Aarhus og Randers har flest bygninger med et højt energiforbrug

Over halvdelen af de østjyske skoler, rådhuse, jobcentre, sportshaller og andre kommunale bygninger har dårlig isolering, utætte vinduer og et højt varmeforbrug. Samtidig opvarmes kommunale bygninger i seks kommuner med gas. Energikrisen bør få alle de østjyske kommuner til at sætte fart på energirenoveringen, lyder opfordringen fra DI Byggeri Østjylland.

751 kommunale bygninger i Aarhus og 302 i Randers har et højt energiforbrug. Det svarer til, at 74 procent af Aarhus Kommunes bygninger har et energimærke D, E, F eller G. I Randers  svarer det til halvdelen af kommunens bygninger. På Samsø har 13 bygninger et højt energiforbrug. Det svarer til 93 procent af alle kommunale bygninger på øen. Samsø er dermed den kommune i landet med den største andel af bygninger med energimærke D, E, F eller G.

I hele Østjylland har 2.385 kommunalt ejede bygninger et højt energiforbrug. Det svarer til 58 procent.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri over kommunale bygningers energimærke.

- Vi er klar over, at det er dyrt her og nu at få energirenoveret de kommunale bygninger. Men spørgsmålet er jo, om energikrisen, som vi står lige midt i, ikke for alvor burde få kommunerne i gang. Både fordi de her og nu vil kunne spare store beløb til glæde for kommunekassen, men også fordi vi jo har aftalt, at CO2-udledningen skal ned. Det vil energirenovering absolut også kunne hjælpe på, siger formand for DI Byggeri Østjylland Michael Ancher.

Også i andre østjyske kommuner er der behov for at energirenovere. I Horsens, Silkeborg og Norddjurs har henholdsvis 270, 267 og 235 kommunale bygninger et højt energiforbrug. I Favrskov, Syddjurs, Skanderborg, Odder og Hedensted er de tilsvarende tal på 136, 135, 132, 75 og 69 kommunale bygninger. Skanderborg har med 44 procent den laveste andel af kommunalt ejede bygninger med energimærke D, E, F eller G.

- Der skal hurtigst muligt sættes gang i energirenoveringen af kommunernes bygninger. Jeg håber derfor også, at det kommende Folketing vil hjælpe kommunerne med at komme i mål. Der skal bruges penge på det – men på sigt kommer både vi som borgere og vores klima til at nyde godt af investeringen, siger Michael Ancher, formand for DI Byggeri Østjylland.

I Randers, Silkeborg, Horsens, Hedensted, Favrskov og Skanderborg opvarmes en del af bygningerne også med gasfyr. Det drejer sig i alt om 653 bygninger, hvor Horsens, Silkeborg og Randers hver har omkring en tredjedel af bygningerne, som opvarmes med gas.

Norddjurs, Odder, Samsø, Syddjurs og Aarhus varmer ikke kommunale bygninger op med gas.

- De seks kommuner, som bruger gas, skal lige om lidt i gang med at skifte varmekilde. Et godt råd vil være, at man samtidig kigger på hele bygningens energiforbrug. Den billigste energi er nu engang den energi, som vi ikke bruger, konstaterer formand Michael Ancher, DI Byggeri Østjylland.

Samlet set er knap hver sjette kommunalt ejede bygninger i Østjylland opvarmet med gas.

Fakta om energimærker:
Energimærket er baseret på et beregnet forbrug, som er en indikator for bygningens energimæssige kvalitet. Energimærkning udføres af en energikonsulent, som måler bygningen op og undersøger kvaliteten af isolering, vinduer og døre, varmeinstallation m.v. Energikonsu­lenten placerer bygningen på en skala fra A til G, hvor A er den bed­ste energiklasse, mens G betyder at bygningen har et højt energiforbrug. Kilde: Energistyrelsen.

Formand for DI Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regional konsulent for DI Byggeri Østjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17