
Årsregnskab 2020: Telia lander flere kunder og stabilt resultat i coronaår
I fjerde kvartal af 2020 aktiverede Telia 10.000 nye sim-kort. Det bringer teleselskabets samlede kundebase op på 1.494.000 sim-kort fordelt på 1.381.000 mobilkunder og 113.000 IoT/M2M-løsninger.
”2020 har budt på både kundetilgang og stigende kundetilfredshed. Det er en flot præstation i et mildest talt vanskeligt år, hvor coronasituationen har trykprøvet både vores mobilnetværk og vores medarbejdere. Trods hjemmearbejde og lukkede butikker har mine kolleger leveret en fantastisk indsats og omstillet sig til en ny hverdag med benspænd fra diverse restriktioner. Eksempelvis har butikspersonalet trådt til på telefonerne i kundeservice, når de ikke har kunne rådgive kunderne i vores butikker på grund af nedlukningen. På den baggrund er jeg selvsagt yderst tilfreds med, at kunderne kvitterer med øget tilfredshed for vores service og leverancer”, siger Thomas Kjærsgaard, CEO i Telia Danmark.
Stabilt resultat trods pres på toplinjen
Samlet set leverer Telia et overskud (EBITDA) på 194 mio. danske kroner i Q4 2020. Resultatet for hele året er på 731 mio. danske kroner, hvilket er knap 2% mindre end i 2019.
Service revenue for årets sidste kvartal beløber sig til 700 mio. danske kroner mod 746 mio. danske kroner i samme periode i 2019. For hele året ser Telia en reduktion i Service revenue på 6%.
”I et år uden fortilfælde, og med ændrede forudsætninger som følge af covid-19, er vores finansielle resultater tilfredsstillende. Vi kompenserer stort set for den indtjeningsnedgang, der naturligt følger af lukkede butikker og reduceret roamingaktivitet, gennem stærk omkostningsstyring og vores fortsatte effektiviseringer. Samtidig har vi arbejdet dedikeret med at digitalisere forretningen yderligere, og lancerede eksempelvis vores helt nye webshop i slutningen af 2020. Vi er således godt positioneret til at kæmpe videre i en virkelighed med – og forhåbentlig snart uden – coronarestriktioner”, slutter Thomas Kjærsgaard.
NØGLETAL |
Q4 2019 |
Q4 2020 |
2019 |
2020 |
Service Revenue |
746 mio. dkk |
700 mio. dkk |
3.006 mio. dkk |
2.826 mio. dkk |
EBITDA |
207 mio. dkk |
194 mio. dkk |
745 mio. dkk |
731 mio. dkk |
Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede 2020-helårsresultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet: https://www.teliacompany.com/en/investors/
Nøgleord
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comBilleder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.