Almene boligorganisationer går med i Jernbanebyen

Samvirkende Boligselskaber (SAB), Boligselskabet AKB, København og fsb, tre almene boligorganisationer, træder ind i udviklingen af den sydøstlige del af Jernbanebyen. Det sker i partnerskab med Baneby Konsortiet og statens ejendomsselskab, Freja Ejendomme. Samarbejdet er et yderligere skridt mod at realisere visionen om at skabe en af verdens sundeste bydele, ligesom parterne ser frem til at skabe de bedste rammer for den blandede by.
Samvirkende Boligselskaber (SAB), Boligselskabet AKB, København og fsb går nu sammen med Baneby Konsortiet og Freja Ejendomme om udviklingen af den sydøstlige del af Jernbanebyen. (Illustration: Cobe)

I efteråret købte Baneby Konsortiet, bestående af NREP, Novo Holdings og Industriens Pension, den sydøstlige del af Jernbanebyen af Freja Ejendomme, som fortsat vil være en central del af udviklingsprojektet, indtil der foreligger en godkendt lokalplan for grunden. Visionen er at skabe en grøn, delvist bilfri bydel, der samtidig bliver en af verdens sundeste.

Samarbejdet med almene boligorganisationer bliver afgørende, når den vision skal føres ud i livet. Andelen af almene boliger er ikke endeligt fastlagt, men forventningen er, at det bliver en betydelig del af områdets boligmasse. Derfor inviterede Baneby Konsortiet og Freja Ejendomme allerede i december sidste år almene boligorganisationer til at tilkendegive deres interesse for projektet.

”Det er ikke et projekt, vi kommer til at gennemføre alene, og vi tror på, at det bedste udgangspunkt for et samarbejde er at inddrage partnerne så tidligt som muligt. Det giver de bedste forudsætninger for at slippe kreativiteten fri og sætte de bedste idéer i spil. Her har de almene boligorganisationer vist et stort engagement og konstruktiv tilgang, som lover godt for det videre samarbejde,” siger Jens Kramer Mikkelsen, byudviklingsdirektør, NREP.

Klar til samarbejde
I alt 13 almene boligorganisationer tilkendegav deres interesse for projektet. Heraf blev seks udvalgt til en videre dialog, og der er nu indgået en aftale med SAB, Boligselskabet AKB, København og fsb.

”Jernbanebyen har potentialet til at blive en ekstrem spændende og levende, ny bydel. Vi ser derfor frem til at give vores bidrag med sunde, fleksible boliger for beboere i forskellige livssituationer,” siger John B. Sørensen, formand for SAB.

Bjørn Petersen, formand for Boligselskabet AKB, København, supplerer:

”Endda i en del af byen, vi kender så godt – SAB og AKB, København har tilsammen knap 4.000 boliger i nabokvartererne. Det var her vi startede i 1913 – dengang som nu med fokus på gode, betalbare boliger.”

Hos fsb siger formand Jean Thierry:

”Vi er mere end glade for at bidrage til den nye bydel, for der er grundlæggende brug for flere betalbare familieboliger i det centrale København. Men lige så vigtigt er det, at der bliver tale om byggeri, hvor fsb sigter højt, når det gælder bæredygtighed og fleksibilitet. Vores ambition er at udvikle fremtidens almene storbyboliger i Jernbanebyen. Boliger som både er CO2-neutrale og fleksible, så vi kan rumme mange familieformer og livssituationer. Vores dygtige medarbejdere ser rigtig meget frem til samarbejdet med projektets partnere.”

Den blandede by
Samarbejdet skal nu finde sin endelige form, ligesom det endnu ikke er muligt at sige, hvordan planerne for Jernbanebyen mere konkret vil udfolde sig.

”Det er en stor og vigtig milepæl for projektet, at de almene boligorganisationer SAB, AKB og fsb nu bliver en del af Københavns største udviklingsprojekt. De har udvist stor forståelse for vores ambitiøse visioner for Jernbanebyen, og vores forventninger til at skabe en blandet og levende bydel er kun blevet større. Vi ser meget frem til at forsætte samarbejdet, så vi sammen får skabt den bedst mulige bydel for alle københavnere," siger Carsten Rasmussen, direktør, Freja Ejendomme.

Baneby Konsortiet og Freja Ejendomme har, sammen med den anden grundejer i Jernbanebyen, DSB Ejendomsudvikling, gennem en længere periode arbejdet med udviklingen af området. Det indebærer at omsætte Team Cobes projekt, ’Jernbanebyen – på sporet af en grøn, bæredygtig bydel’, som sidste forår vandt arkitektkonkurrencen for området, til en endelig helhedsplan, der skal danne grundlag for startredegørelse og lokalplan for Jernbanebyen.

Det forventes, at der foreligger et forslag til en lokalplan i 2022, og at den kan vedtages endeligt i 2023. Første spadestik forventes i 2023 eller 2024.

NREP: Anders Rosendahl, pressekontakt, 4048 3766, anro@nrep.com
Freja Ejendomme: Thomas Endelt Andersen, kommunikationskonsulent, 5070 5334, tea@freja.biz SAB og Boligselskabet AKB, København: Rolf Andersson, udviklingsdirektør, 3363 1276, ran@kab-bolig.dk
fsb: Pia Nielsen, direktør for drift, byg og jura, 4021 7077, pni@fsb.dk

NREP A/S er en nordisk ejendomsvirksomhed med base i København som udvikler, administrerer, investerer og innoverer for at forbedre det byggede miljø til fordel for alle stakeholdere. NREP har en langsigtet tilgang til værdiskabelse på tværs af sine primære segmenter: Boliger, logistik, plejehjem og kontorer. Virksomheden har flere end 500 ansatte, og ejendomsporteføljen på mere end 5,5 mio. kvadratmeter i Danmark, Finland, Sverige, Norge og Polen har en samlet værdi på over 90 mia. kr. NREP foretager i gennemsnit mere end en investering om ugen og er en anerkendt pioner inden for bæredygtighed, kundefokus og brug af ny teknologi. Se mere på www.nrep.com