sidste års vinder af Den Store Bagedyst, Frederikke Legaard, har sammen med den lille kæde af håndværksbagerier skabt en kunstnerisk flødebolle, der skummer over af sommer.

Frederikke Legaard med sin nye flødebollekreation hos Meyers Bageri. Foto: PR

Idéen opstod allerede i januar

Flødebollen er for mange mennesker en hverdagskageklassiker, der blot lægger op til det simple spørgsmål: Med eller uden kokos? Men den lille, chokoladeovertrukne delikatesse kan også bruges som et kanvas til mere uventede smage, farver og kreative indfald. Det er en spritny sommerflødebolle skabt i et samarbejde mellem Frederikke Legaard og Meyers Bageri et godt eksempel på.

”Vi startede faktisk helt tilbage i januar med at mødes i baglokalet til bageriet på Classensgade, hvor jeg kom med en håndmalet skitse og en lille boks med fem håndlavede grønne flødeboller. Vi vidste, at vi vildt gerne ville lave noget sammen, og at godt håndværk var en af vores stærkeste fælles værdier,” fortæller Frederikke, der sidste år slog benene væk under bagedystdommerne med sine imponerende kagekreationer.

Kræver passion og godt håndværk

Flødebollen består af vaniljeprikket solbærskum på en pistaciekiksebund smagt til med citronskal og siden overtrukket i hånden med hvid chokolade håndfarvet i sart sommergrøn med et mørkerødt penselstrøg. I tråd med den kunstneriske kagefortolkning har Frederikke desuden udviklet en særlig, visuel guide til flødebollens anatomi og spisning.

”Det visuelle univers omkring sommerflødebollen er helt unikt og et godt eksempel på, hvordan vi hos Meyers Bageri kan tage vores stærke faglighed og tænke nyt, når det kommer til at formidle historien om de produkter, vi med stolthed sætter på hylden hver eneste dag,” siger forretningschef, Ann-Sofie Vadum Bønding.

”Det at skulle føre et så sirligt, fint og skrøbeligt bagværk gennem en større produktion kræver meget passion, godt håndværk og virkelig dygtige og ambitiøse mennesker bag. Dem har jeg fundet hos Meyers Bageri,” slutter Frederikke Legaard.

• Sommerflødebollen er første led i et større samarbejde mellem Frederikke Legaard og Meyers Bageri.

• Flødebollen koster 35 kr. og fås hos Meyers Bagerier i København henover sommeren.

• Meyers Bageri har fire butikker i København: Classensgade på Østerbro, St. Kongensgade i Indre By, Jægersborggade på Nørrebro og Amagerbrogade på Amager.

• Frederikke Legaard er 25 år gammel. Hun har studeret kunst på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og på Pratt Institute i Amsterdam. I 2019 vandt hun Den Store Bagedyst på DR1.

• Meyers Bageri blev grundlagt i 2010 af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer.

Frederikke Legaard med sin nye flødebollekreation hos Meyers Bageri. Foto: PR
En visuel guide til Frederikke Legaards sommerflødebolle skabt i samarbejde med Meyers Bageri. Foto: PR

Roskilde blues no more: Nordeuropas største festival indgår samarbejde med Meyers om levering af flæskestegssandwich, øl og drinks til døren23.6.2020 09:09:03 CESTPressemeddelelse

Den 50. udgave af Roskilde Festival er aflyst og erstattes af en gør-det-selv-version lørdag d. 4. juli. Nu gør festivalen sammen Meyers og en række sponsorer det muligt også at få leveret smagen af Nordeuropas største musik- og kulturfest til hjemme-campen. 15% af omsætningen går til festivalens velgørenhedsarbejde.

KVINDELIG TOPKOK I FRONT: NU ÅBNER TO CORONA-SIKREDE DRIVHUSRESTAURANTER25.5.2020 11:27:10 CESTPressemeddelelse

Mange mennesker har i de seneste uger delt billeder af en ny type drivhusrestaurant i Amsterdam. Nu får både København og Frederiksberg sine egne bud på konceptet, hvor gæsterne kan spise sammen op til fire personer hver for sig under åben himmel i små glashuse. Tidligere Roxie-boss Anika Madsen står bag den ene pop-up-restaurant som opvarmning til en kommende rolle som køkkenchef på Fasangården i Frederiksberg Have.