Bæredygtige bygninger er win-win for alle

Flere og flere bygninger bliver certificeret bæredygtige, og det er ikke kun en fordel for klimaet – det kan også betale sig for både ejerne og lejerne, viser en analyse fra EjendomDanmark.

Der bliver skruet mere og mere op for den grønne omstilling i samfundet. Det samme gælder for de danske ejendomme, hvor flere end før bliver certificeret. Altså får bygningerne et grønt stempel, der viser, at de lever op til en lang række kriterier.

Ikke alene er det en fordel for klode og klima, når der en bygning bliver grønnere – det kommer også ejerne og lejerne til gode. Det viser en ny analyse af bæredygtige kontorejendomme, som EjendomDanmark har lavet.

”Danskerne bruger en stor del af deres liv på kontoret. Derfor er der en stor klimagevinst at hente, når flere af dem bliver mere bæredygtige – fx ved at der i højere grad skrues ned for forbruget i ydertimer og weekender. Det er jo en bonus, at det også økonomisk kan betale sig at træffe det grønne valg,” siger underdirektør Morten Marott Larsen, EjendomDanmark.

”Det er i virkeligheden den helt rette vej at gå. For lejerne får moderne faciliteter i tillæg til lavere driftsomkostninger, klimaet får et boost, og så er der også en fordel i det for ejerne, når det kan svare sig at investere i at gøre de danske ejendomme mere grønne.”

Mere attraktive lokaler

EjendomDanmarks analyse viser, at certificerede kontorejendomme i gennemsnit har en leje på ca. 1.500 kr. per kvadratmeter per år, mens den for de ikke-certificerede kontorejendomme er ca. 1.200 kr.

”Det er klart, at vi stadig er i den spæde begyndelse af den grønne omstilling, så typisk er det også de i forvejen mest attraktive ejendomme, der udvælges til renoveringer med dertilhørende certificeringer. Altså kan det mange steder godt være, at forskellen vil være mindre. Der er dog ingen tvivl om, at effekten er der – og dette er jo en stor motivationsfaktor for at sikre, at endnu flere ejendomme får det grønne stempel,” siger Morten Marott Larsen.

Der er også en fordel for de virksomheder, der lejer sig ind i de certificerede ejendomme. Ikke alene er der efter en renovering en øget komfort som et bedre indeklima, der vil også være lavere driftsomkostninger, hvilket er en økonomisk fordel for lejerne.

”Det er jo grundkernen i ejendomsbranchen: At sikre optimale rammer for lejerne, så de kan udvikle deres virksomheder. Og for vores fælles fremtid er det væsentligt, at det også har et bæredygtigt perspektiv,” siger Morten Marott Larsen.

Analysen er udarbejdet af EjendomDanmark på baggrund af data fra organisationens omfattende markedsstatistik.