

Aguardio og Telia nudger dig til kortere brusebade med IoT-teknologi

Forbruget af varmt vand bør begrænses af hensyn til vores klimaaftryk. Hvert minut under bruseren koster nemlig cirka 10 liter varmt vand, hvilket trækker på vores fælles vandressourcer og koster i energiregnskabet.
De daglige rutiner og etablerede vaner er dog notorisk vanskelige at ændre på – og når først vi står og synger under det varme vand i bruseren, så ryger de gode klimaintentioner desværre ofte ud med badevandet.
Nu har det danske firma Aguardio udviklet og lanceret en løsning, der effektivt kan hjælpe dig med at ændre badevaner og dermed spare vand og energi. IoT-partnerskabet med Telia betyder, at den tekniske installation af produktet er enkel og understøtter samtidig Aguardios ambition om international udbredelsen af opfindelsen.
Vandbesparelse på 24 procent
Produktet, Aguardio G2, er en lille IoT-enhed, der placeres i badet. Via unikke sensorer tænder Aguardio G2 selv, når du går i bad. Et lille ur på enheden tager herefter tid på badet, og gør dig via displayet opmærksom på, hvor længe du har stået under bruseren.
Bevidstheden om og visualiseringen af brusebadstiden har vist sig at være særdeles effektiv til at afkorte længden på vores brusebade. Et projekt over ti måneder på Cranfield University i England dokumenterede således en vandbesparelse på hele 24 procent.
Aguardio G2 monteres uden tilkobling på boligens forsyningssystem eller wifi. Enhedens sensorer sender oplysninger om badets længde til datalagring online, og via mobiltelefonen kan du få overblik over udviklingen i husstandens bademønster:
”Vores filosofi er, at skal vi i fælleskab begrænse forbruget af vores fælles ressourcer og bekæmpe klimaforandringerne, så skal det være nemt og enkelt. Og gerne lidt sjovt – for ellers får vi ikke alle med. Derfor er vi super glade for samarbejdet med Telia, der gør Aguardio-løsningen endnu mere simpel at installere og benytte”, siger Thomas Munch-Laursen, CEO i Aguardio.
Plug & play med IoT
Den tidligere udgave af Aguardios produkt skulle kobles på ejendommens wifi-netværk – hvilket medførte nogle praktiske udfordringer på grund af begrænset rækkevidde på routere, løbende udskiftning af password mv.
Den nye udgave, Aguardio G2, er baseret på Telias IoT-teknologi og er udstyret med et SIM-kort, der aktiveres, så snart produktet tændes første gang. Det er enkelt og effektivt, og medvirker til at produktet har potentiale til at nå et langt større antal brugere og derigennem bidrage til at begrænse vand- og energiforbrug i stor skala.
Samarbejdet mellem Aguardio og Telia betyder nemlig, at Aguardios produkter kan lanceres på nye markeder i bl.a. Storbritannien og Australien, eftersom Telia via egne selskaber og partnerskaber kan levere IoT-teknologi og SIM-kort, der fungerer over det meste af verden:
”Samarbejdet med Aguardio illustrerer konkret det klimamæssige potentiale ved IoT-teknologi. Løsningen er nem at implementere og installere – og gevinsten for klimaet og økonomien er meget håndgribelig. Gennem samarbejdet med Aguardio medvirker vores mobilteknologi og IoT til teknologiske fremskridt, der støtter den grønne udvikling”, forklarer Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise.
1000 teknologier der kan ændre verden
Aguardio G2 er udvalgt af Solar Impulse Foundation som én af 1000 tekniske løsninger, der har potentiale til at beskytte miljø og klima på markedsbetingelser.
Opfindelsen kan bruges i private husholdninger, men er allerede solgt til adskillige hoteller og campusser (universiteter) rundt omkring i Europa – og ambitionen er desuden at øge samarbejdet med boligafdelinger og ejerforeninger om fælles indkøb og installation. Det enkle set-up gør Aguardio G2 nem at skalere, hvilket øger den miljø- og klimamæssige effekt.
Læs mere om Aguardios løsninger
Kontakt Aguardio
Thomas Munch-Laursen, CEO
+45 2291 9886
tml@aguardio.com
Nøgleord
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comBilleder




Links
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.