Aguardio og Telia nudger dig til kortere brusebade med IoT-teknologi
Forbruget af varmt vand bør begrænses af hensyn til vores klimaaftryk. Hvert minut under bruseren koster nemlig cirka 10 liter varmt vand, hvilket trækker på vores fælles vandressourcer og koster i energiregnskabet.
De daglige rutiner og etablerede vaner er dog notorisk vanskelige at ændre på – og når først vi står og synger under det varme vand i bruseren, så ryger de gode klimaintentioner desværre ofte ud med badevandet.
Nu har det danske firma Aguardio udviklet og lanceret en løsning, der effektivt kan hjælpe dig med at ændre badevaner og dermed spare vand og energi. IoT-partnerskabet med Telia betyder, at den tekniske installation af produktet er enkel og understøtter samtidig Aguardios ambition om international udbredelsen af opfindelsen.
Vandbesparelse på 24 procent
Produktet, Aguardio G2, er en lille IoT-enhed, der placeres i badet. Via unikke sensorer tænder Aguardio G2 selv, når du går i bad. Et lille ur på enheden tager herefter tid på badet, og gør dig via displayet opmærksom på, hvor længe du har stået under bruseren.
Bevidstheden om og visualiseringen af brusebadstiden har vist sig at være særdeles effektiv til at afkorte længden på vores brusebade. Et projekt over ti måneder på Cranfield University i England dokumenterede således en vandbesparelse på hele 24 procent.
Aguardio G2 monteres uden tilkobling på boligens forsyningssystem eller wifi. Enhedens sensorer sender oplysninger om badets længde til datalagring online, og via mobiltelefonen kan du få overblik over udviklingen i husstandens bademønster:
”Vores filosofi er, at skal vi i fælleskab begrænse forbruget af vores fælles ressourcer og bekæmpe klimaforandringerne, så skal det være nemt og enkelt. Og gerne lidt sjovt – for ellers får vi ikke alle med. Derfor er vi super glade for samarbejdet med Telia, der gør Aguardio-løsningen endnu mere simpel at installere og benytte”, siger Thomas Munch-Laursen, CEO i Aguardio.
Plug & play med IoT
Den tidligere udgave af Aguardios produkt skulle kobles på ejendommens wifi-netværk – hvilket medførte nogle praktiske udfordringer på grund af begrænset rækkevidde på routere, løbende udskiftning af password mv.
Den nye udgave, Aguardio G2, er baseret på Telias IoT-teknologi og er udstyret med et SIM-kort, der aktiveres, så snart produktet tændes første gang. Det er enkelt og effektivt, og medvirker til at produktet har potentiale til at nå et langt større antal brugere og derigennem bidrage til at begrænse vand- og energiforbrug i stor skala.
Samarbejdet mellem Aguardio og Telia betyder nemlig, at Aguardios produkter kan lanceres på nye markeder i bl.a. Storbritannien og Australien, eftersom Telia via egne selskaber og partnerskaber kan levere IoT-teknologi og SIM-kort, der fungerer over det meste af verden:
”Samarbejdet med Aguardio illustrerer konkret det klimamæssige potentiale ved IoT-teknologi. Løsningen er nem at implementere og installere – og gevinsten for klimaet og økonomien er meget håndgribelig. Gennem samarbejdet med Aguardio medvirker vores mobilteknologi og IoT til teknologiske fremskridt, der støtter den grønne udvikling”, forklarer Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise.
1000 teknologier der kan ændre verden
Aguardio G2 er udvalgt af Solar Impulse Foundation som én af 1000 tekniske løsninger, der har potentiale til at beskytte miljø og klima på markedsbetingelser.
Opfindelsen kan bruges i private husholdninger, men er allerede solgt til adskillige hoteller og campusser (universiteter) rundt omkring i Europa – og ambitionen er desuden at øge samarbejdet med boligafdelinger og ejerforeninger om fælles indkøb og installation. Det enkle set-up gør Aguardio G2 nem at skalere, hvilket øger den miljø- og klimamæssige effekt.
Læs mere om Aguardios løsninger
Kontakt Aguardio
Thomas Munch-Laursen, CEO
+45 2291 9886
tml@aguardio.com
Nøgleord
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comBilleder
Links
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
De 10 mest populære mobiler i februar + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle1.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
På denne måneds topliste hos Telia er der hele fire mobilproducenter med. Apple dominerer listen med flest pladser, men er stærkt efterfulgt af Samsung. Hos Telia Recycle er iPhones endnu en gang de mest populære telefoner at aflevere til genbrug.
Norlys får grønt lys til køb af Telia Danmark28.2.2024 15:16:33 CET | Pressemeddelelse
Se pressemeddelelserne fra Norlys og Telia Company her: Norlys: Norlys får grønt lys til køb af Telia Danmark Telia Company: Sale of Telia Denmark to Norlys receives regulatory approval
De 10 mest populære mobiler i januar + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle1.2.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apple ligger øverst, men Samsung står stærkt med både en plads i top 3 samt i alt tre modeller i top 10 for denne måneds mest populære mobiler. Hos Telia Recycle er iPhones som sædvanlig mest populære at aflevere til genbrug.
Norlys sætter navn på kommende mobildirektør31.1.2024 09:18:13 CET | Pressemeddelelse
Se pressemeddelelsen fra Norlys her.
Dansk turisme vil udnytte mobildata til at optimere sommerens højsæson26.1.2024 12:14:20 CET | Pressemeddelelse
Et samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Vestkystens destinationsselskaber, teknologivirksomheden NTT DATA Business Solutions, Telia og flere andre dataleverandører giver værdifuld indsigt i turisters bevægelses- og forbrugsmønstre. Platformen VisitData vil revolutionere det danske turisterhvervs muligheder for planlægning og prioritering inden for handel, transport, overnatning, underholdning og restauranter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum