Arla får godkendt CO2e-reduktionsmålet for driften til at nå 1,5 °C-målsætningen

Arla Foods har mere end fordoblet sin målsætning for at reducere udledning af drivhusgasser i driften fra 30 til 63 procent frem mod 2030. Det nye mål er netop blevet godkendt af Science Based Targets-initiativet iht. de nødvendige reduktioner for at holde den globale opvarmning på 1,5 °C.

Efter Arla har implementeret klimatjek på næsten 8.000 Arla-gårde for at fremskynde reduktionen af drivhusgasser på gårdniveau, udvider andelsselskabet nu sine tiltag inden for produktion og logistik for at sætte yderligere skub i bekæmpelse af klimaforandringer.

Med det nye mål om at reducere 63 procent af udledningen af drivhusgasser i produktion, logistik og energiforbrug inden 2030, mere end fordobler Arla sit tidligere reduktionsmål på 30 procent med 2015 som basisår. Mellem 2015 og 2020 har Arla reduceret virksomhedens udledning med 24% og de nye planer omfatter blandt andet en overgang til fossilfrie brændstoffer for hele flåden af mælketankvogne og distributionslastbiler og et skift til vedvarende energi og lavenergiløsninger på tværs af virksomhedens mejerier og kontorer.

Det nye 2030-mål er godkendt af Science Based Targets-initiativet (SBTi) i overensstemmelse med de reduktioner, der kræves i scope 1 og 2 for at holde opvarmningen på maksimalt 1,5 °C, det mest ambitiøse mål i Paris-aftalen. Arla er en af blot 61føde- og drikkevareproducenter i verden og et af de første andelsmejerier, der har fået godkendt en 1,5 °C-målsætning af SBTi.

”Vi er meget glade for, at Science Based Target-initiativet har vurderet, at vores mål er i overensstemmelse med, hvad den seneste klimavidenskab siger er nødvendig for at nå målene i Paris-aftalen. Mejeriprodukter nydes i vidt omfang i hele verden, og efterspørgslen fortsætter med at vokse, ikke mindst på grund af mejeris store indhold af protein og calcium, produkternes mangfoldighed og priser, der er til at betale. Sammen med vores andelshavere er vi stærkt opsat på at reducere udledningen af drivhusgasser i mælkeproduktion yderligere, så folk fortsat kan have tillid til og glæde af vores mejeriprodukter,” siger Peder Tuborgh, administrerende direktør for Arla Foods.

Scope 3-mål skal genberegnes i 2022
SBTi har klassificeret Arlas nye mål på 63 procent for scopes 1 og 2 som værende i overensstemmelse med en 1,5 °C-målsætning. Samtidig opfylder det eksisterende mål på 30 procent for scope 3, som bl.a. dækker Arla-gårdene, fortsat SBTi's kriterier for ambitiøse mål for værdikæden i overensstemmelse med nuværende bedste praksis.

SBTi forventes at lancere en ny sektorvejledning i 2022 for skove, jord og landbrug med mere detaljerede krav til fastsættelse af videnskabsbaserede mål end det, der tidligere var tilgængeligt for virksomheder indenfor disse områder.

”Det er vores mål at være på linje med en 1,5 °C-målsætning inden for alle tre scopes i vores værdikæde når det er muligt. Når den nye sektorvejledning fra SBTi udgives i løbet af 2022, vil vi vurdere, om der er behov for ændringer i vores nuværende mål,” siger Hanne Søndergaard, Executive Vice President med ansvar for landbrug og bæredygtighed i Arla Foods.

Betydelige investeringer i bæredygtighedsindsatsen
Arla investerer massivt i klima- og bæredygtighedsindsatsen i hele sin værdikæde som led i sin nye virksomhedsstrategi Future26. Som tidligere oplyst er Arla parat til at øge sine samlede investeringer med 40 % til 4+ milliarder EUR, og klima- og bæredygtighed er et centralt investeringsområde.

Ud over virksomhedens investeringer vil Arlas andelshavere også skulle foretage betydelige investeringer individuelt for at reducere CO2-udledningen på gårdniveau.

”Vores ejere er allerede meget engageret i klimaindsatsen. De investeringer og ændring af praksis, som dette kræver af dem, er betydelige, og derfor har vi ambitiøse planer for, hvordan vi omsætter deres handlinger til værdi for vores kunder og forbrugere. Vi fortsætter også med at dele vores data og viden med myndighederne for at vise, hvor deres finansiering til landbruget kan have størst effekt,” siger Peder Tuborgh.

