Bagedystvinder indgår flødebollesamarbejde med Meyers Bageri

Sidste års vinder af Den Store Bagedyst, Frederikke Legaard, har sammen med den lille kæde af håndværksbagerier skabt en kunstnerisk flødebolle, der skummer over af sommer.

Frederikke Legaard med sin nye flødebollekreation hos Meyers Bageri. Foto: PR

Idéen opstod allerede i januar

Flødebollen er for mange mennesker en hverdagskageklassiker, der blot lægger op til det simple spørgsmål: Med eller uden kokos? Men den lille, chokoladeovertrukne delikatesse kan også bruges som et kanvas til mere uventede smage, farver og kreative indfald. Det er en spritny sommerflødebolle skabt i et samarbejde mellem Frederikke Legaard og Meyers Bageri et godt eksempel på.

”Vi startede faktisk helt tilbage i januar med at mødes i baglokalet til bageriet på Classensgade, hvor jeg kom med en håndmalet skitse og en lille boks med fem håndlavede grønne flødeboller. Vi vidste, at vi vildt gerne ville lave noget sammen, og at godt håndværk var en af vores stærkeste fælles værdier,” fortæller Frederikke, der sidste år slog benene væk under bagedystdommerne med sine imponerende kagekreationer.

Kræver passion og godt håndværk

Flødebollen består af vaniljeprikket solbærskum på en pistaciekiksebund smagt til med citronskal og siden overtrukket i hånden med hvid chokolade håndfarvet i sart sommergrøn med et mørkerødt penselstrøg. I tråd med den kunstneriske kagefortolkning har Frederikke desuden udviklet en særlig, visuel guide til flødebollens anatomi og spisning.

”Det visuelle univers omkring sommerflødebollen er helt unikt og et godt eksempel på, hvordan vi hos Meyers Bageri kan tage vores stærke faglighed og tænke nyt, når det kommer til at formidle historien om de produkter, vi med stolthed sætter på hylden hver eneste dag,” siger forretningschef, Ann-Sofie Vadum Bønding.

”Det at skulle føre et så sirligt, fint og skrøbeligt bagværk gennem en større produktion kræver meget passion, godt håndværk og virkelig dygtige og ambitiøse mennesker bag. Dem har jeg fundet hos Meyers Bageri,” slutter Frederikke Legaard.

• Sommerflødebollen er første led i et større samarbejde mellem Frederikke Legaard og Meyers Bageri.

• Flødebollen koster 35 kr. og fås hos Meyers Bagerier i København henover sommeren.

• Meyers Bageri har fire butikker i København: Classensgade på Østerbro, St. Kongensgade i Indre By, Jægersborggade på Nørrebro og Amagerbrogade på Amager.

• Frederikke Legaard er 25 år gammel. Hun har studeret kunst på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og på Pratt Institute i Amsterdam. I 2019 vandt hun Den Store Bagedyst på DR1.

• Meyers Bageri blev grundlagt i 2010 af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer.

Frederikke Legaard med sin nye flødebollekreation hos Meyers Bageri. Foto: PR
En visuel guide til Frederikke Legaards sommerflødebolle skabt i samarbejde med Meyers Bageri. Foto: PR

Meyers lancerer ny digital platform for firmafrokost14.9.2020 11:50:16 CESTPressemeddelelse

Brugervenlighed, fleksibilitet og tilgængelighed - det har været udgangspunktet for den nye digitale frokostportal, som Meyers lancerer i dag. Med portalen vil Meyers sætte nye standarder for håndtering og bestilling af firmafrokost i en digital model, der både tilgodeser virksomheder i deres søgen efter en ny frokostordning og samtidig er et selvbetjeningsværktøj, der gør det lettere for den frokostansvarlige i dagligdagen.

Nyt initiativ: Meyers Kantine i samarbejde med skånsomt kystfiskeri giver frisk fisk på frokostbuffeten3.9.2020 11:10:00 CESTPressemeddelelse

I går lagde fiskekutteren til kaj foran Meyers Kantine hos Pension Danmark, der har adresse på Langelinie. Med sig havde kutteren dagens friske fangst fra havne og kyster i nærheden; fanget efter skånsomme fiskemetoder og med redskaber, der passer på havmiljøet. På kajen ventede køkkenchef Maurice med den store grill og alt det gode tilbehør, så de friskfangede fisk blev en del af dagens frokostbuffet til glæde for de spisende gæster.