Årets lærling har det hele

Der er dygtige lærlinge, som får topkarakterer, knokler løs og klarer arbejdet til UG. Der er dem, som tager ansvar, spreder god stemning, tager initiativer og hjælper kollegerne. Og så er der YiChan Xing, bedre kendt som Chan, der favner det hele på én gang – og som nu bliver hædret med DI Roskilde/Køge Bugts Lærlingepris 2022.

Pernille Beckmann, V, borgmester i Greve overrækker prisen til YiChan Xing, bedre kendt som Chan, maskinfabrikken Imas A/S.

Det er tre år siden, at Chan sparkede døren ind på maskinfabrikken Imas A/S i Greve med en ansøgning om at blive voksenlærling i hånden. Og som adm. direktør Allan Rasmussen siger: Med hendes store smil og positive indstilling var vi overbevist. Vi måtte simpelthen have Chan med på ”hold IMAS”.

Siden har de ikke et sekund fortrudt, at de oprettede en læreplads som industritekniker til hende. Chan er født og vokset op i Kina, før hun kom til Danmark, hvor hun bor med mand og barn. Men trods hendes lille størrelse tager hun altid fat og er god til selv at se, hvor hun kan give en hjælpende hånd eller et skulderklap.

- Chan er enorm ivrig for at lære industriteknikerfaget. Alt bliver noteret i hendes lille bog, ekstra spørgsmål bliver stillet og programmer nærstuderet, så hun til næste gang kan lave hele opstillingen selv. Hendes 10 og 12-taller på erhvervsskolen NEXT afspejler hendes ihærdighed. Og selv om nogle af kollegerne har været ansat i 20 år og er vanedyr af sind, skal hun nok få forbedret deres ordenssans på en kærlig måde – og løftet mandag-morgen humøret, siger Allan Rasmussen.

Da Greves borgmester Pernille Bechmann (V) overrakte lærlingeprisen til Chan ved et arrangement på IMAS A/S tirsdag den 21. juni var det netop gå-på-modet og den positive tilgang til både teori, praksis og det sociale, hun fremhævede.

- Chan er et forbillede for andre – mænd og kvinder uanset nationalitet og alder. Hun viser, at det nytter noget selv at tage et initiativ og at knokle for det. I den partnerskabsaftale om uddannelse, som Greve Kommune og DI har, er et af målene netop flere voksenlærlinge, og der er ingen tvivl om, at Chan er med til at vise vejen, siger Pernille Bechmann.

Selv om det danske sprog er en svær størrelse, knokler Chan hver dag for at lære det flydende. Hun lytter til podcasts, ser TV-avisen og alt muligt andet og kommer tit og skal have en forklaring på, hvad faglige udtryk fra Debatten i DR betyder.

- Chan blev udvalgt i et enormt stærkt felt af lærlinge, men hun imponerede DI Roskilde/Køge Bugts bestyrelse med det samme. Vi arbejder blandt andet med mangfoldighed på de lokale arbejdspladser og ser Chan som et rigtig godt eksempel på en dygtig kvinde, der med industritekniker-uddannelsen har valgt et traditionelt mandefag. Dem er der brug for mange flere af, siger bestyrelsesmedlem Jesper Seidelin Nordby fra den regionale DI forening.

Fra venstre: Pernille Beckmann, V, borgmester i Greve, bestyrelsesmedlem Jesper Seidelin Nordby, DI Roskilde / Køge Bugt, Chan, maskinfabrikken Imas A/S, adm. direktør Allan Rasmussen, Imas A/S og Nina Sherman, souschef, Imas A/S.

Udsigt til tættere samarbejde mellem Lejre Kommune og DI5.4.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse