Ase: Arne-pension sender digitaliseringssucces i graven

Danmarks måske største og mest vellykkede offentlige digitalisering skrottes, og regningen på over en kvart milliard kroner årligt sendes til skatteyderne. Det er realiteten, efter at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har besluttet, at den succesfulde digitalisering af kontakten med de ledige skal stoppes og i stedet indføre samtaler med fysisk fremmøde i a-kasser og jobcentre per 1. august.

Tilbagerulningen til det rigide og gammeldags system med fysiske samtaler sker til trods for, at digitale samtaler gennem snart halvandet år med Covid-19 har været en enestående succes, og et bredt flertal i Folketinget ønsker at bevare det digitale set-up. Set udefra er det ganske enkelt udtryk for dårligt politisk håndværk, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der kraftigt opfordrer partierne på Christiansborg til at få ministeren på andre tanker.

”De ledige, a-kasserne og de kommunale jobcentre, alle aktører, har været glade for de digitale samtaler, der har fungeret fra dag ét uden al det sædvanlige bøvl, som ellers kendetegner store offentlige digitaliseringsprojekter. At droppe et allerede gennemført og fremtidssikret digitalt samtalekoncept for at vende tilbage til et forældet system svarer til at droppe visionen om el-biler for at gå tilbage til produktion af dieselbiler. Det giver ganske enkelt ikke mening,” siger Karsten Mølgaard Jensen og fortsætter:

”Det er et kæmpe nederlag for ministeren at sløjfe en digitalisering, hvor indsatsen langt bedre kan tilpasses den enkeltes behov. Tilmed har den ikke kostet skatteyderne en krone. I stedet pålægges de nu en udgift på op mod en kvart milliard kroner, fordi de fysiske samtaler er så meget mere omkostningsfulde end de digitale,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Meldingen om at gå tilbage til de fysiske samtaler kommer umiddelbart efter, at Peter Hummelgaard i weekenden indgik en aftale med sit smalle politiske flertal bag Arne-pensionen (regeringen, DF, SF og Enhedslisten) om at give borgere, der har været ledige mere end seks måneder mulighed for at vælge digitale samtaler og dermed netop den fleksibilitet, som han nu fjerner fra størstedelen af de ledige. Det sker i erkendelse af, at der har været stor tilfredshed med digitale samtaler under Covid-19-restriktionerne, og som vil give en årlig besparelse på 39 millioner kroner, fremgår det af aftalen.

”Ministeren erkender selv, at de digitale samtaler virker og er mere effektive. Men da hovedparten af samtalerne med ledige ligger i de første seks måneder, sender ministeren reelt en regning på mindst en kvart milliard direkte til skatteyderne, når han genindfører de fysiske samtaler og dermed siger farvel til en kæmpe effektiviseringsgevinst,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Aftalen om digitale samtaler efter seks måneders ledighed er forligsbelagt og skal derfor accepteres af forligskredsen bag såvel beskæftigelsesreformen (S, DF, V, RV og K) og sygedagpengereformen (S, DF, V, LA, RV, SF og K) og partierne uden for Arne-pensionsaften vil af gode grunde næppe stemme for, at effektiviseringsgevinsterne bruges til at finansiere Arne-pensionen. Det er helt elementær børnelærdom i Folketingets forligsskik, at de partier, som bruger penge på noget, ikke kan bede de andre partier uden for aftalen om at finde finansieringen.

”Det er tragisk,hvis Arne-pensionen reelt kommer til at spænde ben for den effektivisering af hele beskæftigelsesindsatsen, som de digitale samtaler har vist sig at være gennem det seneste halvandet år. Jeg vil kraftigt opfordre ministeren til at genoverveje beslutningen. Alternativt bør partierne uden for Arne-aftalen fremsætte et beslutningsforslag, som tvinger regeringen til at bevare et af de mest markante lyspunkter under Covid-19-nedlukningen. Nok skal vi vende tilbage til normalen før 11. marts 2020. Men det er meningsløst og uklogt at vende tilbage til noget, som er både dyrere og dårligere, end det vi har i dag. De succeser, vi har skabt under Covid-19-tiden, skal vi bygge videre på,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CET | Pressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CET | Pressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CET | Pressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.

Ase: Tilpas kompensationsordningerne til ny bølge af COVID-19 og Cluster 56.11.2020 14:01:24 CET | Pressemeddelelse

Virus kender ikke kommunegrænser, og der er derfor ikke brug for særlig nordjyske kompensationsmodeller, men derimod generelle og holdbare løsninger, som effektivt kan udbredes til øvrige kommuner eller hele landet, hvis den bekymrende Cluster 5-variant skulle dukke op andre steder i landet eller COVID-19 udvikler sig til et endnu større problem. Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) har inviteret til politiske forhandlinger om at finde en model for at kompensere virksomhederne i de syv berørte kommuner.