Styrket dialog sikrer Lejre Kommune stabilt erhvervsklima

Lejre Kommune fastholder sin plads i den gode ende af Dansk Industris (DI) årlige måling af lokal erhvervsvenlighed og ligger på en samlet 33. plads ud af i alt 91. Det er den bedste placering nogensinde for Lejre Kommune og én plads frem fra sidste års placering som nr. 34.

Med endnu et skridt i den rigtige retning og en placering som nr. 33 i DI’s årlige undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed løber Lejre Kommune endnu engang med titlen som Roskilde/Køge Bugt områdets bedste erhvervskommune.

Lejre Kommune udmærker sig igen i år særligt inden for kategorien ’Brug af private leverandører’, hvor kommunen opnår en flot 5. plads i 2024 på tværs af alle landets kommuner. Det er én plads frem fra sin 6. plads i 2023. Det viser, at kommunen fortsat er dygtig til at inddrage de private leverandører som en vigtig del af erhvervslivet.

En anden styrkeposition findes i kategorien ’Information og dialog med kommunen’, hvor Lejre Kommune forbedrer sin placering fra nr. 28 i 2023 til nr. 15 i 2024. Denne forbedring indikerer, at kommunens politikere og embedsmænd har arbejdet målrettet for at styrke dialogen og samarbejdet med det lokale erhvervsliv.

- Det er glædeligt at se den forbedrede placering inden for ’Information og dialog’, fordi vi ved, der bliver gjort en stor indsats fra kommunens side for at være synlig og tilgængelig. Samtidig er der i en mindre erhvervskommune som Lejre også er en forventning om en tæt kontakt. Den tætte dialog og kontakt afspejler sig også i virksomhedernes store tilfredshed med kommunens udbudsproces og fleksibilitet overfor de private leverandører. Det samarbejde er med til at skabe et dynamisk erhvervsmiljø, der gavner både lokale virksomheder og borgere, og det er noget, mange andre kommuner godt kunne lære af, siger bestyrelsesleder i DI Roskilde/Køge Bugt Christina Wiemann.

Selvom Lejre Kommune har et stærkt fokus på bæredygtighed og grøn udvikling, er der en tilbagegang i kategorien ’Grøn udvikling’ fra nr. 17 i 2023 til nr. 29 i 2024. Det er særligt andelen af energiforbruget, der dækkes af vedvarende energi, og kommunes indsats for at fremme klimavenlig el og varme, der trækker placeringen ned.

Der er også udfordringer, som kommunen skal adressere særligt, når det gælder kategorierne ’Infrastruktur og transport’ samt arbejdskraft. ’Infrastruktur og transport’ falder fra en placering som nr. 21 i 2023 til nr. 72 i 2024, mens arbejdskraft falder fra en placering som nr. 44 til nr. 70.

- Der er forholdsvis stor tilbagegang inden for transportkategorien, og resultatet indikerer, at der er behov for en større indsats for at forbedre transportmulighederne. Effektiv og pålidelig infrastruktur er afgørende for virksomhedernes drift og vækst, og det vil også kunne styrke mulighederne for at tiltrække og sikre kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det vigtigt, at Lejre Kommune opprioriterer dette område," slutter Christina Wiemann.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information:

Camilla Weigel, presserådgiver, tlf. 2834 5366, mail CAWE@di.dk