Afbrudte praktikforløb kommer ikke til at forsinke studiet

Flere studerende på Københavns Professionshøjskole er blevet ramt af afbrudte praktikforløb dette forår på grund af coronakrisen, men alle forventes at dimittere til tiden
Rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole

Hele 9.000 studerende fra Københavns Professionshøjskole er ramt af afbrudte praktikforløb under coronakrisen. Derfor er det vigtigt, at de studerende kommer tilbage i deres praktikforløb så hurtigt, som det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Men de studerende skal som udgangspunkt ikke forvente, at de bliver forsinket i deres studie.

Sådan lyder budskabet fra den særlige praktik-taskforce, som Uddannelses- og Forskningsministeriet nedsatte tidligere på måneden – og som i dag er kommet med en række anbefalinger til, hvordan så mange studerende som muligt gennemfører deres uddannelse på normeret tid.

Ifølge rektor Stefan Hermann fra Københavns Professionshøjskole er det vigtigt, at den studerende fastholder tilknytningen til praktikstedet, selv om omstændighederne er svære i øjeblikket.

”Flere studerende på vores sundhedsfaglige uddannelser er faktisk fastholdt i deres kliniske uddannelsesforløb på sygehusene. Og for mange lærer- og pædagogstuderende betyder den gradvise genåbning af skoler, fritidstilbud og daginstitutioner i denne uge, at de så småt kan genoptage deres praktikforløb, som for mange bliver anderledes på grund af den særlige situation,” siger Stefan Hermann.

Københavns Professionshøjskole, Region Hovedstaden og alle kommunerne i hovedstadsområdet kommer til at arbejde tæt sammen om at implementere de anbefalinger, som ministeriets taskforce er kommet med. Men praktikforløbene vil komme nok til at se anderledes ud for en del studerende, forklarer Steen Christiansen, formand for KKR Hovedstaden.

”Det er klart, at praktikanter på f.eks. skoler og i daginstitutioner kommer til at opleve en noget anderledes praktik, når det meste af dagen foregår udenfor og med stor afstand til børnene. Men vi vil arbejde hårdt for, at de stadig får den bedst mulige praktik under omstændighederne,” fortæller Steen Christiansen.

Coronakrisen har presset sundhedsvæsnet i hovedstadsområdet i en helt særlig grad, da hver anden corona-patient i Danmark er indlagt i Region Hovedstaden. Derfor er formand for udvalget for Forskning, innovation og uddannelse Lars Gaardhøj meget opsat på at sikre flest mulige dimittender på sundhedsområdet.

”Vi har været nødt til at udskyde operationer og behandlinger på vores sygehuse i hovedstadsområdet på grund af COVID-19. Men i den kommende tid vil der være øget aktivitet, så vi har brug for, at så mange sundhedsprofessionelle som muligt bliver færdiguddannede til tiden til at løfte opgaverne. Nogle regionale praktikforløb er i dette forår anderledes end normalt, men vi vil sammen med KP sikre den nødvendige læring”, siger Lars Gaardhøj, formand for Udvalg for forskning, innovation og uddannelse.

Der vil være studerende, der oplever, at praktikforløbet ikke lever op til deres forventninger. Men der er altså tale om en helt særlig situation, og Københavns Professionshøjskole, Region Hovedstaden og kommunerne i hovedstadsområdet vil arbejde hårdt for at sikre, at alle studerende kommer igennem deres uddannelser på normeret tid med de nødvendige forudsætninger.

For yderligere oplysninger:

Stefan Hermann, rektor, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 26137397

Lars Gaardhøj, formand for Udvalg for forskning, innovation og uddannelse, Region Hovedstaden tlf.: 28922598.

Steen Christiansen, Formand, KKR Hovedstaden, tlf.: 40508507

Rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole er hovedstadsregionens nye uddannelsesinstitution. Vi leverer praksisnær uddannelse og forskning til hele velfærdssamfundet og har en ambition om at tilbyde de studerende uddannelse af højeste kvalitet.

Københavns Professionshøjskole blev officielt en realitet pr. 1. marts 2018 som følge af en fusion mellem Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC.

Vi har mere end 21.000 studerende og kursister fordelt på bl.a. 21 videregående uddannelser og mere end 40 diplomuddannelser.

Knap 2.000 ansatte driver og udvikler uddannelserne og forskningsindsatsen på 11 adresser i hovedstadsområdet, i Nordsjælland, på Bornholm og i Aarhus.