Arla-landmænd er allerede blandt de mest klimaeffektive landmænd i verden. Via Klimatjek-data og rådgivningstjenester kombineret med løbende forskning og resultater fra gårdforsøg, for både konventionel og økologisk mælkeproduktion, fortsætter Arla med at stille mere viden og løsninger til rådighed for sine andelshavere for at hjælpe dem med at reducere udledning af drivhusgasser og øge biodiversiteten.

FAKTABOKSE

Fossilfri flåde, grøn elektricitet og lavenergiløsninger
Arlas vej til at opnå CO2-reduktionen på 63 procent i scope 1+2 omfatter følgende nøglehandlinger:

Logistik:

1. Konverter Arlas egen flåde af mælketankvogne og distributionslastbiler til fossilfrie løsninger via biodiesel, biogas og elektriske køretøjer.
  2. Reducere antal kørte kilometer via optimerede ruter
  3. Engagere logistikleverandører i reduktion af deres CO2-udledning

Produktion:

1. Konvertere til 100 procent grøn elektricitet i Europa via købsaftaler om grøn elektricitet og investering i vind- og solprojekter suppleret med indkøbte oprindelsesgarantier for elektricitet produceret på Arla-gårde.
  2. Reducere energiforbruget via investeringer i lavenergiløsninger, f.eks. varmegenvindingsløsninger på Arlas mejerier, så som varmepumper, elektrificering af kedler og generel optimering af eldrevet udstyr.

Arlas klimamål fra basisår 2015:

• CO2e-reduktion på 63 procent i scope 1 og 2. (2020: 24 procent)
  • 30 procent pr. ton standardiseret af indvejet rå mælk og valle. (2020: 7 procent)
  • 100 procent genanvendelig emballage på Arlas egne brands inden 2025. (2020: ca. 85 procent)
  • 0 procent fossilbaseret virgin plast på Arlas egne brands inden 2030. (2020: ca. 85 procent)
  • Reduktion af madspild med 50 procent inden 2030. (2020: 24 procent)
  • Netto nul udledning på tværs af alle scopes inden 2050.

SBTi-mål:

• Et videnskabeligt baseret mål for reduktion af drivhusgasser på linje med 1,5 °C-målsætningen er i overensstemmelse med de reduktioner, der er nødvendige for at nå det mest ambitiøse mål i Paris-aftalen, nemlig at holde den globale opvarmning på 1,5 °C. Det afspejler, hvad den seneste klimavidenskab har fortalt os er nødvendigt for at forhindre de mest skadelige virkninger af klimaforandringerne.
  • Arlas oprindelige mål, der blev godkendt af SBTi i september 2019, var i overensstemmelse med en målsætning på 2,0 °C. Målet var en reduktion på 30 procent fra 2015 til 2030 i absolutte tal for scope 1- og 2-emissioner og udtrykt som emissioner pr. tons indvejet standardiseret rå mælk og valle for scope 3.
  • Arla øger nu sine ambitioner om at opfylde 1,5 °C-forpligtelsen ved at øge scope 1- og 2-målet til 63 %. Denne plan er blevet valideret i forhold til SBTi-kriterier V4.2 og godkendt af SBTi i december 2021.
  • Målet på 30 % for scope 3 fastholdes, da dette mål opfylder SBTi's kriterier for ambitiøse værdikædemål, hvilket betyder, at de er i overensstemmelse med nuværende bedste praksis.
  • SBTi er et partnerskab mellem CDP, FN's Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF).

De tre emissions-scopes i Arla (baseret på drivhusgasprotokollens definition):

• Scope 1-emissioner kommer fra aktiviteter, som vi selv kontrollerer direkte. De omfatter transport med Arlas køretøjer og udledninger fra Arlas produktionsanlæg.
  • Scope 2-emissioner er de indirekte udledninger i forbindelse med den energi, som Arla køber, f.eks. el, damp, varme eller køling.
  • Scope 3-emissioner er fra indkøbte varer og tjenesteydelser (f.eks. rå mælk fra vores andelshavere og emballage), udvinding og produktion af brændstoffer, ekstern transport og affaldshåndtering på vores anlæg.

Nyt omfattende pilotprojekt med Arla og DSM vil reducere drivhusgasser fra malkekøer med 30 procent20.4.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse