Telia Danmark

Årsregnskab 2020: Telia lander flere kunder og stabilt resultat i coronaår

Del
Nordens største teleselskab, Telia, offentliggør i dag helårsresultatet for 2020. Telia Danmark tiltrækker fortsat flere kunder og lever op til de finansielle forventninger.
CEO i Telia Danmark, Thomas Kjærsgaard: ”Vi har håndteret et svært år overbevisende på kundesiden og på linje med forventningerne på den finansielle front”. (Foto: Kim Matthäi Leland)
CEO i Telia Danmark, Thomas Kjærsgaard: ”Vi har håndteret et svært år overbevisende på kundesiden og på linje med forventningerne på den finansielle front”. (Foto: Kim Matthäi Leland)

I fjerde kvartal af 2020 aktiverede Telia 10.000 nye sim-kort. Det bringer teleselskabets samlede kundebase op på 1.494.000 sim-kort fordelt på 1.381.000 mobilkunder og 113.000 IoT/M2M-løsninger.

”2020 har budt på både kundetilgang og stigende kundetilfredshed. Det er en flot præstation i et mildest talt vanskeligt år, hvor coronasituationen har trykprøvet både vores mobilnetværk og vores medarbejdere. Trods hjemmearbejde og lukkede butikker har mine kolleger leveret en fantastisk indsats og omstillet sig til en ny hverdag med benspænd fra diverse restriktioner. Eksempelvis har butikspersonalet trådt til på telefonerne i kundeservice, når de ikke har kunne rådgive kunderne i vores butikker på grund af nedlukningen. På den baggrund er jeg selvsagt yderst tilfreds med, at kunderne kvitterer med øget tilfredshed for vores service og leverancer”, siger Thomas Kjærsgaard, CEO i Telia Danmark.

Stabilt resultat trods pres på toplinjen
Samlet set leverer Telia et overskud (EBITDA) på 194 mio. danske kroner i Q4 2020. Resultatet for hele året er på 731 mio. danske kroner, hvilket er knap 2% mindre end i 2019.

Service revenue for årets sidste kvartal beløber sig til 700 mio. danske kroner mod 746 mio. danske kroner i samme periode i 2019. For hele året ser Telia en reduktion i Service revenue på 6%. 

”I et år uden fortilfælde, og med ændrede forudsætninger som følge af covid-19, er vores finansielle resultater tilfredsstillende. Vi kompenserer stort set for den indtjeningsnedgang, der naturligt følger af lukkede butikker og reduceret roamingaktivitet, gennem stærk omkostningsstyring og vores fortsatte effektiviseringer. Samtidig har vi arbejdet dedikeret med at digitalisere forretningen yderligere, og lancerede eksempelvis vores helt nye webshop i slutningen af 2020. Vi er således godt positioneret til at kæmpe videre i en virkelighed med – og forhåbentlig snart uden – coronarestriktioner”, slutter Thomas Kjærsgaard. 

NØGLETAL

Q4 2019

Q4 2020

2019

2020

Service Revenue

746 mio. dkk

700 mio. dkk

3.006 mio. dkk

2.826 mio. dkk

EBITDA

207 mio. dkk

194 mio. dkk

745 mio. dkk

731 mio. dkk

Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede 2020-helårsresultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet: https://www.teliacompany.com/en/investors/

Nøgleord

Kontakter

Billeder

CEO i Telia Danmark, Thomas Kjærsgaard: ”Vi har håndteret et svært år overbevisende på kundesiden og på linje med forventningerne på den finansielle front”. (Foto: Kim Matthäi Leland)
CEO i Telia Danmark, Thomas Kjærsgaard: ”Vi har håndteret et svært år overbevisende på kundesiden og på linje med forventningerne på den finansielle front”. (Foto: Kim Matthäi Leland)
Download
CEO i Telia Danmark, Thomas Kjærsgaard
CEO i Telia Danmark, Thomas Kjærsgaard
Download

Information om Telia Danmark

Telia Danmark
Telia Danmark
Ørestads Boulevard 45
2300 København S

http://telia.dk/

I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.

Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.

Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.

Læs mere om os på telia.dk

Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark

Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse

I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye