Årsregnskab 2021: Fortsat vækst i Telias kundebase og serviceomsætning i fjerde kvartal
Det er et begivenhedsrigt 2021, der udgør bagtæppet for Telia Danmarks helårsregnskab. Teleselskabet har bl.a. lancereret en ny treårsstrategi, gennemført en omfattende digitalisering og simplificering af forretningen, indledt moderniseringen af mobilnetværket med introduktionen af 5G samt etableret nye brandpositioner for Telia, lavprisselskabet Call me og Telia Erhverv.
Vækst indenfor mobil og IoT
I løbet af fjerde kvartal 2021 er Telias kundebase vokset til 1.620.000 sim-kort. Heraf er mobilbasen øget med 6.000 til samlet set 1.366.000 sim-kort mens antallet af IoT/M2M-enheder runder en kvart million og ender på 254.000 løsninger.
”Vi ser en positiv udvikling i kundebasen, som resultat af vores målrettede arbejde. På privatområdet har vi suppleret vores stærke mobilportefølje med flere attraktive streamingtjenester og forbedrede bredbåndsløsninger. På erhvervsområdet har vi godt momentum blandt de små og mellemstore virksomheder, og oplever generel tilfredshed med vores Teams-, omstillings- og sikkerhedsløsninger. Det er en fornøjelse at se, hvordan kunderne tager imod vores skærpede services og tilbud”, siger Petr Cermak, Acting CEO i Telia Danmark.
Fart på bredbåndsløsningerne
I 2021 er Telia atter stemplet ind i bredbåndskampen med lynhurtige internetløsninger til både privat- og erhvervsmarkedet. Senest har Telia indgået aftaler med Norlys og Fibia, der samlet set bringer Telias dækningsområde for fiberforbindelser op på 1,7 millioner husstande. Med en stærk slutspurt har Telia vendt udviklingen, og øger samlet set antallet af bredbåndskunder med 4.000 i fjerde kvartal af 2021.
Vækst i serviceomsætningen for andet kvartal i træk
Telia runder 2021 af med en serviceomsætning på 711 mio. danske kroner i årets sidste kvartal. Det er en fremgang fra 700 mio. danske kroner i Q4 2020 samt andet kvartal i træk med vækst. Samlet set ender det danske service revenue-resultat på 2.790 mio. danske kroner i 2021 (2.826 mio. danske kroner i 2020).
Telia Danmarks driftsresultat (adjusted EBITDA) ender på 177 mio. danske kroner i fjerde kvartal 2021 og 664 mio. danske kroner for hele året (721 mio. danske kroner i 2020). Reduktionen skyldes øgede driftsomkostninger, drevet af bl.a. energiomkostninger, der overstiger den positive effekt fra væksten i serviceomsætningen.
”Samlet set er det et tilfredsstillende regnskab med den rette udvikling på
kunde- og omsætningsfronten, der viser, at vores strategi begynder at levere resultater. 2021 har været et fundamentalt og afgørende år på rejsen, og vi er kommet godt afsted. Alle i Telia Danmark har leveret en fænomenal indsats gennem året. Vi vil holde kursen og dampen oppe i det kommende år”, slutter Petr Cermak.
Fuld fart på 5G-udrulningen
Ved udgangen af 2021 havde Telia nået målet om 25% befolkningsdækning med 5G som led i den omfattende netværksmodernisering. I år fokuserer Telia 5G-udrulningen på Danmarks 25 største byer, hvor ambitionen er at nå op på 75% befolkningsdækning i løbet af året og fuld 5G-dækning i 2023. Telia arbejder desuden på at introducere mobile bredbåndsløsninger baseret på 5G i løbet af indeværende år.
NØGLETAL |
Q4 2020 |
Q4 2021 |
2020 |
2021 |
Service Revenue |
700 mio. dkk |
711 mio. dkk |
2.826 mio. dkk |
2.790 mio. dkk |
Adjusted EBITDA |
192 mio. dkk |
177 mio. dkk |
721 mio. dkk |
664 mio. dkk |
Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede Q4 2021-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet.
Billeder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
De 10 mest populære mobiler i februar + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle1.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
På denne måneds topliste hos Telia er der hele fire mobilproducenter med. Apple dominerer listen med flest pladser, men er stærkt efterfulgt af Samsung. Hos Telia Recycle er iPhones endnu en gang de mest populære telefoner at aflevere til genbrug.
Norlys får grønt lys til køb af Telia Danmark28.2.2024 15:16:33 CET | Pressemeddelelse
Se pressemeddelelserne fra Norlys og Telia Company her: Norlys: Norlys får grønt lys til køb af Telia Danmark Telia Company: Sale of Telia Denmark to Norlys receives regulatory approval
De 10 mest populære mobiler i januar + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle1.2.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apple ligger øverst, men Samsung står stærkt med både en plads i top 3 samt i alt tre modeller i top 10 for denne måneds mest populære mobiler. Hos Telia Recycle er iPhones som sædvanlig mest populære at aflevere til genbrug.
Norlys sætter navn på kommende mobildirektør31.1.2024 09:18:13 CET | Pressemeddelelse
Se pressemeddelelsen fra Norlys her.
Dansk turisme vil udnytte mobildata til at optimere sommerens højsæson26.1.2024 12:14:20 CET | Pressemeddelelse
Et samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Vestkystens destinationsselskaber, teknologivirksomheden NTT DATA Business Solutions, Telia og flere andre dataleverandører giver værdifuld indsigt i turisters bevægelses- og forbrugsmønstre. Platformen VisitData vil revolutionere det danske turisterhvervs muligheder for planlægning og prioritering inden for handel, transport, overnatning, underholdning og restauranter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum