Telia DanmarkTelia Danmark

Aguardio og Telia nudger dig til kortere brusebade med IoT-teknologi

Den danske tech-virksomhed Aguardio og Telia har indgået et samarbejde om en ny IoT-løsning, der gør det enkelt og intelligent at spare på badevandet. Produktet er udvalgt som en af 1000 teknologier, der kan sikre en grønnere fremtid.
Det danske firma Aguardio har udviklet en løsning, der hjælper med at ændre badevaner og  dermed sparer vand og energi. Telia leverer IoT-teknologi, der gør den tekniske installation af produktet enkel – og giver overblik over husstandens bademønster på mobilen.
Det danske firma Aguardio har udviklet en løsning, der hjælper med at ændre badevaner og dermed sparer vand og energi. Telia leverer IoT-teknologi, der gør den tekniske installation af produktet enkel – og giver overblik over husstandens bademønster på mobilen.

Forbruget af varmt vand bør begrænses af hensyn til vores klimaaftryk. Hvert minut under bruseren koster nemlig cirka 10 liter varmt vand, hvilket trækker på vores fælles vandressourcer og koster i energiregnskabet.

De daglige rutiner og etablerede vaner er dog notorisk vanskelige at ændre på – og når først vi står og synger under det varme vand i bruseren, så ryger de gode klimaintentioner desværre ofte ud med badevandet.

Nu har det danske firma Aguardio udviklet og lanceret en løsning, der effektivt kan hjælpe dig med at ændre badevaner og dermed spare vand og energi. IoT-partnerskabet med Telia betyder, at den tekniske installation af produktet er enkel og understøtter samtidig Aguardios ambition om international udbredelsen af opfindelsen.

Vandbesparelse på 24 procent
Produktet, Aguardio G2, er en lille IoT-enhed, der placeres i badet. Via unikke sensorer tænder Aguardio G2 selv, når du går i bad. Et lille ur på enheden tager herefter tid på badet, og gør dig via displayet opmærksom på, hvor længe du har stået under bruseren.

Bevidstheden om og visualiseringen af brusebadstiden har vist sig at være særdeles effektiv til at afkorte længden på vores brusebade. Et projekt over ti måneder på Cranfield University i England dokumenterede således en vandbesparelse på hele 24 procent.

Aguardio G2 monteres uden tilkobling på boligens forsyningssystem eller wifi. Enhedens sensorer sender oplysninger om badets længde til datalagring online, og via mobiltelefonen kan du få overblik over udviklingen i husstandens bademønster:

”Vores filosofi er, at skal vi i fælleskab begrænse forbruget af vores fælles ressourcer og bekæmpe klimaforandringerne, så skal det være nemt og enkelt. Og gerne lidt sjovt – for ellers får vi ikke alle med. Derfor er vi super glade for samarbejdet med Telia, der gør Aguardio-løsningen endnu mere simpel at installere og benytte”, siger Thomas Munch-Laursen, CEO i Aguardio.

Plug & play med IoT
Den tidligere udgave af Aguardios produkt skulle kobles på ejendommens wifi-netværk – hvilket medførte nogle praktiske udfordringer på grund af begrænset rækkevidde på routere, løbende udskiftning af password mv.

Den nye udgave, Aguardio G2, er baseret på Telias IoT-teknologi og er udstyret med et SIM-kort, der aktiveres, så snart produktet tændes første gang. Det er enkelt og effektivt, og medvirker til at produktet har potentiale til at nå et langt større antal brugere og derigennem bidrage til at begrænse vand- og energiforbrug i stor skala.

Samarbejdet mellem Aguardio og Telia betyder nemlig, at Aguardios produkter kan lanceres på nye markeder i bl.a. Storbritannien og Australien, eftersom Telia via egne selskaber og partnerskaber kan levere IoT-teknologi og SIM-kort, der fungerer over det meste af verden:

”Samarbejdet med Aguardio illustrerer konkret det klimamæssige potentiale ved IoT-teknologi. Løsningen er nem at implementere og installere – og gevinsten for klimaet og økonomien er meget håndgribelig. Gennem samarbejdet med Aguardio medvirker vores mobilteknologi og IoT til teknologiske fremskridt, der støtter den grønne udvikling”, forklarer Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise.

1000 teknologier der kan ændre verden
Aguardio G2 er udvalgt af Solar Impulse Foundation som én af 1000 tekniske løsninger, der har potentiale til at beskytte miljø og klima på markedsbetingelser.

Opfindelsen kan bruges i private husholdninger, men er allerede solgt til adskillige hoteller og campusser (universiteter) rundt omkring i Europa – og ambitionen er desuden at øge samarbejdet med boligafdelinger og ejerforeninger om fælles indkøb og installation. Det enkle set-up gør Aguardio G2 nem at skalere, hvilket øger den miljø- og klimamæssige effekt.

Læs mere om Aguardios løsninger

Kontakt Aguardio
Thomas Munch-Laursen, CEO
tml@aguardio.com

Aguardio G2 er en IoT-enhed, der placeres i badet. Et projekt på Cranfield University dokumenterede en vandbesparelse på 24 procent.
Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise
Thomas Munch-Laursen, CEO i Aguardio

Dansk turisme vil udnytte mobildata til at optimere sommerens højsæson26.1.2024 12:14:20 CET | Pressemeddelelse

Et samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Vestkystens destinationsselskaber, teknologivirksomheden NTT DATA Business Solutions, Telia og flere andre dataleverandører giver værdifuld indsigt i turisters bevægelses- og forbrugsmønstre. Platformen VisitData vil revolutionere det danske turisterhvervs muligheder for planlægning og prioritering inden for handel, transport, overnatning, underholdning og restauranter.