Bæredygtig convenience: Meyers er klar med grønne ’limited edition’-retter i genbrugsbakker

Kokkene hos Meyers lancerer et nyt, vegetarisk ’køb før det er for sent’-koncept, som samtidig markerer starten på et nyt emballage-kapitel. Plastbakker af op til 72% genbrugsplast bliver standard på alle Meyers færdigretter i supermarkederne fra årsskiftet.

Fremadrettet skal færdigretter fra Meyers sælges i bakker fremstillet af 69-72% genbrugsplast. Foto: Meyers

Historien kort:

• Meyers lancerer i uge 36 et nyt ’limited edition’-koncept blandt sit udvalg af færdigretter.

• Målet er at sikre et inspirerende og varieret sortiment og inspirere til nye, grønne madoplevelser.

• Den første udgave sælges i Irma og er en thai curry med sprøde grøntsager, røde linser og planteproteinet ’tempeh’ lavet på nordiske bælgfrugter.

• Samtidig begynder Meyers omlægningen til mere bæredygtig emballage af genbrugsplast på tværs af hele sortimentet af færdigretter.

• Bakkerne - med navnet 'Evolve' - fremstilles af danske Faerch og består af 69-72% genbrugsplast.

• De nye genbrugsbakker udrulles først på grønne færdigretter fra Meyers og på hele sortimentet af supermarkeds-færdigretter fra årsskiftet.

• Det betyder, at færdigretter fra Meyers fremadrettet sælges i forskelligfarvet emballage, da de nye genbrugsbakker varierer i nuance i takt med selve genbrugsmaterialet.

Flere bælgfrugter i færdigretskøleren:

Siden Meyers i efteråret 2020 udgav bogen ’Grønne Proteiner’ med over 150 opskrifter, har bælgfrugter været i fokus i alt fra kogekurser og kantiner til restauranter og events. Nu får convenience-kunder i supermarkedet også mulighed for at sætte gaflen i asiatisk inspirerede linser og fermenterede flækærter, når der er premiere på ’Meyers - Limited Edition’.

”Vores vegetariske limited edition-koncept er nyt for os, og et yderligere greb til at sikre et varieret og inspirerende sortiment. Vi vil gerne inspirere forbrugeren til at prøve noget nyt og understrege, at man sagtens kan blive mæt af en grøn ret, når den er lavet med omtanke og af økologiske, grønne proteiner,” fortæller direktør i Meyers Consumer Food, Anne Luise Deleuran, og uddyber:

”Vi skifter løbende de nye, grønne retter, og hvis nogle af varianterne viser sig særligt populære, lytter vi selvfølgelig til kunderne og kigger på muligheden for at integrere dem i det faste sortiment.”

Første limited edition-ret fra Meyers lander i Irmas butikker i uge 36. Der er tale om en thailandsk inspireret rød karry med sprøde grøntsager, røde linser og planteproteinet ’tempeh’, der – trods sine indonesiske rødder – fremstilles i Danmark af fermenterede, nordiske lupiner og flækærter.

Mere bæredygtig både indeni og udenpå:

Et styrket fokus på planteproteiner er ikke kun godt for mæthedsfølelsen og sundheden, men også for klimaet. I foråret præsentede Meyers ambitiøse mål for klimareduktioner i virksomheden, og snart følger en samlet plan for indsatsområder som biodiversitet, dyrevelfærd og emballage.

Med lanceringen af det nye limited edition-koncept, kickstartes arbejdet med bæredygtig emballage i udvalget af færdigretter i udvalgte danske supermarkeder. I første omgang omlægges produktionen af alle Meyers’ vegetarretter i daglighandlen til bakker fremstillet af 69-72% genanvendt plastik. Fra starten af 2022 leveres alle færdigretter i de nye bakker.

”Det er en bærende ambition, at vi ønsker at mindske vores plastforbrug og genanvende i højere grad. Vi har længe ledt efter en mere bæredygtig emballage, der stadig fungerer for forbrugeren og lever op til vores krav om anvendelse i ovn, mikroovn og på frost uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden,” fortæller Anne Luise Deleuran.

De nye 'Evolve'-bakker fra danske Faerch vandt plastprisen i 2020 og er en cirkulær emballageløsning fremstillet af indsamlede flasker og bakker. Produkterne varierer i naturlige farvenuancer alt efter hvilket genbrugsmateriale, de fremstilles af, og supermarkedskunder kan derfor se frem til købe grønne retter i både blå, grå og brune bakker.

Nye, grønne 'limited edition'-retter skal være en hjælpende hånd til at spise sundere og mere klimavenligt i en travl hverdag. Foto: Meyers
Første 'limited edition'-ret bliver en thai curry med sprøde grøntssager, røde linser og planteproteinet ’tempeh’ lavet på nordiske bælgfrugter. Foto: Meyers
De nye bakker af 69-72% genbrugsplast fremstilles af danske Evolve by Faerch og varierer i farvenuance i takt med selve genbrugsmaterialet. Foto: Meyers

Ny klimaberegner gør det let at måle CO2-udledning: Danske Rambøll vil reducere CO2-udledningen i kantinen med 25%22.9.2021 06:53:00 CEST | Press release

I foråret præsenterede Meyers sine klimamål frem mod 2030 og 2050. Den helt store nyhed var en klimaberegner, som kan måle CO2-aftryk fra råvarer og drift i storkøkkener. Nu er første udgave af BI-værktøjet rullet ud i knap 90 virksomhedskantiner i samarbejde med Rambøll, der selv har sat sig det mest ambitiøse CO2-reduktionsmål af alle.

B Corp-certificering skal understøtte styrket bæredygtighedsindsats i Meyers14.9.2021 06:48:59 CEST | Press release

Digital omstilling: Ny convenience-app skal inspirere og forkæle gæster på tværs af Meyers16.6.2021 09:13:05 CEST | Pressemeddelelse

Aftensmad ’to go’ fra kokke du kender. Bag-selv-kanelsnurrer til morgenbordet med ungerne. Rabatter på restaurantoplevelser og inspirerende opskrifter på hverdagsmad. Alt dette samles ét sted, når Meyers nu lancerer en app, der skal skabe mærkbar værdi for alle gæster på tværs af bl.a. catering, bagerier, kurser og restauranter – herunder også ude hos de virksomheder, hvor Meyers driver kantiner eller leverer frokost.

Tanja Weber skal både stå i front for Meyers’ nye spiseri i H.C. Andersens Hus og H.C. by Meyers på Hotel Odeon10.6.2021 12:33:30 CEST | Pressemeddelelse

Med en fortid på Falsled Kro og Bistro Bohème skifter 30-årige Tanja Weber nu rollen som køkkenchef på luksushotellet Stella Maris i Svendborg ud med ansvaret for hele to Meyers-spisesteder i Odense. Målet er at skabe ærlig velsmag og synergier mellem H.C. by Meyers på Hotel Odeon og spiseriet DEILIG, der til sommer åbner som en del af det nye H.C. Andersens Hus.