Dansk Vækstkapital I

Årsrapport 2018 for Dansk Vækstkapital: Tilfredsstillende udvikling og 600 mio. kr. i overskud

Årsrapporten for 2018 viser, at den stærke værdiudvikling i Dansk Vækstkapitals portefølje er fortsat i det forgangne år. 2018 er det femte år i træk med overskud, og med et positivt årsresultat på 600 mio. kr. har det akkumulerede overskud i Dansk Vækstkapital nu rundet 1,5 mia. kr.

Med resultatet for 2018 fortsætter Dansk Vækstkapital de seneste års positive udvikling.

”Med et positivt resultat på 600 mio. kr. har 2018 været et tilfredsstillende år, der har fortsat den flotte værdiudvikling, vi igennem de seneste fem år har set i porteføljen. Overskuddet er primært resultat af en række salg og exits. Særligt børsnoteringen af Netcompany er værd at fremhæve som en stærk dansk væksthistorie med mange nye arbejdspladser, som samtidig har haft positiv betydning for Dansk Vækstkapitals resultat,” siger Lars Nørby Johansen, bestyrelsesformand i Dansk Vækstkapital.

Dansk Vækstkapital var investor i Netcompany gennem kapitalfonden FSN Capital og via en co-investering. Derudover har også salgene af blandt andet virksomheder som Carsoe, der var i Industri Udviklings portefølje, og DK-Foods, som Maj Invest havde investeret i, haft positiv indvirkning på resultatet.

Solidt tilbageløb og samfundsmæssigt aftryk
For Dansk Vækstkapital blev investeringsperioden afsluttet i 2016, og porteføljen består således fortsat af 16 fonde, hvoraf seks er venturefonde, mens 10 fonde er fra small cap- og mid cap-segmentet. For fondene bød året på 15 nyinvesteringer, hvilket bringer det samlede antal porteføljevirksomheder op på 213 siden Dansk Vækstkapitals etablering.

”Jeg ser frem til at følge den fortsatte modning og udvikling af virksomhederne i fondenes porteføljer. Med resultatet for 2018 har tilbageløbet til investorerne nu rundet 1,5 mia. kr., hvilket svarer til over halvdelen af det indskudte beløb. Det er meget tilfredsstillende, givet at vi kun er et par år ude af investeringsperioden,” siger Lars Nørby Johansen og fortsætter:

”Samtidig kan vi glæde os over, at indsatsen både fungerer som løftestang for andre investorer og som et afsæt for tydelige samfundsmæssige aftryk ved at bidrage til blandt andet etableringen af mange nye arbejdspladser og øget omsætning i porteføljevirksomhederne.”

Ved udgangen af 2018 havde virksomhederne, som Dansk Vækstkapitals porteføljefonde har investeret i, øget medarbejderantallet med over 3.000 og øget omsætningen med 14 mia. kr.

Derudover bidrager Dansk Vækstkapitals investeringer som løftestang til en langt større samlet kapitaltilførsel til fondene og dermed deres porteføljeselskaber. For hver krone Dansk Vækstkapital har indskudt i en fond, er der investeret yderligere 3 kr. fra andre investorer i de danske virksomheder.

Læs hele årsrapporten på Dansk Vækstkapitals hjemmeside: http://rapport2018.danskvaekstkapital.dk/dvk1/#

For yderligere informationer:

Dansk Vækstkapitals formand, Lars Nørby Johansen, kan kontaktes via Nathali Selmeczi Lehmann, senior kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, telefon 2860 0113 eller nsl@vf.dk.

Billeder

Kurven viser, at det akkumulerede overskud for Dansk Vækstkapital i 2018 rundede 1,5 mia. kr.

Information om Dansk Vækstkapital I

Dansk Vækstkapital I
Strandvejen 104B

35 29 86 00http://www.danskvaekstkapital.dk/

Om Dansk Vækstkapital
Dansk Vækstkapital er en investeringsfond, der foretager kommercielle investeringer i small cap-, mid cap- og venturefonde. Kapitalen kommer fra danske pensionsselskaber. Heraf er 3/4 ydet som lån, der investereres gennem Vækstfonden. Dansk Vækstkapital har et bredt investeringsfokus, og fondene kan investere i alle brancher. Formålet med Dansk Vækstkapital er at skabe flere vækstvirksomheder men også at levere et konkurrencedygtigt, tocifret afkast til investorerne.

Læs mere på www.danskvaekstkapital.dk

Følg pressemeddelelser fra Dansk Vækstkapital I